17 bestelauto nr. 1 – 2017
MULTITEST
De Volkswagen Crafter hebben we in het vorige num-
mer van Bestelauto al onthuld als International Van
of the Year. Een belangrijke prijs voor het zo ge-
plaagde merk, en dat nog wel voor de tweede keer,
want ook de International Van of the Year 2016 was
een VW: de Transporter. Je kunt van Volkswagen zeg-
gen wat je wil, maar ze werken bijzonder hard aan
eerherstel, en als je dan met zo’n prijs in je handen
staat, dan doet dat je wat. Of zou het toeval zijn dat
de stem van VW’s hoogste bestelautobaas dr. Eck-
hard Scholz afgelopen jaar wéér brak tijdens zijn be-
dankspeech?
Hoe het ook zij, de Crafter is de nieuweling in het
segment en ook in deze test. We plaatsen zijn directe
concurrenten naast hem voor een vergelijking. Het
zijn de Citroën Jumper, de Ford Transit, de Mercedes-
Benz Sprinter en de Renault Master. Natuurlijk is er
nog meer aanbod in dit segment, maar dat lijkt veel
op andere auto’s in deze test. De Citroën heeft een
tweelingbroer in de Peugeot Boxer, en ook de Fiat
Ducato is familie. De Renault Master is ook verkrijg-
baar als Opel Movano en Nissan NV400, dus die laten
we ook even buiten beschouwing. Blijft over de Iveco
Daily. Prima auto, maar met zijn ladderchassis en
achterwielaandrijving liet Iveco deelname aan deze
test even aan zich voorbijgaan. Opvallend is dat er
geen non-Europese merken in dit segment meedoen.
Hyundai vertikt het nog altijd om de sterke H350 in
Nederland te gaan voeren. Het meest voor de hand
liggende alternatief zou weleens Toyota kunnen zijn,
dat een mooie entree heeft gemaakt met de ProAce
bij de eentonners. Van dergelijke plannen is ons ech-
ter niets bekend. Het zorgt er echter wel voor dat
deze test en dit segment louter Europese spelers telt
en het hier dus eigenlijk gaat om een Europees Kam-
pioenschap.
Het uitgangspunt van deze test is zoals gezegd de
nieuwe Volkswagen Crafter. Die auto kwam naar
onze redactie in de carrosseriemaat L3H2. VW heeft
wat gegoocheld met haar aanduidingen, want de L3
is eigenlijk L2. Daarom hebben we bij de andere im-
porteurs ook allemaal L2H2 besteld, maar dat levert
niet meteen een coherente set auto’s op. Er is nogal
wat verschil in lengte en wielbasis, dus staar u niet
blind op die laadlengte of dat volume. Ook de motor-
vermogens verschillen onderling nogal. Een prettige
ontwikkeling, zeker voor binnenstedelijk vervoer, is
dat vrijwel alle hier geteste auto’s aan de Euro 6-emis-
sie-eis voldoen en dus schoner zijn dan ooit. Alleen de
Mercedes-Benz Sprinter die we rijden, is nog Euro 5,
maar hij is dan ook wat ouder dan de andere auto’s.
Zoals u elders in deze Bestelauto kunt lezen, wordt
het merendeel van de bestelauto’s gebruikt voor de
bouw. Dat spreekt ons, zo aan het begin van deze
test, wel aan. Dus: handen uit de mouwen en aan het
werk!
Multitest grote bestellers
Europees Kampioenschap
Foto’s: Fotostudio Jan Lieftink
Locatie: Rabelink Logistics, Wehl
16-17-18-19-20-21-22-23-24_multitest.indd 17 04-05-17 12:15