Pagina 6 van: Bestelauto nr. 1 – 2017

phone en knoppen op het stuurwiel
de starttijd vooraf kan worden inge-
steld) is de Kangoo Z.E. vooraf te ver-
warmen of te koelen als de auto is
aangesloten op het laadpunt. Voor
extreem koude landen is de Kangoo
Z.E. uitgerust met een aanvullende
verwarming van minimale afmetin-
gen, die gestookt wordt op brand-
stof. Daarmee is de temperatuur in
de auto aangenaam te houden en
blijft de actieradius ook in koude
omstandigheden gehandhaafd. Een
grote vooruitgang, want door de be-
perkte actieradius van de Kangoo
Z.E. waren ze voorheen in bijvoor-
beeld Oost-Europa snel uitgekeken
op de elektrische Renault.
Z.E. Trip
Geen enkele bedrijfswagen ver-
schijnt tegenwoordig meer op de
markt zonder ‘connected services’
en dat is bij de Kangoo Z.E. niet
anders. Z.E. Trip vindt alle beschik-
bare laadpunten via het R-LINK-
navigatiesysteem in de auto. De Z.E.
Trip-functie helpt de bestuurder
alle beschikbare openbare laadpun-
ten te vinden in de belangrijkste
Europese landen. Z.E. Trip is toe-
gankelijk via het R-LINK-navigatie-
systeem. De bestuurder kan een
laadpunt kiezen en er rechtstreeks
naartoe rijden. De Z.E. Pass-app
maakt het opladen van de batterij
mogelijk bij de meeste openbare op-
laadpunten in Europa, ongeacht de
exploitant. De laadpunten waar de
auto kan worden opgeladen, zijn
herkenbaar voor de bestuurders. Zij
6 bestelauto nr. 1 – 2017
Verder met elektrische Renault
Nieuwe Kangoo Z.E.
en Master Z.E.
Renault breidt haar programma elektrische bestelauto’s verder uit. De Kangoo Z.E. is vernieuwd en
heeft nu een actieradius van 270 km (NEDC). Helemaal nieuw is de grote Renault Master Z.E., die een
geplande actieradius van 200 km (NEDC) heeft.
De Kangoo Z.E. is wat betreft elek-
trische bedrijfswagens hèt succes-
nummer van Renault. Sinds de
introductie in 2011 werden er
25.000 van verkocht. Hij was Inter-
national Van of the Year in 2012. De
nieuwe Kangoo Z.E. blijft leverbaar
in de standaard en verlengde Kan-
goo Maxi versie. Nieuw in de aan-
drijf lijn zijn een nieuwe batterij en
een nieuwe elektromotor. De
nieuwe Z.E. 33 batterij met een gro-
tere energiedichtheid is ontwikkeld
door Renault en LG Chem. De op-
slagcapaciteit is vergroot, terwijl de
buitenmaten van de batterij en de
laadcapaciteit van de auto ongewij-
zigd zijn. De prestaties van de batte-
rij zijn geoptimaliseerd doordat de
chemie van de batterijcellen is ver-
beterd in plaats van dat er meer
modules in de batterij zijn inge-
bouwd. Deze verbetering ging niet
ten koste van de betrouwbaarheid
of de veiligheid bij het gebruik. De
batterij heeft 33 kWh. De elektro-
motor is geheel nieuw. Deze R60-
motor met 60 pk (44 kW) is een
volledig Renault product en geba-
seerd op de R75/90-motor van de
ZOE. De motor wordt geproduceerd
in de Renault fabriek in het Franse
Cléon. Het batterijmanagement is
geoptimaliseerd. Dat beperkt de
elektriciteit die de auto onderweg
verbruikt, terwijl het vermogen
niet vermindert. Opladen gaat nu
nog sneller: ongeveer zes uur met
een 7kW Wall Box. In één uur tijd
wordt circa 35 km actieradius bijge-
laden. Volgens Renault is de Kangoo
Z.E. daardoor op te laden tijdens de
lunch of tijdens laden en lossen.
Het vergroot de kans dat je de hele
dag kunt blijven rijden en ook nog
even dat extra ritje kunt doen.
Renault is wel eerlijk en zegt dat de
opgave van 270 km actieradius vol-
gens NEDC in de praktijk op circa
200 km neerkomt. Maar ook dat is
nog steeds veel meer dan de gemid-
delde bestelauto rijdt per dag. De
nieuwe Kangoo Z.E. is standaard
voorzien van een laadkabel om via
een Wall Box en openbare laadpun-
ten de batterij op te laden. Er is ook
optioneel een kabel die geschikt is
voor opladen via een regulier stop-
contact thuis.
Warmtepomp
De Kangoo Z.E. heeft naast een sterk
verbeterde actieradius nog een paar
slimmigheidjes onder de koets. Zo
heeft hij een warmtepomp die is ge-
koppeld aan de airconditioning.
Daarmee blijft de actieradius in
koud weer behouden. Dat was een
kritiek punt bij de vorige versie van
de Kangoo Z.E. Met het pre-conditio-
ning-systeem (waarmee via de smart-
De Kangoo Z.E. is verder verbeterd en komt nu 200 km ver.
De Renault Master Z.E. kan in de praktijk tot 100 km ver rijden op één acculading.
06-07-08-09-10-11-12_nieuws.indd 6 04-05-17 12:05