Pagina 26 van: Bestelauto nr. 1 – 2017

biele kantoor wat in sommige Trafic-
derivaten is te creëren, mist hier
vanwege de indeling met dubbele ca-
bine; de leuning van de bijrijdersbank
is niet om te klappen. Het dashboard
ademt verder in alles de sfeer van
Renault. Dat is niet erg; het mag dan
weinig onderscheidend zijn, functio-
neel is het wel. Ook de grote dodehoek-
spiegel, die wij nog altijd niet goed
vinden werken, is terug te vinden in de
rechterzonneklep van de Nissan. Slim
is de plek waar je de beelden van de
achteruitrijcamera kunt zien: gewoon
in de binnenspiegel.
Sandoville
Het rijden met de Nissan komt ons
ook bekend voor, maar is helemaal
geen straf. De 1.6 dCi diesel die in
Sandoville in de NV300 wordt ge-
hangen is vol van souplesse en
met 145 pk krachtig genoeg voor
zijn taak. Het brandstofverbruik is
met 1 op 10,6 wat minder goed
dan bij eerdere tests met deze
motor, maar wij testten de NV300
26 bestelauto nr. 1 – 2017
Nissan NV300 L2H1 dubbele cabine Optima
Onderscheidend
op details
Nissan heeft sinds kort de nieuwe NV300 in het gamma. Reden voor Bestelauto om deze Nissan eens
mee te nemen voor een test. Maar ja, wat valt er precies te testen?
De eerlijkheid gebiedt te zeggen, en dat
weet de doorgewinterde Bestelautole-
zer al lang, dat de Nissan NV300 verre
van een geheel nieuwe bestelauto aan
het firmament is. Er zijn natuurlijk al
de Renault Trafic, de Opel Vivaro en de
Fiat Talento, en nu dan ook nog eens
de Nissan. Al deze auto’s delen chassis,
carrosserie en aandrijflijn, en zelfs de
interieurs zijn grotendeels hetzelfde.
De fabrikanten proberen zich te onder-
scheiden in uiterlijk door onder meer
de grille wat aan te passen.
Zwart
Dat is ook te zien aan deze Nissan
NV300. In de zwarte grille van de
Nissan loopt een groot chromen orna-
ment, maar dat is niet het enige
opvallende uiterlijke kenmerk van
onze testauto. De auto is uitgevoerd in
Copper Brown en heeft fraaie mat-
zwarte 18 inch wielen. Samen met de
aluminium sidebars en de donkere zij-
ruiten geeft dat de NV300 een stoer ui-
terlijk, waar we meermalen de
complimenten voor in ontvangst
namen. De NV300 op deze pagina is er
een van de configuratie L2H1, met een
wielbasis van 350 cm, en dat is niet
voor niets. Deze NV300 heeft namelijk
een dubbele cabine. Die is ingebouwd
door de firma Snoeks Automotive en
die doet dat vanaf een kleine 2.000
euro zeer netjes. De achterbank heeft
drie aparte zittingen, waar drie volwas-
senen goed op kunnen zitten voor lan-
gere tijd. Ook met de beenruimte zit
het wel goed. Ledverlichting in het dak
is optioneel.
Indeling
Ook voorin de Nissan is het goed toe-
ven. De stoelen zitten goed, er is een
goede zitpositie achter het stuur in te
stellen. Op het bijrijdersbankje passen
in theorie twee volwassenen, maar in
de praktijk is dat krap. Het fijne mo-
De laadruimte is in totaal 60 centimeter korter met een dubbele cabine.
Foto7 Niet super origineel misschien, wel geschikt voor heel veel klussen. Da’s een bekend interieur, maar wel onderscheidend in functionaliteit.
De Nissan NV300 die wij reden ziet er met zijn
bruine metallic uiterlijk en zwarte velgen stoer uit.
26-27_minitestnissannv300.indd 26 04-05-17 12:29