Pagina 27 van: Bestelauto nr. 1 – 2017

■
27 bestelauto nr. 1 – 2017
TEST
biele kantoor wat in sommige Trafic-
derivaten is te creëren, mist hier
vanwege de indeling met dubbele ca-
bine; de leuning van de bijrijdersbank
is niet om te klappen. Het dashboard
ademt verder in alles de sfeer van
Renault. Dat is niet erg; het mag dan
weinig onderscheidend zijn, functio-
neel is het wel. Ook de grote dodehoek-
spiegel, die wij nog altijd niet goed
vinden werken, is terug te vinden in de
rechterzonneklep van de Nissan. Slim
is de plek waar je de beelden van de
achteruitrijcamera kunt zien: gewoon
in de binnenspiegel.
Sandoville
Het rijden met de Nissan komt ons
ook bekend voor, maar is helemaal
geen straf. De 1.6 dCi diesel die in
Sandoville in de NV300 wordt ge-
hangen is vol van souplesse en
met 145 pk krachtig genoeg voor
zijn taak. Het brandstofverbruik is
met 1 op 10,6 wat minder goed
dan bij eerdere tests met deze
motor, maar wij testten de NV300
begin dit jaar volop in winterse
omstandigheden.
Korter
Een dubbele cabine betekent conces-
sies doen aan de laadruimte. Die is
nog altijd ruim bemeten, maar wel
zo’n 60 centimeter korter dan de ‘nor-
male’ versie. Slim is wel dat de laad-
lengte laag over de vloer wel weer
bijna 60 centimeter langer is, omdat
de ruimte onder de bank in de dub-
bele cabine gebruikt wordt. Slim
bedacht! Opvallend in de netjes afge-
timmerde laadruimte zijn de ledstrips
tegen het plafond. Dat levert echt me-
gaveel licht op en dat is in alle geval-
len prettig.
De Nissan NV300 lijkt in veel op zijn
broertjes van Renault, Opel en Fiat.
Nissan geeft echter standaard op al
zijn bedrijfswagens vijf jaar garantie,
met een maximum van 160.000 km.
Dat is meer dan de andere Trafic-mo-
dellen en dus een pluspunt bij het af-
wegen welke bestelauto het moet
worden. Wie niet elke dag kriskras
Nissan NV300 L2H1 dubbele cabine Optima
Onderscheidend
op details
Nissan heeft sinds kort de nieuwe NV300 in het gamma. Reden voor Bestelauto om deze Nissan eens
mee te nemen voor een test. Maar ja, wat valt er precies te testen?
namen. De NV300 op deze pagina is er
een van de configuratie L2H1, met een
wielbasis van 350 cm, en dat is niet
voor niets. Deze NV300 heeft namelijk
een dubbele cabine. Die is ingebouwd
door de firma Snoeks Automotive en
die doet dat vanaf een kleine 2.000
euro zeer netjes. De achterbank heeft
drie aparte zittingen, waar drie volwas-
senen goed op kunnen zitten voor lan-
gere tijd. Ook met de beenruimte zit
het wel goed. Ledverlichting in het dak
is optioneel.
Indeling
Ook voorin de Nissan is het goed toe-
ven. De stoelen zitten goed, er is een
goede zitpositie achter het stuur in te
stellen. Op het bijrijdersbankje passen
in theorie twee volwassenen, maar in
de praktijk is dat krap. Het fijne mo-
De laadruimte is in totaal 60 centimeter korter met een dubbele cabine.
Foto7 Niet super origineel misschien, wel geschikt voor heel veel klussen.
De dubbele cabine van Snoeks is zijn geld dubbel en dwars waard.
Vijf jaar fabrieksgarantie. Daarin is de
Nissan wel uniek.
Euro 6, en dus moet er af en toe AdBlue
worden getankt.
Specificaties en metingen
Merk Nissan
Type NV300
Motor 1.6 dCi
Inhoud (cc) 1.598
Vermogen (pk) 145
Koppel (Nm/toeren) 340/1.500
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) 540 x 196 x 197
Wielbasis (cm) 350
Laadruimte lxbxh (cm) 190 x 167 x 138
Tilhoogte (cm) 54
Eigen gewicht (kg) 1.985
Nuttig laadvermogen (kg) 965
Max. Aanhangwagengewicht (kg) 2.000
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA) 65,6 / 71,2
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 10,2
Acceleratie 80-120 km/h (sec) 12,7
Brandstofverbruik (l/km) 1 op 10,6
CO2-uitstoot (gr/km) 164
Aanschafprijs basismodel (€) 30.315
Prijs zoals getest (€) 32.540
Alle prijzen excl. BPM en excl. BTW
door het land rijdt, kan aan die
160.000 km in vijf jaar best genoeg
hebben.
Arjan Velthoven
26-27_minitestnissannv300.indd 27 04-05-17 12:29