Pagina 25 van: Bestelauto nr. 1 – 2017

INTERVIEW
Ashwani Gupta, Renault-Nissan Global Head LCV Business Unit:
‘Zero-emissie is bij
bestelauto’s essentieel’
De Twizy, de Kangoo Z.E., de ZOE commercial en nu dan de Renault Master Z.E. Het aantal elek-
trische voertuigen binnen het Franse merk neemt almaar toe. Dat is niet verbazingwekkend,
want volgens Renault-Nissan topman Ashwani Gupta is zero-emissie bij bestelauto’s essentieel.
Als we Gupta spreken, heeft hij net de
verbeterde versie van de Renault Kan-
goo Z.E. en de nieuwe Master Z.E. ge-
presenteerd. Dat gebeurde onder de
noemer van Renault Pro +, het sub-
merk waarmee de Groupe Renault
haar emissievrije goederenvervoer
weer iets steviger op de kaart wil zet-
ten.
Waarom wordt het ZE-gamma verder uitge-
breid?
“Het past helemaal bij deze tijd. De
manier waarop goederen worden ver-
voerd verandert. Logistiek verandert.
Het verandert ook hoe er voor vervoer
betaald wordt. Daarom is het van be-
lang om er de juiste bestelauto bij te
hebben. Met de uitbreiding van ons
ZE-gamma spelen we in op de actuali-
teit. Emissievrij vervoer in de stad is
een must.”
Wat is de volgende stap in dat logistieke
veranderproces?
“Ik denk dat connectivity, waarbij de
auto praat met zijn omgeving en de
rest van de supply chain, snel belang-
rijker wordt. Wij gaan daarin mee.
Het belangrijkste is dat we die kun-
nen leveren op zero-emission voertui-
gen. Dat kunnen we nu en daar ligt de
focus op. De logistiek kan veranderen
en verbeteren door de juiste inzet van
technologie.”
Welke voordelen brengt dat dan precies?
“Een verminderde belasting van het
milieu door zero-emissie natuurlijk.
Maar er zijn ook andere aspecten. Uit
testen van La Poste met de Kangoo
Z.E. blijkt bijvoorbeeld dat er met de
elektrische aandrijving minder onge-
lukken gebeuren en dat chauffeurs
door de stilte aan boord minder ver-
moeid zijn. Er is dus ook een comfort-
voordeel, en dat is niet te
onderschatten. Stel je eens voor: zo’n
grote bestelauto als de Master Z.E.
zonder enig motorgeluid…”
Als het gaat om efficiency, is die chauffeur
best een hindernis. Kan die de technologie
wel bijbenen?
“Er is natuurlijk een duidelijke ont-
wikkeling zichtbaar naar auto’s die
zelf rijden. Bij een bestelauto, zeker
als het gaat om bijvoorbeeld een pak-
ketdienst of een servicemonteur, zie
ik de toekomst van de zelfrijdende
auto zonnig in. Maar in veel gevallen
is dat mannetje wel nodig bij bijvoor-
beeld laden en lossen. Dus of er snel
volledig autonome bedrijfswagens,
zonder berijder dus, zullen rondrij-
den? Die zie ik minder snel verschij-
nen dan semi-autonome, zelfrijdende
auto’s. Maar we blijven wel werken
aan technologieën. Uiteindelijk beslist
de klant wat er op de markt komt.
TCO is en blijft natuurlijk belangrijk.”
Ik mis nog een Z.E. auto bij Renault voor
een complete range. Wanneer komt de
Trafic Z.E.?
“Tja, we hebben er nu maar twee na-
tuurlijk. Nee, serieus, ik denk dat de
Kangoo Z.E. en de Master Z.E. elkaar
redelijk aanvullen. Het gaat niet zo-
zeer om het aantal producten, maar
of de behoeften van de klant afgedekt
worden.”
Geen extra Z.E. bestelauto dan, maar wat
kan de klant nog meer verwachten onder de
Z.E. noemer?
Renault Pro + wil ook niet alleen au-
to’s, maar ook dienstverlening aan
de klanten bieden. Wij zien in onze
LCV-dienstverlening en ZE-produc-
ten een fraaie blend ontstaan. Dat
betekent maatwerk in voertuigen,
maar ook in onderhoud en het ont-
wikkelen van connected services. De
software die we ontwikkelen, is
compatible met telematica, zodat de
f leetowner op kantoor kan zien of
het laadvermogen niet overschreden
wordt, of dat de temperatuur van de
gekoelde goederen niet te laag is. Dit
alles zal de dienstverlening aan onze
klanten, professionals die de voertui-
gen als tool gebruiken, op een hoger
niveau brengen. Op die manier kun-
nen ook zij hun business verbete-
ren.”
Arjan Velthoven
Foto’s: Bestelauto, Renault
25 bestelauto nr. 1 – 2017
25_interviewrenaultgupta.indd 25 04-05-17 12:27