Pagina 8 van: Bestelauto nr. 1 – 2016

op hoge snelheid onbedoeld de rijbaan
wordt verlaten. Al deze systemen wer-
ken prima en naar behoren. Alleen het
automatisch inschakelen van de kop-
lampen (Auto High Beam) hebben we
maar uitgeschakeld. Tegemoetkomend
verkeer had soms toch wel moeite met
het wat trage uitschakelen van groot
licht naar dimlicht. Een ander puntje
van kritiek is nog steeds de dubbele bij-
rijderszitting. Ten eerste is het krap
qua zitruimte en ten tweede is het
geen zitting om een lange rit mee te
rijden. De zitting is vlak en biedt wei-
nig steun. Wel handig hiervan is de op-
klapfunctie, waardoor er extra
bergruimte ontstaat.
Powershift
Nieuw voor de Transit Connect is de
Powershift automatische transmissie.
Deze is momenteel alleen verkrijgbaar
in combinatie met de eveneens nieuwe
1.5 TDCi dieselmotor met 120 pk. En
dat is geen straf! De automaat schakelt
snel en soepel op en bij hogere snelhe-
8 bestelauto nr. 1 – 2016
Ford Transit Connect Trend 1.5 TDCi 120 pk
Helemaal bij de tijd
Langzamerhand komen er meer bestelauto’s die voldoen aan de Euro 6-uitlaatgasemissienorm. Ook
Ford levert nu de Transit Connect die schoner is dan voorheen. Bovendien introduceert het merk nu
een automaat in deze compacte klasse. Tijd voor een nadere kennismaking.
De Ford Transit Connect is geen onbe-
kende. We hebben dit model al vaker
getest en roemen nog steeds het weg-
gedrag, comfort en het moderne interi-
eur. Hadden we in het verleden nog
kritiek op de drukke middenconsole en
het kleine navigatiescherm, met het
nieuwe 6 inch kleurennavigatiescherm
met touchscreen is het veel beter
leven.
Het HD-scherm is groter en dichterbij
geplaatst. Het omhelst niet alleen de
navigatie, maar ook de radio en tele-
foonbediening. De navigatie is echt
sterk verbeterd, met mooie kaartweer-
gave en een eenvoudige bediening. Wel
was het even zoeken naar de SD-
kaartje dat zich onder de middelste
stoel bevindt. Daar bevinden zich ook
twee USB-aansluitingen. De telefoon is
snel via Bluetooth te koppelen (of via
USB) en via SYNC II met spraaksturing
te bedienen. Jammer is dat bij de radio-
bediening er weer veel digitale knop-
pen verschijnen. Maar ook hier kan de
spraaksturing van SYNC II een uit-
komst bieden.
Bij de tijd
Op het gebied van veiligheid en assi-
stentiesystemen is de nieuwe Connect
helemaal bij de tijd. Onder de titel Dri-
ver Assistance Pack IV vallen onder
meer zaken als verkeersbordherken-
ning, dodehoek-waarschuwing, rij-
baanassistent en automatisch
inschakelbare koplampen. De verkeers-
bordherkenning (Traffic Sign Recogni-
tion) geeft de bestuurder via de display
tussen de toerenteller en snelheidsme-
ter, informatie over de laatst gesigna-
leerde snelheidslimiet,
annuleringssignalen en inhaalbeper-
kingen. Ook de dodehoekfunctie (Blind
Spot Information System) waarschuwt
de bestuurder als een passerend voer-
tuig zich links of rechts van de auto in
de blinde hoek bevindt. En het Lane
Keeping Alert systeem voorkomt dat
De nieuwe automaat is prettig, snel en comfortabel.
De nieuwe Euro6 dieselmotor is wel schoner, maar niet zuiniger.
Onder de middelste zitting bevinden zich het SD-kaartje voor de navigatie en 2 USB-
aansluitingen, handig om telefoon, tablet of laptop op te laden.
De Ford Transit Connect is nog steeds een
moderne vlotte verschijning.
08-09_testfordtransitconnect.indd 8 12-05-16 11:21