Pagina 33 van: Bestelauto nr. 1 – 2016

33 bestelauto nr. 1 – 2016
ICT
teit van Fleetmatics bieden, maar dan
moet je veel extra modules aanschaf-
fen. In het systeem dat wij nu gebrui-
ken, zit alles al in.”
Smartphone-app
Op dit moment maakt niet alleen
Niveco gebruik van Fleetmatics, maar
ook de twee moederbedrijven AM Lo-
gistics en GTM Transportservice. In to-
taal zijn negentig voertuigen uitgerust
met het voertuigvolgsysteem. Behalve
de coördinaten geeft het systeem
onder meer ook de snelheid, accelera-
tie en de start- en eindtijd van elke rit
door. Via het dashboard van Fleetma-
tics, dat vanaf elke computer met in-
ternetverbinding en ook via een
smartphone-app toegankelijk is, kan
het rijgedrag zowel op voertuig- als op
chauffeursniveau voortdurend wor-
den geanalyseerd. Kroos kan eigen-
handig alerts instellen als chauffeurs
de snelheidslimiet overschrijden, te
snel optrekken of te hard door de
bocht gaan. “In het begin heb ik het
systeem bij elke overtreding een
e-mail naar het privé-adres van de
chauffeurs laten sturen. Dat is heel
confronterend. Als ze dan bij thuis-
komst zeventien berichten in hun
mailbox vonden, wisten ze dat ik die
ook had ontvangen”, aldus Kroos.
Niveco stuurde zijn chauffeurs niet al-
leen een e-mail voor elke overtreding,
maar gaf ook direct feedback door ze
tijdens de rit op te bellen. “Nu we dit
systeem ruim twee jaar gebruiken,
hoeven we dat nauwelijks meer te
doen. Dat is ook zichtbaar aan onze
garagerekeningen, die vorig jaar met
30 tot 35 procent in aantal zijn ge-
daald. Het is ons gelukt om de chauf-
feurs op te voeden”, concludeert
Kroos.
Ondanks het succes heeft Niveco een
enkele keer van chauffeurs afscheid
moeten nemen. Onder hen bevond
zich een chauffeur die slechts vijf uur
nodig had voor een rit die voor acht
uur was ingecalculeerd. “De chauffeur
maakte daarvan misbruik door tus-
sentijds naar huis te rijden en een
paar uur tv te kijken, terwijl wij acht
Voertuigvolgsysteem geeft inzicht in rijgedrag bestuurders
Niveco verlaagt
garagekosten flink
Elke dag opnieuw gaan de bestelauto’s van Niveco de weg op om verse levensmiddelen af te leveren
bij winkels en horeca in Amsterdam, en maaltijdboxen te bezorgen bij consumenten. In het verleden
ging dat vaak gepaard met onbesuisd rijgedrag en hoge schadekosten. Dankzij het voertuigvolgsys-
teem van Fleetmatics heeft directeur Rob Kroos niet alleen grip gekregen op het rijgedrag, maar ook
op het privé-gebruik van de bestelauto’s. “Het is ons gelukt om de chauffeurs op te voeden.”
tuigd raakte van de voordelen van dit
systeem. “Bij de meeste systemen be-
taal je een vermogen aan hardware-
en inbouwkosten. Niet bij Fleetmatics,
dat alleen maar een vast bedrag per
maand per voertuig in rekening
brengt. Voor dat bedrag verzorgen ze
ook de inbouw van het kastje, dat ver-
volgens eigendom van Fleetmatics
blijft. Dat spreekt mij aan, want
waarom zouden wij eigenaar van de
hardware willen zijn? Stel je voor dat
we onverhoopt onze vloot moeten in-
krimpen. Dan blijven wij met die kas-
tjes zitten.”
Als ander pluspunt noemt Kroos de
compleetheid van het systeem. “Er
zijn meer systemen die de functionali-
Wekelijks krijgt Compass een overzicht met scores voor de overall rijstijl en afzonder-
lijke paramaters als te hard rijden of overmatig versnellen.
De mobiele app van Fleetmatics laat
planners en managers zien hoe chauf-
feurs presteren.
Via een app heeft Kroos continu inzicht in de positie van zijn bestelauto’s. Planners hoeven minder vaak te bellen nu ze zien waar bestelauto’s zich bevinden.
uur aan de klant factureerden. Met
het fleetmanagementsysteem kunnen
we nu exact de start- en stoptijden
analyseren en de gefactureerde uren
richting klanten verantwoorden.”
Sluitende ritregistratie
Nu Niveco de bewegingen van alle be-
stelauto’s op de voet kan volgen, heeft
het bedrijf ook veel meer grip gekre-
gen op het privé-gebruik door chauf-
feurs. Bijkomend voordeel is dat de
rapportages op dat vlak voldoen aan
het Keurmerk Ritregistratiesystemen
(RRS). “We moeten de kilometers
nauwgezet registreren om aan te
tonen dat onze auto’s niet meer dan
500 kilometer voor privé-doelen wor-
den ingezet om bijtelling te voorko-
men. Dit keurmerk geeft aan dat we
met Fleetmatics een sluitende ritregi-
stratie kunnen overleggen die voldoet
aan de voorwaarden van de Belasting-
dienst. Dat helpt om boetes of nahef-
fingen te voorkomen”, weet Kroos, die
eraan toevoegt dat lang niet elk sys-
teem dat keurmerk heeft.
Bijkomend voordeel van een voertuig-
volgsysteem zoals dat van Niveco is
dat de operatie een stuk efficiënter
verloopt. Omdat de planners op elk
moment exact kunnen zien waar
welke auto zich bevindt, is veel min-
der telefonisch contact met de chauf-
feurs nodig. Als één van de chauffeurs
in tijdnood dreigt te komen, is in één
oogopslag te zien welke collega’s in de
buurt zijn en eventueel kunnen bij-
springen. “We hebben één klant waar-
voor we een ‘milkrun’ rijden en op
verschillende adressen goederen opha-
len. Dankzij de informatie uit Fleet-
matics hebben we ontdekt dat we
efficiënter kunnen rijden als we de
volgorde van de adressen veranderen.
Het systeem helpt ons dus ook om de
operatie te optimaliseren en de tarief-
stelling te verantwoorden.”
Brandstofkosten
Nu het rijgedrag is verbeterd en het
privé-gebruik nagenoeg is geëlimi-
neerd, dalen ook de brandstofkosten.
“Wij merken zeker een verschil, hoe-
wel het lastig is om aan te geven wat
exact de impact van Fleetmatics
hierop is”, stelt Kroos. “In ieder geval
zien we dat chauffeurs hun auto’s
minder vaak stationair laten draaien
als ze een zending afleveren. We stu-
ren daar nadrukkelijk op, niet alleen
om brandstof te besparen maar ook
om te voorkomen dat iemand met
onze bestelauto en de goederen daarin
kan wegrijden.”
Marcel te Lindert
In 2015 zijn de garagekosten van Niveco met 30 tot 35 procent gedaald.
32-33_automatisering.indd 33 12-05-16 10:19