Pagina 18 van: Bestelauto nr. 1 – 2017

18 bestelauto nr. 1 – 2017
Citroën heeft afgelopen jaar veel aan-
dacht gegenereerd door de nieuwe
Jumpy. Daardoor is het feit dat de
Jumper nieuwe Euro 6-motoren heeft
gekregen bijna onopgemerkt geble-
ven. Onterecht, want uit deze test
blijkt dat de BlueHDi-motor een pit-
tige en ook zuinige krachtbron is. Met
163 gr/km CO2 is het ook de schoonste
van ons testkwintet. De modelversie
van de Jumper dateert alweer uit
2014, het chassis en het basis carros-
serie-ontwerp alweer uit 2006. Het
zorgt ervoor dat de Jumper er echt be-
kend uitziet en weinig verrassingen
meer kent. Nieuw is wel bijvoorbeeld
de handige achteruitrijcamera, goed
voor een joekel van een unit achterop
de auto. In het interieur valt het
prima TomTom navigatiesysteem op,
het vele goedkoop ogende plastic en
de vele bergruimte. Dat deze auto qua
ontwerp niet het nieuwst is, wordt
duidelijk door het two-tone display in
het infodisplay. De zitting van de bij-
rijdersbank is neerklapbaar en her-
bergt twee bekerhouders en een
papierclip. De zit achter het stuur is
goed, maar de verstelling van de stoel
Citroën Jumper 33 L2H2 BlueHDi 130
Bescheiden Fransoos
Zuinig
Hoog laadvolume
Prettige aanschafprijs
Onhandige stoelbediening
Geen moderne veiligheidssystemen
Basisontwerp al wat gedateerd
is onhandig, zeker in vergelijking met
de andere testauto’s. Curieus is de
plek van de handrem. Die zit aan de
linkerzijde van de bestuurdersstoel in
verband met ombouwmogelijkheden
tot camper. De laadruimte is net zo
breed als hoog, wat een aangenaam
laadvolume oplevert. Ondanks zijn 3,3
ton totaalgewicht mag er door het
lage eigengewicht toch 1.300 kg la-
ding mee. Handig in de laadruimte is
de kleine aflegplek boven de cabine,
die bij de meeste andere auto’s afge-
dicht is. De BlueHDi-motor deed het
prima in onze verbruikstest, maar hij
heeft met 130 pk dan ook het minste
vermogen in deze test. De Jumper
doet het goed waar het het rijden
betreft, maar hij heeft niet de verza-
meling veiligheids- en assistentiesys-
temen die andere auto’s wel hebben.
Bij harde zijwind greep er geen sys-
teem in, maar begon de carrosserie al
wat te kraken. Best gek voor een auto
met slechts 8.000 km op de teller. De
Jumper heeft een lage aanschafprijs.
Ford vernieuwde enkele jaren geleden
haar volledige bestelautogamma en
scoorde daar liefst twee International
Van of the Year awards mee. De groot-
ste auto van Ford, de Transit Van, won
geen award en achteraf is dat best
vreemd. De Transit is een auto die he-
lemaal van deze tijd is, met een eigen-
zinnig design, prima ergonomie en
economie en een moderne aandrijf-
lijn. De Transit is mede ontworpen
voor de Amerikaanse markt en dat is
te zien aan de grote grille. Hij ziet er
in ieder geval modern uit, en hij oogt
ook goed in het Magnetic grey van
onze testauto. De Transit is gespecifi-
ceerd als L2H2 (dus een verlengde ver-
sie met een verhoogd dak), net als de
overige testauto’s, maar hij heeft net
als de Citroën een wat kortere wielba-
sis en is ook niet zo lang als de rest.
Dat zie je bij de Transit duidelijk terug
in zijn laadvolume. De Transit is ook
het lichtst, met een totaalgewicht van
3.140 kg. Daardoor blijft ook het laad-
vermogen wat achter bij de rest. Er is
echter nog veel meer keuze bij de
Transit, dus let goed op wat u bestelt.
Ook achterwielaandrijving is een
Ford Transit Van 310 L2H2 Trend
De keuze is reuze
Krachtig, veel koppel
Mooi brandstofverbruik
Slimme technologische snufjes
Laadruimte niet zo lang
Navigatie grote kast op dashboard
Laadvermogen blijft wat achter
16-17-18-19-20-21-22-23-24_multitest.indd 18 04-05-17 12:16