Pagina 29 van: Bestelauto nr. 1 – 2017

■
29 bestelauto nr. 1 – 2017
LEASING
Vaal. “Er zijn ook uitgebreide moge-
lijkheden om elke rit niet alleen te re-
gistreren, maar ook bijvoorbeeld
direct toe te wijzen aan een zakelijke
rit, privé of woonwerkverkeer. Op die
manier ondersteunt het programma
bijvoorbeeld de facturatie. Dat is accu-
raat en tijdbesparend. Track & trace is
natuurlijk bekend. Voor een planning
is het vaak belangrijk realtime te
weten waar elk voertuig zich bevindt.
Maar ook een wagenparkbeheerder
wil dat soms weten, afhankelijk van
de gemaakte afspraken met de be-
stuurder. Daarom krijgt Extra Inzicht
ook geofencing. Daarmee kan de wa-
genparkbeheerder instellen dat hij bij-
voorbeeld een melding krijgt als een
van zijn voertuigen in het weekend bij
een bouwmarkt staat of op het par-
keerterrein van een pretpark.”
Analyse
Extra Inzicht heeft ook een uitge-
breide rijstijl- en analysemodule. “Een
goed beheerd wagenpark begint na-
tuurlijk bij de bestuurders zelf”, aldus
Karel en Annemiek. “Het is bepaald
geen nieuws dat die een kostenexploi-
tatie kunnen maken of breken. Maar
met ons systeem kun je ook zien of je
bijvoorbeeld wel altijd het juiste voer-
tuig voor de klus inzet. Dat lijkt een
open deur. Maar voor bedrijven is dat
lang niet altijd het geval. Daar komt
nog bij dat ze steeds meer te maken
krijgen met de vraag of ze voor som-
mige taken überhaupt nog wel een be-
stelwagen moeten inzetten. Met Extra
Inzicht heb je als wagenparkbeheer-
der die gegevens op een presenteer-
blaadje via je dashboard op je
computer.”
Heikel
Het programma heeft ook een ant-
woord op een ander heikel punt: het
bijhouden door de bestuurders van de
kilometers bij elke tankbeurt. “Dat
laatste is een van de grote voordelen
van Extra Inzicht”, vertelt Lamens. “Er
is niets moeilijker dan een leaserijder
netjes zijn kilometerstanden te laten
invullen als hij of zij tankt. Met Extra
Inzicht hoeft dat niet meer. Ons sys-
teem werkt op basis van een blackbox
met gps en gprs voor de plaatsbepaling
en doorgifte van de gegevens. Daardoor
weet de wagenparkbeheerder automa-
tisch precies het brandstofverbruik per
kilometer, omdat die gegevens recht-
streeks uit de OBD van de auto op zijn
dashboard terechtkomen.”
Voordeel
Daarmee heeft Extra Inzicht een
enorm voordeel, want dan hoef je als
wagenparkbeheerder dat gevecht met
je bestuurders helemaal niet meer aan
te gaan. “Het is ook de belangrijkste
vraag vanuit de markt”, weten Karel
en Annemiek. “Je kunt met een tank-
kaart wel zo sturen dat er bijvoor-
beeld niet bij dure stations getankt
kan worden en daarmee geld bespa-
ren, maar het liefst wil je ook het ver-
bruik per bestuurder meteen
overzichtelijk in één oogopslag op je
dashboard hebben. Als je die via een
tankcardregistratie moet verzamelen,
kost dat veel extra tijd. Met ons sys-
teem gaat dat veel sneller.”
Blackbox
Natuurlijk zitten er ook gevoelige
kanten aan het plaatsen van een der-
gelijke geavanceerde blackbox in de
auto “Dat is ook een veel gehoorde
vraag uit de markt”, weet Lamens.
“Want ons systeem gaat veel verder
dan alleen het registreren van privé-
en zakelijke ritten. Daarom moet een
bestuurder er altijd voor tekenen dat
hij daarmee akkoord gaat.” “Er zijn
bij bedrijven grote onderlinge ver-
schillen over hoe ze een dergelijk sy-
steem implementeren”, legt Karel
Vaal nader uit. “Je hebt van die échte
top-downbedrijven die het gewoon
willen opleggen. Maar dat is nooit
onze eerste keus. Wij proberen altijd
de bestuurders echt positief mee te
krijgen. Dat doen wij door gamifica-
tion. Daarom heeft Extra Inzicht een
aantal zaken die speciaal voor de be-
stuurder zijn zoals de app Drive
Guide. Die bevat een aantal onderde-
len die het voor de berijder tot een
sport moeten maken om gemotiveerd
het rijgedrag te verbeteren. Behalve
dat het een goed inzicht geeft in de
eigen rijstijl, registreert het systeem
ook zakelijke en privéritten, geeft het
informatie over in te plannen onder-
houd, parkeerlocaties en tankstations,
en biedt het pechhulp onderweg.”
Vloermatjes
In de praktijk valt en staat alles met
goede communicatie. “Daarom bieden
wij bij Extra Inzicht ook een filmpje
aan waarin de bedrijfsleiding zelf het
mobiliteitsbeleid uitlegt aan de mede-
werkers en wij ons deel van Extra In-
zicht verduidelijken. Dat laten we
doen door bijvoorbeeld onze schade-
en onderhoudsmensen, die vertellen
Terberg Leasing biedt tool voor efficiency
Zeker grote bedrijven hebben de laatste jaren enorme slagen gemaakt bij het beheersen van de
kosten van hun bedrijfswagenvloot. Voor wie de efficiëntie daar nog verder wil opvoeren, liggen er
goede kansen in een steeds betere koppeling tussen de gegevens over zijn mobiliteit en andere
delen van de bedrijfsadministratie. Maar daarvoor moet men diep de data in. Dat is de achtergrond
waarom Terberg Leasing met vlootmanagementsysteem ‘Extra Inzicht’ komt.
dat veel tijd en kosten bespaart.”
“De kilometerregistratie van Extra In-
zicht registreert niet alleen de zake-
lijke en privékilometers”, vertelt Karel
De ‘blackbox’ die Extra Inzicht mogelijk maakt, past gewoon op de OBD-terminal van
de auto.
Terberg Leasing is al jarenlang een grote dienstverlener voor zakelijke mobiliteit.
Het dashboard van Extra Inzicht is over-
zichtelijk en geeft in een oogopslag alle
belangrijke informatie.
Karel Vaal en Annemiek Lamens: “De moderne wagenparkbeheerder kan wel wat ‘extra inzicht’ gebruiken.”
hoe het werkt en waarom. Daardoor
snappen mensen beter waarom het is
en dat draagt goed bij aan de accepta-
tie. Maar gamification kan ook inhou-
den dat er bijvoorbeeld per afdeling
precies inzichtelijk gemaakt wordt
wat er bespaard is. Dat kan zelfs met
een kleine incentive samengaan. Dat
werkt goed”, zeggen Karel en Anne-
miek enthousiast.” In praktijk hoeft
dat helemaal niet veel te kosten. “Uit
ons eigen onderzoek blijkt dat berij-
ders vaak al heel blij worden van een
stel nieuwe vloermatjes in de auto. Bij
andere bedrijven waren dat van die
DeWalt bouwradio’s”, vertelt Anne-
miek over hoe eenvoudig het is, de
motivatie om goed te rijden te onder-
steunen.
Greenlease
Extra Inzicht sluit perfect aan op een
ander programma. “Wij kennen bin-
nen Terberg Leasing al sinds 2005 ons
Greenlease-programma. Dat is er echt
op gericht om duurzamer met je mo-
biliteit om te gaan. Dat programma
omvat ook e-learningmodules en rij-
trainingen”, aldus Karel Vaal. “Wat
wij nu zien is dat met name bedrijven
die daar al mee werken nu als follow
up bij ons terugkomen voor Extra In-
zicht.”
Bert Roozendaal
28-29_terbergleasing.indd 29 04-05-17 12:31