Pagina 17 van: Bestelauto nr. 1 – 2018

17bestelauto nr. 1 – 2018
Preferentie
Renault heeft een naam hoog te houden als het
gaat om elektrische auto’s. Samen met alliantiepartner
Nissan heeft het zijn sporen op dit gebied wel verdiend.
Dat is duidelijk te merken in het praktische gebruik van
de Kangoo ZE. De elektrische aandrijf lijn beïnvloedt dat
namelijk op geen enkele wijze negatief. Kijk alleen maar
naar het laadvermogen. Dat is met 625 kg heel netjes,
ondanks dat het batterijpakket 260 kg weegt. Ook het rij-
gedrag van de Kangoo ZE is prima. Sterker nog, het is zo
stil aan boord en de elektromotor en transmissie werken
zo soepel samen, dat wij een Kangoo ZE elke dag prefere-
ren boven een diesel- of benzinegestookte versie. Het on-
derstel van de Kangoo ZE is daarbij goed genoeg voor een
smooth ride. Het is de kwaliteit van een OEM die Renault
heeft, die deze een enorme voorsprong geeft op bijvoor-
beeld een Streetscooter Work, hoe goed bedoeld die auto
ook is. Ook het vermelden waard is de regeneratie van
de accu’s door het gas los te laten. De auto remt dan op
de motor en geeft de energie terug aan de batterijen. Dat
afremmen gaat zo goed dat de voetrem, zeker in de stad,
amper meer hoeft te worden gebruikt.
Touchscreen
Een bijkomend voordeel van de Kangoo: hij heeft
hetzelfde interieur en laadruimte als de normale
Kangoo. Dat betekent voor het interieur kwalitatief
goede stoelen, een ergonomische inrichting en goed te
bedienen instrumenten. Wat we wel onhandig vonden
bij het mooie touchscreen: het is alleen te bedienen als
je ver uit de stoel naar voren komt. Tijdens het rijden is
het ook wel met de menu-knoppen te doen, maar daar
hebben we natuurlijk geen touchscreen voor. De plek
van het touchscreen betekent wel dat het handige A4-
documentenvak verloren gaat. Renault biedt overigens
via het scherm handige informatie over de auto en het
stroomgebruik. Via het optionele R-Link Multimedia,
incl. navigatie, is bijvoorbeeld ook uit te vinden waar de
dichtstbijzijnde laadpaal is.
200 km ver
Daarmee komen we bij de hamvraag: hoever kom je
met een volgeladen Renault Kangoo ZE? Volgens de fa-
brieksopgave van Renault is dat volgens de NEDC-norm
270 km, maar die blijft gebaseerd op laboratoriumom-
standigheden. Wij testten de Kangoo ZE aan het begin
van de winter, met temperaturen tussen de nul en tien
graden. Dan ligt het verbruik hoger en komen we uit op
een actieradius van 170 km. Mocht het wat warmer zijn,
dan is dat maximaal 200 km. Dat is echter nog altijd
voldoende voor de meeste bestelautorijders. Rijdt u echt
meer dan 200 km per dag, dan is een elektrische bestel-
auto (nu nog) niets voor u. Het opladen van de Kangoo
ZE gaat met een normaal stopcontact in ongeveer 8 uur,
met een 7 kW Wallbox in ongeveer 6 uur. Snelladen
kan natuurlijk, als je daar als bedrijf in wil investeren.
De laadinfrastructuur voor elektrische auto’s groeit
nog altijd, al ondervonden wij diverse malen tijdens
deze test praktische problemen. Zo zijn er mensen die
brutaal hun benzine- of dieselauto bij een laadpaal
parkeren. Ook moet je goed opletten of een laadpaal wel
geschikt is voor het pasje waarmee je hem in werking
kan stellen. En ten slotte reden wij vele rondjes door een
parkeergarage waar toch echt laadpalen zouden moeten
zijn, al was nergens aangegeven waar precies…
De elektrische auto is nog niet uitontwikkeld, en ook
de aanpassing van gebruikers en maatschappij wordt en
kan nog beter. Dat neemt echter niet weg dat wie nu al
emissievrij wil rijden, en dat heeft zeker voordelen in
de binnenstad, met een gerust hart een Kangoo ZE kan
aanschaffen. Daarbij is het de keus aan u of u het bat-
terijpakket koopt of apart huurt.
Elektrisch rijden is soms wennen. Zo moet je bij speciale laadpalen in de
binnenstad ook nog gewoon parkeergeld betalen.
De Kangoo ZE
heeft gewoon
hetzelfde
laadvermogen
en laadvolume
als een ‘normale’
Kangoo.
Specificaties en metingen
Merk Renault
Type Kangoo ZE 33
Motor Elektrisch
Vermogen (kW) 44
Koppel (Nm) 226
Accu + capaciteit lithium-ion 22 kWh
Afmetingen uitwendig l x b x h (cm) 428 x 183 x 181
Wielbasis (cm) 270
Laadruimte l x b x h (cm) 176 x 144 x 120
Tilhoogte (cm) 57
Eigen gewicht (kg) 1.505
Nuttig laadvermogen (kg) 625
Max. aanhangergewicht (kg) 374
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) 66
Geluidsniveau bij 130 km/u (dBA) 74
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 11,4
Acceleratie 80-130 km/h (sec) 32,6
Actieradius (km, praktijk) 170-200
CO2-uitstoot (gr/km) 0
Prijs vanaf (€) 21.040
Prijs zoals getest (€, excl. batterijhuur) 23.828
16-17_renaultkangooze.indd 17 03-05-18 08:19