Pagina 15 van: Bestelauto nr. 1 – 2017

■
15 bestelauto nr. 1 – 2017
FLEETMANAGEMENT
teur gemakkelijk langere materialen
kan meenemen. Bovendien kan dan
ook de Vivaro gewoon door de was-
straat. Verder letten we op gewicht.
Niet alleen op wat een monteur alle-
maal hamstert, maar ook op de inrich-
ting. Zo zijn we afgestapt van de
houten intimmering. Die is zwaarder
en minder veilig dan de standaard alu-
minium rekken die we nu plaatsen.
Die kunnen bovendien twee tot drie
auto’s meegaan.” Dan heb je het wel
over 16 tot 24 jaar. “Dat klopt”, geeft
Koorevaar toe. “Je moet dan wel een
beetje het geluk hebben dat de maat-
voering van de auto in de tussentijd
niet zo veranderd is dat de inbouw he-
lemaal niet meer is aan te passen aan
de nieuwere versie, maar tot nu toe
gaat het goed.”
TCO
In de verdere strategie rond de be-
drijfsauto’s is de TCO bepalend.
“Daarom koopt Hollander Techniek
sinds de laatste zeven jaar de auto’s
weer zelf. We zetten ze in op maxi-
maal acht jaar of 2,5 ton. Dat kan bij
een leasemaatschappij niet zomaar.
Bij ons blijkt dat het helemaal niet
moeilijk is om ze daarna nog voor een
goede prijs door te verkopen. De Opel
blijkt tweedehands zeer gewild. Die
restwaarde blijft dus bij ons en niet bij
de leasemaatschappij. Hollander Tech-
niek heeft er altijd voor gekozen de
auto’s zelf te verzekeren. Maar ook als
je dat zelf doet, loopt met de jaren die
premie stiekem steeds verder op.
Shoppen loont. Wij zijn daarom re-
cent overgestapt naar een andere ver-
zekeraar en verzekeren Uitgebreid
casco + WA”, vertelt Theunissen.
Service
Hollander Techniek bestelt alle be-
drijfsvoertuigen bij één Opeldealer
voor alle vestigingen. “Daar hebben
we een goed contact mee en die dealer
heeft het goed georganiseerd.” “Scha-
des daargelaten heb je met 120 voer-
tuigen gemiddeld één keer in de twee
dagen een auto die voor een onder-
houdsbeurt naar de dealer moet.
Daarom hebben we eigenlijk 120 voer-
tuigen plus één. Die 121ste staat bij de
dealer. Die rijdt ermee naar de plaats
waar het te servicen voertuig staat en
wisselt hem om: halen en brengen.
Hoe netjes wil je het hebben? Voor dat
hele onderhoud hebben we een ROB-
contract, daar zit alles in.”
Evelien Theunissen en Marco Koorevaar, Hollander Techniek:
‘Grens inzet bedrijfs- en
personenwagens diffuser’
“Hoewel wij nog steeds groeien, zie ik dat we toch minder bestelwagens nodig hebben”, vertelt be-
leidscoördinator Evelien Theunissen van Hollander Techniek. “Waar tot een paar jaar terug een mon-
teur met een bus naar een klus reed, kan hij dat nu in een personenwagen.”
bestelwagens rijden nog steeds op die-
sel. Dat kan ook niet anders, want er is
nauwelijks een alternatief te koop.
Maar ook daar kun je behoorlijk wat
doen. Zo kopen wij onze voertuigen
bewust in de laagste uitvoering en zet-
ten we er ook geen imperialen op. Dat
scheelt veel brandstof en het imperiaal
is steeds minder nodig. We rijden na-
melijk Opel Combo’s en Vivaro’s. Die
laatste hebben tegenwoordig een luik
in het tussenschot waardoor een mon- Met 240 zakelijke voertuigen zijn planning en organisatie belangrijk om tot een zo efficiënt en dus duurzame inzet te komen.
Mindset
“De kunst is verder de schades te be-
perken en het tanken in de hand te
houden”, weet Theunissen. “Dat heeft
gedeeltelijk te maken met de mindset
van de bestuurder. Maar voertuigen
die veel in de stad zitten, hebben na-
tuurlijk makkelijker schade. Dat zien
we ook aan het aantal eenzijdige par-
keerschades met bijvoorbeeld paaltjes.
We zijn er wel fanatiek op in die zin
dat we alles snel laten repareren.
Want die auto’s zijn toch een deel van
je uitstraling. Maar toch willen we be-
wust geen sidebars aan de auto’s. Dat
ziet er agressief uit. En bovendien:
ook daar komen deuken in en dan ziet
het er helemaal niet uit. Zaken als bij-
telling hebben we goed afgedekt met
een track&trace-systeem. Het tanken
gaat met een Travelkaart. Daarmee
mogen de medewerkers niet langs de
snelweg tanken. Verder is het natuur-
lijk de kunst om alle kilometers goed
geregistreerd te krijgen. Dat kan nog
beter.”
Allweather
De technisch integrator doet er verder
alles aan om het personeel zo veilig
mogelijk mobiel te houden. Theunis-
sen: “Ook daar speelt de mindset weer
een rol. Zo monteren wij bijvoorbeeld
bewust géén winter-, maar allweather-
banden. In onze optiek geeft een
winterband in onze weersomstandig-
heden ook veel schijnveiligheid. We
willen voorkomen dat onze mensen
denken dat ze niets kan overkomen
omdat ze op winterrubber staan. Bo-
vendien scheelt het een enorme logis-
tieke operatie om die banden twee
keer per jaar te wisselen. Een aantal
jaren geleden hebben we veel van
onze mensen op rijtraining gestuurd.
Dat hielp een tijdje. Maar daarna zag
je de resultaten toch weer afnemen.
Nu sturen we individueel bij als er
aanleiding toe is. Dan gaat er een
hele dag een coach mee. Het mooie
daarvan is dat het veel beter werkt.
Je valt altijd door de mand tijdens
zo’n coaching. Je kunt wel een half
uurtje netjes rijden als er iemand
naast je zit die daar op let. Maar
nooit een hele dag. Dat is veel effec-
tiever. Maar dit gebruiken wij alleen
bij excessen, als het echt nodig is.
Vertrouwen in je collega’s staat
voorop bij ons.”
Bert Roozendaal
14-15_wagenparkbeheerhollander.indd 15 04-05-17 12:13