19 bestelauto nr. 1 – 2017
MULTITEST
Ford vernieuwde enkele jaren geleden
haar volledige bestelautogamma en
scoorde daar liefst twee International
Van of the Year awards mee. De groot-
ste auto van Ford, de Transit Van, won
geen award en achteraf is dat best
vreemd. De Transit is een auto die he-
lemaal van deze tijd is, met een eigen-
zinnig design, prima ergonomie en
economie en een moderne aandrijf-
lijn. De Transit is mede ontworpen
voor de Amerikaanse markt en dat is
te zien aan de grote grille. Hij ziet er
in ieder geval modern uit, en hij oogt
ook goed in het Magnetic grey van
onze testauto. De Transit is gespecifi-
ceerd als L2H2 (dus een verlengde ver-
sie met een verhoogd dak), net als de
overige testauto’s, maar hij heeft net
als de Citroën een wat kortere wielba-
sis en is ook niet zo lang als de rest.
Dat zie je bij de Transit duidelijk terug
in zijn laadvolume. De Transit is ook
het lichtst, met een totaalgewicht van
3.140 kg. Daardoor blijft ook het laad-
vermogen wat achter bij de rest. Er is
echter nog veel meer keuze bij de
Transit, dus let goed op wat u bestelt.
Ook achterwielaandrijving is een
keuze bij de Transit. Ons testmodel
was voorwielaangedreven, en wel
door de nieuwe 2.0 liter EcoBlue Euro
6 diesel. Die is met 170 pk krachtig en
hij krijgt die kracht met 405 Nm kop-
pel bovendien snel beschikbaar. De
Transit heeft uitstekende rij-eigen-
schappen. De mechanica wordt onder-
steund door slimme technische
snufjes als Curvature Control, Roll
Stability Control en Side Wind Stabili-
sation. Load Adaptive Control en Acce-
leration Control zijn optioneel. De
cabine is bij Ford altijd goed voor el-
kaar, en dat is bij deze Transit niet an-
ders. Ergonomisch zeer doordacht,
met een prima verstelbaar stuur en
stoelen, maar ook een plekje voor de
smartphone. Ook is er voldoende op-
bergruimte en zijn de grote beker- en
flessenhouders gebleven. Een optie
die erg handig is, is de QuickClean
voorruitverwarming. De Transit
kwam naar de redactie als luxe Trend-
uitvoering, met handige zaken als
Cruise Control en parkeersensoren
standaard.
Ford Transit Van 310 L2H2 Trend
De keuze is reuze
Krachtig, veel koppel
Mooi brandstofverbruik
Slimme technologische snufjes
Laadruimte niet zo lang
Navigatie grote kast op dashboard
Laadvermogen blijft wat achter
16-17-18-19-20-21-22-23-24_multitest.indd 19 04-05-17 12:18