Pagina 24 van: Bestelauto nr. 1 – 2017

24 bestelauto nr. 1 – 2017
De Bestelauto multitest strekt zich al-
tijd uit over een periode van een
week. Dat is een drukke week, met
veel kijken, meten, rijden en naden-
ken, en uiteindelijk weet je dan wel
hoe de kaarten geschud zijn. Mooi om
te zien is dat de bestelautomarkt altijd
in beweging is. Euro 6 heeft ervoor ge-
zorgd dat de autofabrikanten terug
naar de tekentafel moesten en met
nieuwe oplossingen kwamen, en soms
ook met nieuwe auto’s. Het is goed
om te zien dat er nog fabrikanten zijn
die durven investeren in een eigen
model. Voorbeelden in deze test zijn
Ford en nu ook Volkswagen. De Mer-
cedes-Benz Sprinter in deze vorm is
samen ontwikkeld met VW (voor het
vorige model Crafter), de Citroën is er
ook als Peugeot en Fiat. De Renault
Master kun je ook krijgen als Opel
Movano en Nissan NV400. Soms zijn
de verschillen echt niet meer dan de
merkbadges op de auto, en dat maakt
het soms wel een beetje saai. Leve de
onderscheidende bestelauto!
Bij een multitest vragen we aan de im-
porteurs altijd zo veel mogelijk gelijke
auto’s. Dit keer wilden we auto’s met
L2H2, dus verlengd en met een mid-
delhoog dak. Dat lukte goed, al kwam
de VW in een L3H2-configuratie. On-
danks de gelijke configuratie schelen
de wielbases onderling wel 38 cm. De
Ford heeft er een van 330 cm, de
Renault Master een van 368 cm. De
Volkswagen meet in totaal 599 cm
lengte, de Citroën is maar 541 cm
lang. De laadlengtes en laadvolumes
verschillen onderling fiks. De laadver-
mogens trouwens ook, maar dat is
Conclusie
met een extra optie soms te verhel-
pen. Vergeet ook niet dat behalve de
Citroën al deze testauto’s ook met
achterwielaandrijving leverbaar zijn.
De Mercedes-Benz Sprinter heeft zelfs
enkel achterwielaandrijving.
Stap vooruit
De hedendaagse bestelauto zit vol met
technische snufjes. Behalve ESP is er
tegenwoordig Load Adaptive Control,
Acceleration Control (Ford), Lane As-
sist (Ford en VW) en de Volkswagen
heeft nu als eerste bestelauto Park
Control en ook Adaptive Cruise Con-
trol. Zaken waar soms fors voor moet
worden bijbetaald, maar die het leven
aan boord wel comfortabeler en vaak
ook veiliger maken.
Deze test was de eerste keer dat we de
nieuwe Euro 6-motoren tegen het
licht konden houden. Behalve dan bij
de Mercedes, want die was nog Euro 5
gespecificeerd. Algemeen kan worden
gezegd dat alle motoren een (flinke)
stap vooruit hebben gedaan in hand-
ling en souplesse. Bij de verbruikstest
wint de Citroën nipt van de Ford. De
Volkswagen verbruikt daarna het
minste diesel, en het dorstigst zijn de
Renault en de Mercedes. Een Euro
6-auto verbruikt ook AdBlue. Dat
moet getankt worden bij een normaal
tankstation of bij onderhoud bij de
dealer. Let goed op wat de AdBlue-be-
hoefte van uw auto is, vraag dat na bij
de dealer. Niet tijdig AdBlue tanken
kan ervoor zorgen dat de auto ermee
stopt of niet goed meer presteert. Ge-
lukkig hebben de meeste auto’s een
waarschuwing in het display voor als
het AdBlue onder een bepaald niveau
komt.
De diversiteit en de keus in dit seg-
ment zijn enorm. Die zou nog groter
kunnen zijn bij wat meer aanbod uit
de Aziatische markt. Dat aanbod is er
echter (nog) niet. Het is een feit dat
elke hier geteste auto zijn voor- en na-
delen heeft. Welke de beste is, gaan
wij hier niet benoemen. Dat kan ook
niet. U moet namelijk zelf kiezen
welke auto bij u past, maar vooral bij
het werk dat u doet. Is brandstofver-
bruik belangrijk, of laadvermogen, of
aanschafprijs? En dan telt ook nog
eens mee welke dealer bij u in de
buurt zit, en wat voor werk die levert.
Neem al deze zaken mee in uw over-
wegingen als u gaat ‘shoppen’ voor
een nieuwe bestelauto.
Arjan Velthoven
Hoeveel ruimte biedt de cabine?
A= breedte op ellebooghoogte (cm) 196 184 183 186 186
B= diepte boven dashboard (cm) 144 152 148 142 151
C= hoogte boven chauffeursstoel 105 115 133 111 136
D= afstand stoel-vloer (cm) 38 34 39 36 36
E= afstand vloer-straat (cm) 71 62 67 73 70
F= knieruimte bijrijder (cm) 32 30 30 32 31
G= hoogte voorruit (cm) 92 94 92 86 92
H= openingshoek portier (graden) 87 85 85 87 85
I= afstand stuurwiel-portier (cm) 32 30 25 25 28
J= breedte bijrijdersbank 91 88 nvt 90 86
K= hoofdruimte bestuurder (cm) 17 23 49 23 47
Citroën Jumper 33
L2H2 BlueHDi 130
Ford Transit Van 310
L2H2 Trend
Mercedes-Benz
Sprinter 316 CDI KA
366.165
Renault Master T35
L2H2 FWD dCi 130
Volkswagen Crafter
2.0 TDI 35 L3H2
Highline
16-17-18-19-20-21-22-23-24_multitest.indd 24 04-05-17 12:25