4 bestelauto nr. 1 – 2017
Groot onderzoek naar gebruik bestelauto’s
De bestelauto maakt jaarlijks vele tienduizenden kilometers en de meeste daarvan, ja, dat gaat
natuurlijk om pakketvervoer. Lijkt heel logisch, maar is een misvatting van jewelste. Bestelauto’s
rijden per jaar zelden meer dan 40.000 kilometer en slechts 2 tot 3 procent wordt ingezet bij
bezorging van e-commerce bestellingen. Dat blijkt uit een onderzoek dat onlangs werd
gepresenteerd op het jaarcongres van Topsector Logistiek.
De klimaatdoelstellingen, waarover
afspraken gemaakt zijn tijdens de kli-
maattop COP21 in Parijs, spelen een
belangrijke rol in de Topsector Logis-
tiek. Logistiek is de dienst die goede-
ren transporteert als daarom
gevraagd wordt, en dat leidt tot uit-
stoot. De Topsector kiest er voor om
kers van bestelauto’s in Nederland,
terwijl ze wel een f linke bijdrage le-
veren aan de uitstoot, luchtvervui-
ling en congestie. De studie
“Gebruikers en Inzet van Bestelauto’s
in Nederland”, geïnitieerd door Con-
nekt namens de Topsector Logistiek
en uitgevoerd door een consortium
bestaande uit de onderzoeksbureaus
Buck, CE Delft, Districon, Panteia en
TNO, geeft gedetailleerd inzicht in de
gebruikers en inzet van de ongeveer
876.000 bestelauto’s in Nederland.
Veelrijders
Bestelauto’s zijn geen absolute veel-
rijders, blijkt uit de analyse. Het
jaarkilometrage lijkt op dat van per-
sonenauto’s: 80 procent blijft op of
onder de 30.000 km per jaar hangen,
95 procent onder de 40.000 km per
jaar. De veelrijders (3 procent van het
aantal) zijn verantwoordelijk voor 10
procent van het afgelegde aantal kilo-
meters door alle bestelauto’s in Ne-
derland, met jonge bestelauto’s.
Bestelauto’s blijven langer doorrijden
dan vrachtauto’s, tot ongeveer 20
jaar lang. In de leeftijdscategorie van
15 tot 20 jaar rijden ze nog steeds
meer dan 10.000 km per jaar, bij 15
jaar oud nog ongeveer 13.000, bij 20
jaar oud nog ongeveer 11.000.
Het is een misvatting dat bestelauto’s
voor het overgrote deel voor goede-
renlogistiek worden ingezet. 35-50
procent van alle bestelauto’s wordt
voor goederenlogistiek gebruikt. Goe-
derenlogistiek is gedefinieerd als het
bedrijfsmatig transport van goederen
(inclusief materialen voor de bouw)
Bestelauto anders
ingezet dan gedacht
reductie van de uitstoot vanuit de
vraag naar transport te analyseren.
Daarbij bleek dat er zeer weinig be-
kend is over de inzet en de gebrui-
De bouw gebruikt veel bestelauto’s. Geen wonder dat veel aanbieders deze winter op de Bouwbeurs te vinden waren, zoals hier Toyota.
Hoogstens 3,2 procent van alle bestelauto’s wordt ingezet voor online bestellingen.
04-05_nieuws.indd 4 04-05-17 12:00