Pagina 32 van: Bestelauto nr. 1 – 2016

teit van Fleetmatics bieden, maar dan
moet je veel extra modules aanschaf-
fen. In het systeem dat wij nu gebrui-
ken, zit alles al in.”
Smartphone-app
Op dit moment maakt niet alleen
Niveco gebruik van Fleetmatics, maar
ook de twee moederbedrijven AM Lo-
gistics en GTM Transportservice. In to-
taal zijn negentig voertuigen uitgerust
met het voertuigvolgsysteem. Behalve
de coördinaten geeft het systeem
onder meer ook de snelheid, accelera-
tie en de start- en eindtijd van elke rit
door. Via het dashboard van Fleetma-
tics, dat vanaf elke computer met in-
ternetverbinding en ook via een
smartphone-app toegankelijk is, kan
het rijgedrag zowel op voertuig- als op
chauffeursniveau voortdurend wor-
den geanalyseerd. Kroos kan eigen-
handig alerts instellen als chauffeurs
de snelheidslimiet overschrijden, te
snel optrekken of te hard door de
bocht gaan. “In het begin heb ik het
systeem bij elke overtreding een
32 bestelauto nr. 1 – 2016
Voertuigvolgsysteem geeft inzicht in rijgedrag bestuurders
Niveco verlaagt
garagekosten flink
Elke dag opnieuw gaan de bestelauto’s van Niveco de weg op om verse levensmiddelen af te leveren
bij winkels en horeca in Amsterdam, en maaltijdboxen te bezorgen bij consumenten. In het verleden
ging dat vaak gepaard met onbesuisd rijgedrag en hoge schadekosten. Dankzij het voertuigvolgsys-
teem van Fleetmatics heeft directeur Rob Kroos niet alleen grip gekregen op het rijgedrag, maar ook
op het privé-gebruik van de bestelauto’s. “Het is ons gelukt om de chauffeurs op te voeden.”
Directeur Rob Kroos van Niveco her-
innert zich een telefoongesprek van
een paar jaar terug. Aan de andere
kant van de lijn hing een man die op
dat moment achter een bestelauto
met het logo van de specialist in food
logistics reed. Hij beklaagde zich over
het rijgedrag van de chauffeur, die
boven de toegestane snelheid over de
snelweg reed en links en rechts in-
haalmanoeuvres maakte. “Sommige
chauffeurs zijn erg handig geworden
met smoezen zodra je ze met derge-
lijke klachten confronteert”, zegt
Kroos, die wel vaker klachten kreeg
over onbesuisd rijgedrag.
In totaal heeft Niveco zeven bestelau-
to’s, allemaal Opel Movano’s met
koelinstallatie. Ze worden ingezet
voor twee hoofdactiviteiten: de leve-
ring van verse levensmiddelen aan
winkels en horeca in Groot-Amster-
dam, en de bezorging van online be-
stelde maaltijdboxen – samen met
andere partners – door heel Neder-
land. In een depot in Aalsmeer wor-
den de verse levensmiddelen
gecrossdockt en de maaltijdboxen op
route gesorteerd, waarna de bestelau-
to’s één of twee ritten per dag uitvoe-
ren om alle goederen te bezorgen.
Beide activiteiten zijn de afgelopen
jaren f link gegroeid, maar hebben
als gevolg van het onbesuisde rijge-
drag ook tot hoge schadekosten ge-
leid.
Privé-gebruik
Behalve de torenhoge garagerekenin-
gen noemt Kroos nog een argument
om op zoek te gaan naar een voertuig-
volgsysteem: het vermoeden dat de
bestelauto’s ook voor privé-gebruik
werden ingezet. “Een aantal auto’s
blijft ’s nachts bij depots verderop in
het land staan. De chauffeur neemt de
sleutel mee naar huis, maar blijkbaar
is de verleiding groot om de auto af en
toe ook voor een verhuizing of een
ander klusje in te schakelen.”
Op het moment dat Kroos zich in de
markt voor voertuigvolgsystemen
wilde verdiepen, kreeg hij een tele-
foontje van Fleetmatics. Wat volgde
was een goed gesprek, waarin hij over-
tuigd raakte van de voordelen van dit
systeem. “Bij de meeste systemen be-
taal je een vermogen aan hardware-
en inbouwkosten. Niet bij Fleetmatics,
dat alleen maar een vast bedrag per
maand per voertuig in rekening
brengt. Voor dat bedrag verzorgen ze
ook de inbouw van het kastje, dat ver-
volgens eigendom van Fleetmatics
blijft. Dat spreekt mij aan, want
waarom zouden wij eigenaar van de
hardware willen zijn? Stel je voor dat
we onverhoopt onze vloot moeten in-
krimpen. Dan blijven wij met die kas-
tjes zitten.”
Als ander pluspunt noemt Kroos de
compleetheid van het systeem. “Er
zijn meer systemen die de functionali-
Wekelijks krijgt Compass een overzicht met scores voor de overall rijstijl en afzonder-
lijke paramaters als te hard rijden of overmatig versnellen.
Via een app heeft Kroos continu inzicht in de positie van zijn bestelauto’s.
Rob Kroos van Niveco: “Dankzij Fleetmatics hebben we ontdekt dat we efficiënter kun-
nen rijden als we de volgorde van adressen veranderen.”
In 2015 zijn de garagekosten van Niveco met 30 tot 35 procent gedaald.
32-33_automatisering.indd 32 12-05-16 10:19