Pagina 33 van: Bestelauto nr. 1 – 2017

33 bestelauto nr. 1 – 2017
AUTOMATISERING
beperkt, stelt Bossenbroek. “Wij heb-
ben geen tijd om elke nacht grote
aantallen sleutels te wisselen. Boven-
dien stijgt met elke wisseling het ri-
sico dat een sleutel aan de verkeerde
bos belandt. Daarom rijden we vol-
gens vaste routes met sleutels die in
de juiste volgorde aan de sleutelbos
zijn bevestigd. In totaal hebben we
zo’n 150 sleutelbossen.”
Die beperkte f lexibiliteit was Bossen-
broek een doorn in het oog. Al langer
was hij daarom op zoek naar een al-
ternatief voor de aloude sleutel. Hij
heeft verschillende opties zoals cij-
fersloten onderzocht, maar een vei-
lige en betrouwbare oplossing voor
bestelauto’s vond hij niet. Totdat hij
stuitte op Ubiqu, een Delftse IT-speci-
alist met een oplossing die gebruik
maakt van zwaarbeveiligde tags. “Die
oplossing wordt ook in de thuiszorg
en wijkverpleging gebruikt om voor-
deuren van patiënten te openen.
Ubiqu beschikt daarvoor over een
unieke beveiligingsmethode die ook
wordt toegepast in betalingsverkeer
en DigiD. Dat is erg belangrijk, want
wij willen niet dat iemand deze op-
lossing kan hacken en van een af-
stand de deuren van servicebussen
kan openen”, zegt Bossenbroek.
Ontgrendelen via bluetooth
Ubiqu heeft voor Nox een speciale
oplossing ontwikkeld onder de naam
OpenTheCar. Deze oplossing bestaat
uit een elektronisch kastje dat een-
malig in de bestelauto moet worden
gemonteerd. Dit kastje is verbonden
met de centrale deurvergrendeling
en kan alleen via bluetooth op af-
stand worden bediend. De chauffeur
kan vervolgens met een speciaal ont-
worpen app op zijn mobiele device,
geleverd door Zetes, een of meerdere
deuren openen. “Ook die app is be-
veiligd”, verzekert Bossenbroek. “Het
berichtenverkeer tussen de app en
het kastje is versleuteld. Het kastje
kan bovendien alleen benaderd wor-
den door een app die aan een speci-
Nox NightTimeExpress innoveert met OpenTheCar
Zonder autosleutel de
servicebus bevoorraden
Elke nacht vertrekken de chauffeurs van Nox NightTimeExpress met grote sleutelbossen voor hun
route langs de bestelauto’s van servicemonteurs. Als het aan de nachtdistributeur ligt, maken die ijze-
ren sleutels plaats voor digitale sleutels. Dankzij het OpenTheCar-systeem kunnen chauffeurs de laad-
ruimte van de servicebussen voortaan ontgrendelen via een beveiligde mobiele app.
Niemand aanwezig
Nachtdistributie is werk voor specia-
listen. De chauffeurs van Nox
komen immers onderdelen leveren
op momenten dat niemand aanwe-
zig is. Ze openen de laadruimte van
servicebussen of deuren van werk-
plaatsen, laten de onderdelen achter,
sluiten de boel weer af en vertrek-
ken naar de volgende bestemming.
Vooral de bevoorrading van service-
bussen is een populaire dienst van
Nox. “Wij zorgen ervoor dat de on-
derdelen voor zeven uur ’s ochtends
in de bestelauto’s liggen. De service-
monteur hoeft daarvoor niet eerst
naar een werkplaats of depot te rij-
den en kan meteen naar zijn eerste
klus toe. Bovendien hoeven service-
organisaties minder voorraad in de
bussen neer te leggen. Dat scheelt
veel werkkapitaal”, legt Bossenbroek
uit.
Nox beschikt over een vloot van 200
auto’s, die elke nacht 30.000 bestel-
lingen af leveren. Dat zijn niet alleen
kleine pakketten waarvoor Nox be-
stelauto’s inzet, maar ook zendingen
op pallets of rolcontainers, waarvoor
bakwagens worden ingeschakeld.
“Voor die verschillende stromen be-
schikken we over verschillende net-
werken”, verklaart Bossenbroek.
150 sleutelbossen
Consequentie van distributie in de
nachturen is dat chauffeurs met
grote sleutelbossen op pad gaan.
Daardoor is de f lexibiliteit van Nox
De bediening van de deurvergrendeling is ingebouwd in de workflow van de bezorgers.
Met een mobiele app kunnen chauffeurs de laadruimte van servicebussen openen. Als
de deur weer wordt gesloten, gaat een ‘proof of delivery’ naar de klant.
Om met OpenTheCar aan de slag te kunnen gaan, moet eenmalig een elektronisch
kastje in de servicebus van de klant worden ingebouwd.
fieke device van een specifieke
chauffeur is gekoppeld. Als diezelfde
app op een willekeurige smartphone
wordt geïnstalleerd, is die onbruik-
baar.”
In de achterliggende software zijn
eveneens veiligheidsmaatregelen in-
gebouwd. Zo werkt de app alleen in
het nachtelijke tijdvak waarin de
chauffeur de servicebus dient te bele-
veren. Als diezelfde chauffeur met
hetzelfde device overdag de bus pro-
beert te openen, blijven de deuren
gesloten. “De bediening is volledig
geïntegreerd in de workflow die we
met behulp van Zetes op het device
hebben geïnstalleerd. Dat betekent
dat de bezorger eerst de bus moet af-
sluiten voordat hij een levering kan
afmelden en de volgende bestem-
ming kan opvragen.”
Op een camping
OpenTheCar biedt meerdere voorde-
len. Klanten van Nox hoeven geen
extra autosleutels te bestellen of te
laten maken en naar het centrale
depot in Nieuwegein te sturen. Als zij
een auto aan een andere monteur
willen toewijzen, hoeven geen sleu-
tels meer te worden omgewisseld.
“Ook is het geen probleem meer als
een servicemonteur in de zomer een
paar nachten op een camping in een
andere regio staat. Als we dat weten,
kunnen we die camping zonder pro-
blemen in een andere route opne-
men”, aldus Bossenbroek, die eraan
toevoegt dat het localiseren van ser-
vicebussen ook geen uitdaging meer
is. “Daarvoor hebben we eerder al de
FindTheCar-oplossing ontwikkeld.
Als de servicemonteur zijn bus heeft
geparkeerd, kan hij de GPS-coördina-
ten vastleggen via een app die in ver-
binding staat met ons systeem. Ook
kunnen we ons systeem koppelen
aan het GPS-tracking-systeem in de
bus, zodat we zelf de exacte locatie
kunnen achterhalen.”
Klanten reageren enthousiast op
OpenTheCar, ervaart Bossenbroek.
“Enkele bestaande klanten willen
snel hiermee aan de slag. Voor an-
dere bedrijven is deze innovatie juist
een goede reden om te starten met
nachtdistributie. Maar wij verwach-
ten niet dat klanten deze technologie
meteen in hun hele vloot gaan inbou-
wen. De meesten zullen daarmee
wachten totdat ze nieuwe bussen
aanschaffen. Vaak moet dan toch al
de nodige apparatuur worden inge-
bouwd, een extra kastje monteren
kost dan weinig extra tijd. Wij scha-
kelen daarvoor wel onze eigen part-
ner in. Juist vanwege die beveiliging
is het cruciaal dat het kastje correct
wordt ingebouwd.”
Dienstverlening verbeteren
In theorie kan Nox dankzij de
OpenTheCar de vaste routes vervan-
gen door een dynamische routeplan-
ning. Bossenbroek verwacht echter
niet dat dat zo’n vaart loopt. “Dat is
alleen zinvol als het overgrote deel
van de klanten hun sleutels vervangt
door OpenTheCar. We moeten af-
wachten of dat ooit gaat gebeuren.
Zelf verwacht ik dat er altijd sleutels
in omloop blijven. Maar optimalisatie
van onze eigen planning was ook
niet de insteek. Deze innovatie is
vooral bedoeld om onze dienstverle-
ning naar klanten te verbeteren. Dat
is gelukt.”
Marcel te Lindert
Foto’s: Koos Groenewold
32-33_ict.indd 33 04-05-17 12:34