Pagina 11 van: Bestelauto nr. 1 – 2018

TEST
The X-factor
Mercedes-Benz X-Klasse 250d 4MATIC
Mercedes-Benz bracht vorig jaar een pickup op de markt, iets dat het al jaren
beloofde maar nu pas inlost, met de hulp van Nissan en Renault. Drie auto’s
met één en dezelfde basis dus, maar de X-Klasse onderscheidt zich voldoende
van zijn broeders.
Na Nissan en Renault komt Mercedes-Benz als
laatste met de X-Klasse. De carrosserie is stoer vorm-
gegeven, maar blijft ook bescheiden. De maten van de
X-Klasse zijn niet XXL: met 534 cm kan hij nog prima
in een parkeervak. Hij heeft ook echt een eigen gezicht,
bijvoorbeeld met de herkenbare grille. Mercedes-Benz
drukt duidelijk een eigen stempel op haar pickup. Zo
zijn delen van het onderstel, inclusief de wielbasis, de
spoorbreedte en de achterwielophanging aangepast ten
opzichte van de Nissan. De transmissies zijn afkomstig
uit Stuttgart, ook de optionele 7G-Tronic automaat
in ons testmodel, de motoren komen van de Renault-
Nissan-alliantie. Onze X-Klasse was uitgerust als 250d
4Matic, dat wil zeggen met een 2,3 liter diesel met
dubbele turbo’s en 190 pk en als optie inschakelbare
vierwielaandrijving.
Verlengd chassis?
Voordat we instappen, kijken we even naar de laad-
bak. Die is vrij standaard: 146 cm lang, 150 cm breed
en 48 cm hoog tot de rand. De X-Klasse weegt in deze
uitvoering 2.380 kg, en daarom mag er nog 970 kg in
de laadbak. Dat is voldoende voor een pickup. Aan de
trekhaak mag maximaal 3.500 kg mee. Vóór de laadbak
treffen we achter de twee zijdeuren nog een opberg-
ruimte aan. Die ziet er prima uit en is 75 cm diep en
133 cm breed. Een achterbank is alleen leverbaar met
een geel kenteken; dan dien je in totaal dik 53.000 euro
aan BTW en BPM bij te lappen. Mercedes-Benz heeft
desgevraagd nog geen plannen om een verlengd chassis
aan te bieden dat inclusief achterbank wel zonder BTW
en BPM leverbaar is.
Stoelverwarming
Achter het stuur dan maar. Daar valt het zeer
moderne dashboard op, met prominent aanwezige
luchtroosters en een multimediascherm als een tablet
rechtop in het midden van het dashboard. Het oogt
allemaal best luxe voor een bedrijfsauto, en het is zeker
comfortabel. De stoelen vonden wij een wat korte zit-
ting hebben, en de zitting is ook best dun. Ze zitten
echter wel goed en ook de instap is goed. Ergonomisch
zit het bij de X-Klasse goed in elkaar. Je kunt overal goed
bij vanuit de stoel.
Bodemvrijheid
Rijden met de X is bijzonder comfortabel. Al het
werk aan het onderstel betaalt zich wel terug. De diesel
is zeker in deze uitvoering krachtig genoeg. De 7G-
Tronic werkt er op zich goed mee samen, wel maakt hij
in de eerste gang af en toe veel toeren en lijkt hij een
beetje zoekende. Het brandstofverbruik is met 1 op 9,4
wel teleurstellend. Het is in ieder geval veel hoger dan
we eerder behaalden met dezelfde motor in de Nissan
Navara. Op het asfalt is de X-Klasse erg comfortabel,
maar ook in offroad terrein is hij prima te rijden. Een
punt van aandacht is de bodemvrijheid. Die bleek toen
we de X-klasse eerder reden niet altijd handig bij forse
heuvels. De optie van een aangepast onderstel met 20
mm meer bodemvrijheid is dan een aanrader.
De X-Klasse Progressive zoals wij hem reden was rijk
uitgerust. Dat betekent dat de catalogusprijs van 39.460
euro uiteindelijk uitkwam op een dikke 50 mille. Het is
goed even door al die luxe heen te prikken. Ook in de
basisuitvoering is deze Mercedes namelijk al een goede
aanvulling op het segment.
11bestelauto nr. 1 – 2018
De X-Klasse ziet er imposant uit. Het interieur heeft een duidelijke Mercedes-signatuur.
11_mbx-klassepick-up.indd 11 03-05-18 08:15