Pagina 27 van: Bestelauto nr. 1 – 2016

■
27 bestelauto nr. 1 – 2016
REPORTAGE
De nieuwe Jumpy en Expert worden
gebouwd in de PSA Sevel Nord fabriek
en daar werden ze ook gepresenteerd.
Zoals we al op onze website konden
laten zien, hebben de Expert en de
Jumpy een geheel nieuw uiterlijk en
passen ze nu zelfs qua looks beter in
het 1-tons segment, met hun kenmer-
kende hoge neus. De Franse auto’s
zijn ontworpen op het EMP2-platform,
bekend van de Citroën C4 Picasso. De
PSA-besteller is leverbaar in drie leng-
tes en met twee of drie zitplaatsen
voorin. Hij heeft een laadvolume van
maximaal 6,6 m3 en een laadvermo-
gen van maximaal 1.400 kg (een winst
van 200 kg) bij een nuttige lengte van
maximaal 4 m. De Standard- en Long-
uitvoeringen, met een lengte van
4,96 m en 5,31 m, beslaan het hart
van de markt. Nieuw is de Compact-
uitvoering, met een lengte van 4,61
m. Deze heeft een laadvolume van
4,5 m3 en een laadvermogen van
1.400 kg bij een nuttige laadlengte
van 2,21 m. De Compact uitvoering
heeft een korte overhang voor en ach-
ter, wat handig is bij manoeuvreren in
de binnenstad. Handig is ook de ge-
ringe hoogte van 1,90 m. Daarmee
hebben de Expert en Jumpy toegang
tot alle parkeergarages. De breedte
van de laadruimte bij de Experts en
Jumpy’s die wij inspecteerden mat
160 cm, tussen de wielkasten is er 126
cm ruimte, ruim voldoende om Euro-
pallets mee te nemen.
Praktisch
In de cabine vallen allereerst de grote
deurvakken op. Ook is er voldoende
opbergruimte onder de bijrijdersstoel.
Die is overigens weer uit te breiden
tot tweezitsbank, maar ook nu is het
weer zo dat twee personen er niet
echt prettig kunnen zitten. Het dash-
board is hoog opgetrokken en komt
ook ver de cabine in. Tussen binnen-
spiegel en bovenrand van het dash-
board zit slechts een dikke 20 cm
ruimte. We zijn benieuwd wat voor
gevolgen dat heeft voor het zicht tij-
dens het rijden. De cabine is 172 cm
breed op ellebooghoogte. Praktisch ge-
bruik is bij een bestelauto natuurlijk
zeer belangrijk. De Expert en de
Jumpy zijn voorzien van moderne
voorzieningen als handsfree schuif-
deuren, te openen met een voetbewe-
ging. Hoe dat werkt, willen we
binnenkort weleens in de praktijk be-
leven. Ook bij de Expert en Jumpy
staat de cabine in verbinding met de
laadruimte door een luik waardoor
lange lading doorgeschoven kan wor-
den tot onder de bijrijdersbank. In de
cabine vinden we het head-up display,
wat we al eerder zagen in personenau-
to’s van PSA. Ook beschikken de
nieuwe bestellers over herkenning
van verkeersborden met snelheidsli-
mieten, Active Safety Brake en groot-
lichtassistent en het nieuwe
connectieve 3D-navigatiesysteem met
spraakbediening en realtime verkeers-
informatie. Handig is de achteruitrij-
camera met een bovenaanzicht in 180
Expert en Jumpy vanaf 17.000 euro
Met een grote
Franse slag
Met de Franse slag. Deze weinig positieve uitdrukking kan wel eens een heel positieve wending krij-
gen als de grootse plannen van PSA Peugeot Citroën werkelijkheid worden. ‘Push to Pass’ is de
naam van het project waarin Peugeot, Citroën en luxemerk DS 28 nieuwe modellen in zes jaar willen
presenteren. Daarbij zitten acht nieuwe bestelauto’s. De eerste werden onlangs gepresenteerd: de
nieuwe Citroën Jumpy en Peugeot Expert.
Een modern interieur met flink wat opbergruimte. De bank blijft behelpen als je er met twee volwassenen op wilt zitten.
Achter de pook van de zesversnellingsbak zit de startknop.
graden van het achterste deel van de
auto en de omgeving, en een zoom-
weergave achter (VisioPark 1).
AdBlue
De nieuwe bestelauto’s zijn leverbaar
met moderne en efficiënte Euro 6
(Blue)HDi-motoren, van 95 pk naar
115 pk voor de 1.6 diesel, tot 120, 150
en 180 pk voor de tweeliterdiesel,
waarvan de meeste uitvoeringen zijn
voorzien van een stop-/startsysteem.
De nieuwe automatische transmissie
EAT6 in combinatie met de BlueHDi
180-motor en de elektronisch ge-
stuurde versnellingsbak ETG6 in com-
binatie met de BlueHDi 95-motor
bieden naast een laag brandstofver-
bruik ook extra knieruimte voor de
middelste voorpassagier. De meest ef-
ficiënte uitvoering heeft een brand-
stofverbruik van 5,1 l/100 km, wat
overeenkomt met een CO2-uitstoot
van 133 g/km. Het gemiddelde van het
Expert/Jumpy-gamma bedraagt vol-
gens PSA 5,4 l/100 km met een uit-
De Citroën Jumpy en de hier afgebeelde
Peugeo Expert zijn echt helemaal nieuw.
26-27-28_introductiejumpyexpert.indd 27 12-05-16 10:17