Pagina 3 van: Bestelauto nr. 1 – 2017

INHOUD
3 bestelauto nr. 1 – 2017
6 Renault elektrificeert
verder
Renault presenteert de Master Z.E. en
verbetert de Kangoo Z.E.
8 Een bestelauto van
MAN
Truckfabrikant MAN betreedt het be-
stelautosegment met de TGE.
10 Volop nieuws
De wereld rond bestelauto’s staat nooit
stil. Wat dacht u van een opbouw van
Schmitz Cargobull of een vernieuwde
Isuzu D-Max?
13 Werkpaard of melk-
koe?
Patricia de Wilde van Evofenedex signa-
leert dat er tal van bedreigingen zijn
voor de ondernemer met een bestel-
auto. De overheid wil namelijk van het
werkpaard dat de bestelauto is het lief-
ste een melkkoe maken.
New kid on the block
In de praktijk
Voor het eerst sinds mensenheugenis is er serieus en
grootschalig onderzoek gedaan naar het bezit en het
gebruik van bestelauto’s in Neder-
land. Dat leverde enkele opmerkelijke
inzichten op.
Terberg biedt extra
inzicht
Terberg Leasing komt met een tool die extra inzicht biedt
in het managen van de bedrijfswagenvloot. De tool heet
dan ook ‘Extra
Inzicht’. Karel
Vaal en Annemiek
Lamens weten er
alles vanaf.
14 Personen- of bedrijfs-
wagen?
Bij Hollander Techniek vervaagt de
grens tussen personen- en bedrijfswa-
gen. “Waar tot een paar jaar terug een
monteur met een bus naar een klus
reed, kan hij dat nu in een personenwa-
gen”, signaleren Evelien Theunissen en
Marco Koorevaar.
25 Waarom elektrisch
Renaults hoogste bestelautobaas Ash-
wani Gupta ging met Bestelauto rond
de tafel en verklaarde het hoe en
waarom van Renaults Z.E.-strategie.
26 Test Nissan NV300
Nissan heeft sinds kort de nieuwe
NV300 in het gamma. Reden voor Be-
stelauto om deze Nissan eens fijn mee
te nemen voor een test.
30 Geen nieuwe bestel-
auto voor Kuiphuis
Bestelauto zag kraanverhuurder Kuip-
huis rijden met een nieuwe Dacia Dok-
ker Van. Een uitzondering, zo blijkt.
Directeur Bob Bruijsten koopt het liefst
occasions. “Anders duurt het veel te
lang voordat we weer een nieuwe kun-
nen aanschaffen.”
32 Bevoorraden zonder
autosleutels
Elke nacht vertrekken de chauffeurs van
Nox NightTimeExpress met grote sleu-
telbossen voor hun route langs de be-
stelauto’s van servicemonteurs. Als het
aan de nachtdistributeur ligt, maken die
ijzeren sleutels plaats voor digitale sleu-
tels. Dankzij het OpenTheCar-systeem
kunnen chauffeurs de laadruimte van
de servicebussen voortaan ontgrende-
len via een beveiligde mobiele app.
34 Vans, robots en
drones
Bestelauto sprak eerder dit jaar Volker
Mornhinweg, de hoogste baas van
Mercedes-Benz Vans, over de toekomst
van de bestelauto. En die ziet er veel-
belovend uit.
4
28
De Volkswagen Crafter is International Van of the
Year 2017. We vergelijken hem in een multitest met
zijn belangrijkste concurrenten. Dat zijn vreemd
genoeg uitsluitend Europese producten. Een soort
Europees Kampioenschap dus, waarin
de Crafter zich nog maar even moet
bewijzen. 12
Mei 2017
Eisma’s vakblad voor bestelauto-
gebruikers en wagenparkbeheerders
Redactie:
Hoofdredactie: Arjan Velthoven
Telefoon: (088) 29 44 709
a.velthoven@eisma.nl
Vormgeving:
ZeeDesign – Witmarsum
E-mail redactie:
redactie.bestelauto@eisma.nl
Adres: Informaticaweg 3,
7007 CP Doetinchem
Postbus 361, 7000 AJ Doetinchem
Aan dit nummer werkten mee:
Koos Groenewold,
Jan Lieftink,
Marcel te Lindert,
Bert Roozendaal,
Henk Stam
Lid International
Van of the Year jury:
Arjan Velthoven
Uitgave:
Eisma Industriemedia b.v.
Informaticaweg 3,
7007 CP Doetinchem
Directie:
Egbert van Hes, algemeen directeur,
Rex Bierlaagh, adjunct-directeur
Uitgever:
Rex Bierlaagh
Advertentie-exploitatie:
Verkoop: Yvette van Hal
tel. (088) 29 44 760
y.vanhal@eisma.nl
Traffic: ZeeDesign
tel.: (0517) 531 672
bestelauto@zeedesign.nl
Marketing: Jacqueline Graven
(088) 29 44 943
j.graven@eisma.nl
Bankrelatie:
Voor Nederland:
Rabobank Leeuwarden-Noordwest
Friesland
IBAN: NL98RABO0365911100
BIC: RABONL2U
voor België:
Postcheque Brussel: 000-0007463-91
Productie:
DTP & Prepress: ZeeDesign
Druk: Senefelder Misset
Copyright:
© 2017 Eisma Industriemedia,
Leeuwarden.
Algemene voorwaarden | Niets uit deze uitgave
mag worden verveelvoudigd en/of overgeno-
men, in enige vorm of op enige wijze, hetzij
elektronisch, mechanisch, door fotokopieën of
enige andere manier, zonder voorafgaande
schriftelijke toestemming van de uitgever.
Uitgever en auteurs aanvaarden dan ook geen
enkele aansprakelijkheid voor schade, van
welke aard ook, die het gevolg is van hande-
lingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op
bedoelde informatie. Gebruikers van dit blad
wordt met nadruk aangeraden deze informatie
niet geïsoleerd te gebruiken, maar af te gaan
op hun professionele kennis en ervaring en de
te gebruiken informatie te controleren.
03_inhoud.indd 3 04-05-17 11:57