Pagina 7 van: Bestelauto nr. 1 – 2016

7 bestelauto nr. 1 – 2016
ACTUEEL
Fiat ruilt Scudo in voor Talento
Ergon vernieuwt wagenpark
De opvolger van de Fiat Scudo heet
Talento. Eveneens dus een naam die
verwijst naar een oude munteenheid
en een die Fiat al eerder gebruikte. De
Talento combineert volgens Fiat Pro-
fessional het beste laadvermogen in
zijn segment met compacte buitenaf-
metingen en wendbaarheid. De
nieuwe Talento staat medio juni bij de
Nederlandse Fiat Professional dealer.
Prijzen zijn nog niet bekend.
De Talento is gebaseerd op de Renault
Trafic, Opel Vivaro en de nog te lance-
ren Nissan NV300. Daarom oogt de
auto bekend, maar Fiat heeft de
Talento wel een eigen front meegege-
ven, waardoor hij ook in het familie-
gezicht van Fiat Professional past. De
Talento is uitgerust met krachtige
turbo en twin-turbo dieselmotoren
met vermogens tot maximaal 145 pk.
De naam Talento werd door Fiat al
eerder gehanteerd, als naam van een
model bestelauto dat tussen 1989 en
1994 op de markt was.
De Talento neemt in de Fiat Professio-
nal range de plek in tussen de Doblò
Cargo en Ducato. Met de Talento is
het Italiaanse bedrijfswagenmerk vol-
gens haarzelf nog beter in staat om
aan alle uiteenlopende wensen van
haar klanten te voldoen. De Talento
komt er in diverse uitvoeringen, als
gesloten bestel, dubbele cabine, plat-
formchassis en ook een personenwa-
genversie.
Fiat heeft ook de Fiorino vernieuwd.
Het gaat om wat cosmetische ingre-
pen aan het interieur en de introduc-
tie van Euro 6-motoren. De uiterlijke
veranderingen zijn eigenlijk voorbe-
houden aan de voorzijde van de Fio-
rino. De voorbumper is gewijzigd en
meer in lijn met het nieuwe familiege-
zicht van Fiat Professional. Nieuw zijn
ook de 15-inch wielen. Het instrumen-
tencluster is uitgerust met nieuwe
graphics en permanente achtergrond-
verlichting voor een beter zicht. Het
dashboard is verder verrijkt met een
nieuw opbergvak en het nieuwe geïn-
tegreerde 5-inch infotainmentsy-
steem, bestaande uit onder meer
radio, Bluetooth, USB, AUX en MP3-
speler. De vernieuwde Fiorino is er
vanaf 9.950 euro.
“De exclusieve nieuwe Daily Business
Up app is een bewijs te meer van het
Business Instinct dat de New Daily
Euro 6 in staat stelt vooruit te lopen
op en te voldoen aan de zakelijke
eisen die onze klanten aan een be-
drijfsvoertuig stellen. Deze innova-
tieve app dient als estuurdersassistent
door realtime rij-suggesties te leveren
die tot aanzienlijke brandstofbespa-
ringen leiden. Tegelijkertijd schept hij
een naadloze verbinding tussen de
back office van onze klanten en hun
voertuig, dat zodoende wordt getrans-
formeerd tot een volledig functioneel
mobiel kantoor. Daily Business Up
geeft onze klanten een concurrentie-
voordeel waarmee ze hun bedrijf kun-
nen ontwikkelen en laten groeien.”
Arjan Velthoven
Iveco introduceert Daily Euro 6
Driessen Autogroep heeft in zeven
maanden tijd 110 Citroëns en negen
elektrisch aangedreven Nissans gele-
verd aan Ergon. Het nieuwe wagen-
park levert Ergon niet alleen schonere
en zuinigere wagens op, maar ook de
voortzetting van een succesvolle sa-
menwerking op basis van social re-
turn.
Onlangs vond de officiële overdracht
van de wagens plaats. Het was een
flinke klus om de 110 Citroëns en
negen volledig elektrisch aangedreven
Nissans (type E-NV200), voorzien van
de nieuwe huisstijl, in een tijdsbestek
van zeven maanden te leveren. De
Ergonmedewerkers hebben met veel
plezier de wagens in gebruik genomen.
Door het wagenpark grotendeels te
vernieuwen, worden de jaarlijkse ex-
ploitatiekosten lager. De gezamenlijke
Europese Aanbesteding van sw-bedrij-
ven resulteert in hoge kortingen, lage
onderhoudskosten en hoge vaste rest-
waardes aan het einde van de con-
tractperiode.
Daarnaast zijn de nieuwe voertuigen
zuiniger en kennen deze veelal een
hogere, schonere emissienorm. Dat
geldt natuurlijk helemaal voor de 100
procent elektrisch aangedreven wa-
gens. Door te kiezen voor meer uni-
formiteit, minder gespecialiseerde
voertuigen, de uitwisselbaarheid en
het beperkt beplakken van schadege-
voelige plaatsen, levert dit ook in de
toekomst een besparing op.
In 2008 sloten Driessen Autogroep en
Ergon voor het eerst een zevenjarig
contract, waarbij ook over social re-
turn afspraken werden gemaakt.
Driessen maakt in de vorm van groen-
onderhoud, printwerk en postver-
spreiding gebruik van de diensten van
Ergon. En op dit moment is er een de-
tacheringsovereenkomst van meer
mensen met een kwetsbare positie op
de arbeidsmarkt.
Nieuwe Toyota HiLux maakt
Europees debuut
De achtste generatie van de Toyota
HiLux heeft dit voorjaar het levenslicht
gezien op de Geneva Motor Show. ’s We-
relds populairste pickup is volgens Toy-
ota sterker dan ooit dankzij een
compleet nieuw design en nieuwe tech-
nieken. Het ladderchassis is nog stijver
en er is een nieuwe en efficiëntere die-
selmotor ontwikkeld. Eind juni staat de
HiLux bij de dealer.
De Hilux is wereldwijd ongekend popu-
lair. In 2015 werden er in Europa 34.000
exemplaren verkocht, goed voor een
segmentaandeel van 23,1 procent. We-
reldwijd werden er overigens in dat-
zelfde jaar zo’n 600.000 van verkocht.
De achtste generatie Hilux is kwalitatief
van een nog hoger niveau. Het ultieme
werkpaard heeft een trekcapaciteit van
liefst 3.200 kilogram en heeft een
enorme carrosseriestijfheid, ook in ge-
accidenteerd terrein. De nieuwe Hilux is
gegroeid. Hij is nu 5.335 mm lang (+75
mm), 1.855 mm breed (+20 mm) en
1.815 mm hoog (-45 mm). De lengte van
de laadbak is vergroot van 1.544 naar
maximaal 1.645 mm.
De HiLux krijgt maar liefst vijf cabineva-
rianten: de enkele cabine, voorzien van
twee zitplaatsen; de Xtra Cabine, voort-
aan voorzien van vier portieren (suïcide
doors), plus een variant met vier zit-
plaatsen (BPM-plichtig); de Xtra Cabine
Van, variant met twee zitplaatsen (niet
BPM-plichtig); de dubbele cabine, een
ruime 5-zitter (BPM-plichtig) en de Dub-
bel Cabine Van, een variant met twee
zitplaatsen (niet BPM-plichtig), met veel
laadruimte achter de tussenwand in de
cabine. Afhankelijk van het model is er
keuze uit 2WD en 4WD en komen er
vier uitrustingsniveaus beschikbaar.
Toyota levert de nieuwe Hilux met een
nieuwe Euro 6 2,4 liter D-4D-F dieselmo-
tor met 110 kW/150 pk bij 3.400 tpm
met vervolgens 400 Nm trekkracht tus-
sen 1.600 en 2.000 tpm. De motor wordt
gekoppeld aan een nieuwe handgescha-
kelde zesbak. Voor de ‘Dubbel Cabine’-
modellen is tevens de nieuwe zestraps
automaat leverbaar. Alle versies hebben
een topsnelheid van 170 km/u. Het ge-
middelde brandstofverbruik bedraagt
7,1 l/100 km, gelijk aan een CO2-uitstoot
van 187 g/km.
De levering van de nieuwe Toyota Hilux
start vanaf eind juni. De prijzen maakt
Toyota in een later stadium bekend.
Nieuwe connectiviteit: Business Up
De Daily is nu voorzien van Euro 6-motoren en heeft een nieuwe grille gekregen.
De Daily is sterk als er net iets zwaardere
vervoerstaken moeten worden gedaan.
06-07-nieuws.indd 7 12-05-16 11:15