Pagina 7 van: Bestelauto nr. 1 – 2017

7 bestelauto nr. 1 – 2017
NIEUWS
phone en knoppen op het stuurwiel
de starttijd vooraf kan worden inge-
steld) is de Kangoo Z.E. vooraf te ver-
warmen of te koelen als de auto is
aangesloten op het laadpunt. Voor
extreem koude landen is de Kangoo
Z.E. uitgerust met een aanvullende
verwarming van minimale afmetin-
gen, die gestookt wordt op brand-
stof. Daarmee is de temperatuur in
de auto aangenaam te houden en
blijft de actieradius ook in koude
omstandigheden gehandhaafd. Een
grote vooruitgang, want door de be-
perkte actieradius van de Kangoo
Z.E. waren ze voorheen in bijvoor-
beeld Oost-Europa snel uitgekeken
op de elektrische Renault.
Z.E. Trip
Geen enkele bedrijfswagen ver-
schijnt tegenwoordig meer op de
markt zonder ‘connected services’
en dat is bij de Kangoo Z.E. niet
anders. Z.E. Trip vindt alle beschik-
bare laadpunten via het R-LINK-
navigatiesysteem in de auto. De Z.E.
Trip-functie helpt de bestuurder
alle beschikbare openbare laadpun-
ten te vinden in de belangrijkste
Europese landen. Z.E. Trip is toe-
gankelijk via het R-LINK-navigatie-
systeem. De bestuurder kan een
laadpunt kiezen en er rechtstreeks
naartoe rijden. De Z.E. Pass-app
maakt het opladen van de batterij
mogelijk bij de meeste openbare op-
laadpunten in Europa, ongeacht de
exploitant. De laadpunten waar de
auto kan worden opgeladen, zijn
herkenbaar voor de bestuurders. Zij
kunnen op hun smartphone en ta-
blet ook de prijzen vergelijken voor
de laadprijzen in de omgeving. Ge-
bruikers hebben toegang tot een
groot aantal laadpunten, zonder ge-
abonneerd te hoeven zijn op een be-
paald netwerk. Ze betalen voor de
afgenomen energie via de speciale
smartphone-app (iOS en Android) of
badge (RFID-technologie). Beide
diensten komen in de loop van 2017
ter beschikking.
Nog even wachten
Grensverleggend is Renault met de
Master Z.E. Niet eerder zagen we
een al klaar voor massaproductie
zijnde elektrische bestelauto van
deze afmetingen. De Master Z.E.
wordt in Frankrijk geproduceerd, in
samenwerking met PVI (Power Ve-
hicle Innovation), een Franse onder-
neming gespecialiseerd in
elektrische mobiliteit. De Master
Z.E. verschijnt tegen het einde van
2017 op de Nederlandse markt. De
Master Z.E. kan het antwoord zijn
op de klaagzang van stadsbewoners
over tal van vervuilende busjes in
de straat als gevolg van de almaar
stijgende e-commercebestellingen.
De elektrisch aangedreven versie
van de Renault Master is dan ook
vooral gericht op bedrijven met een
wagenpark voor af leveringen in
stadscentra, maar ook op gemeente-
lijke en regionale overheden.
100 km
Net als de Kangoo Z.E. is de Master
Z.E. uitgerust met een Z.E. 33 batte-
Verder met elektrische Renault
Nieuwe Kangoo Z.E.
en Master Z.E.
Renault breidt haar programma elektrische bestelauto’s verder uit. De Kangoo Z.E. is vernieuwd en
heeft nu een actieradius van 270 km (NEDC). Helemaal nieuw is de grote Renault Master Z.E., die een
geplande actieradius van 200 km (NEDC) heeft.
ZOE. De motor wordt geproduceerd
in de Renault fabriek in het Franse
Cléon. Het batterijmanagement is
geoptimaliseerd. Dat beperkt de
elektriciteit die de auto onderweg
verbruikt, terwijl het vermogen
niet vermindert. Opladen gaat nu
nog sneller: ongeveer zes uur met
een 7kW Wall Box. In één uur tijd
wordt circa 35 km actieradius bijge-
laden. Volgens Renault is de Kangoo
Z.E. daardoor op te laden tijdens de
lunch of tijdens laden en lossen.
Het vergroot de kans dat je de hele
dag kunt blijven rijden en ook nog
even dat extra ritje kunt doen.
Renault is wel eerlijk en zegt dat de
opgave van 270 km actieradius vol-
gens NEDC in de praktijk op circa
200 km neerkomt. Maar ook dat is
nog steeds veel meer dan de gemid-
delde bestelauto rijdt per dag. De
nieuwe Kangoo Z.E. is standaard
voorzien van een laadkabel om via
een Wall Box en openbare laadpun-
ten de batterij op te laden. Er is ook
optioneel een kabel die geschikt is
voor opladen via een regulier stop-
contact thuis.
Warmtepomp
De Kangoo Z.E. heeft naast een sterk
verbeterde actieradius nog een paar
slimmigheidjes onder de koets. Zo
heeft hij een warmtepomp die is ge-
koppeld aan de airconditioning.
Daarmee blijft de actieradius in
koud weer behouden. Dat was een
kritiek punt bij de vorige versie van
de Kangoo Z.E. Met het pre-conditio-
ning-systeem (waarmee via de smart-
De Kangoo Z.E. is verder verbeterd en komt nu 200 km ver.
Laden kan tegenwoordig snel. Met een Wall Box is het in zes uurtjes gepiept.
rij (33 kWh). De Master Z.E. daaren-
tegen wordt aangedreven door de
R75-elektromotor, met een vermo-
gen van 76 pk (57 kW). De Master
Z.E. heeft een topsnelheid van 115
km/u, afhankelijk van de behoeften
van de klant kan de topsnelheid
worden aangepast. De actieradius
van de Master Z.E. is 200 km vol-
gens NEDC, Renault denkt zelf dat
het in de praktijk neerkomt op 100
km. Met een 7 kW Wall Box is het
batterijpakket van de Master Z.E.
binnen zes uur weer volledig op te
laden. Direct na zijn introductie,
voorzien voor einde 2017, is een
aantal voorzieningen specifiek voor
de Master Z.E. verkrijgbaar: R-LINK
met connected services, pre-condi-
tioning, Z.E. Voice (waarschuwings-
systeem voor voetgangers) en een
snelheidsbegrenzerfunctie voor wa-
genparkbeheerders, waarmee de be-
heerder de topsnelheid van de
auto’s kan begrenzen om de actiera-
dius op peil te houden.
Laadvolume
De Renault Master is beschikbaar in
een groot aantal carrosserievarian-
ten, en dat is met de Z.E.-versie niet
anders. De Master Z.E. is er in vier
versies, drie lengten en twee hoog-
ten (L1H1, L2H2 en L3H2 en L3 Plat-
form Cabine voor ombouw).
Technisch gezien was de montage
van een elektromotor en een batte-
rij in een zware bedrijfswagen een
bijzondere uitdaging. Renault ge-
bruikte al zijn expertise om met de
montage van de elektrische aan-
drijf lijn niets af te doen aan de
kwaliteiten van de oorspronkelijke
Master, zoals zijn laadvermogen.
Het doel was daarbij duidelijk: te
voldoen aan alle eisen die worden
gesteld bij af levering in stadscen-
tra. De laadruimte van de gesloten
bestelversie is identiek aan die van
de Master met verbrandingsmotor,
want de 33 kW batterij is geplaatst
onder de carrosserie. De bestelver-
sies van de Master Z.E. hebben een
inhoud van 8 tot 13 m3. De L3H2-
versie heeft een laadvloer van 3,73
meter lang, een hoogte van 1,89
meter en een nuttige breedte van
1,76 meter (1,38 meter tussen de
wielkasten). De Master Z.E. gesloten
bestelversie heeft een laadvermo-
gen van 1.000 tot 1.100 kg (afhan-
kelijk van de versie), geschikt voor
de meeste klanten die de auto inzet-
ten voor pakketbezorging. Met een
laadvermogen van 1.400 kg (zonder
aanpassingen) is de L3 Platform Ca-
bine versie met vlakke laadvloer ge-
schikt voor talrijke conversies. De
belangrijkste is een polyvolume
laadruimte van tot wel 22 m3.
Arjan Velthoven
06-07-08-09-10-11-12_nieuws.indd 7 04-05-17 12:05