Maxus, Maxus, wij horen u denken: waar heb ik
dat eerder gehoord? Dat klopt. Dik tien jaar geleden
probeerde het Britse merk LDV (dat stond voor Leyland
DAF Vehicles) aan de hand van de GAZ Group de Maxus
bestelauto in Europa aan de man te krijgen. Bestelauto
testte hem zelfs, maar toen ging LDV failliet. Het duurde
een paar jaar voor het merk weer nieuwe levensadem
kreeg, dit keer van Shanghai Automotive Industry Corp
(SAIC). Die naam zegt u misschien niet zo veel, maar
SAIC is een automobielgigant. Het is de grootste Chinese
autofabrikant, en de op zes na grootste ter wereld. Om-
zet in 2017: 114 miljard US dollar.
Direct sales
“SAIC is sinds vorig jaar actief in Europa met SAIC
Mobility Europe, gevestigd in Luxemburg”, schetst Lou
20 bestelauto nr. 1 – 2018
REPORTAGE
Ten opzichte van
tien jaar geleden
heeft het interi-
eur een update
gekregen.
Flink wat
volume en toch
elektrisch rijden,
dat is wat veel
bedrijven nu wil-
len, zegt SAIC.
“SAIC kan de
Maxus EV80
snel én in grote
aantallen leve-
ren”, zegt brand
ambassador Lou
Jedeloo.
Chinese interventie
SAIC heeft grootse plannen met Maxus
Elektrische bestelauto’s zijn hot. Veel bedrijven
oriënteren zich op elektrificatie van hun
wagenpark, maar van de bovenklasse bestelauto
zijn nog niet veel elektrische modellen op grote
schaal verkrijgbaar. Het Chinese SAIC komt net
op tijd met de Maxus EV80.
Tekst: Arjan Velthoven
Jedeloo, Europees brand ambassador voor Maxus en in
Europa verantwoordelijk voor verkoop. “Dat gebeurt
onder leiding van Pieter Gabriëls, die in Nederland en
Europa zijn sporen verdiend heeft in de automotive-
sector. Hij heeft het businessplan voor Maxus geschreven
en we rollen dat nu met ons Europese team uit. Concreet
betekent dat: 100 procent elektrische voertuigen en
verkoop via direct sales. Geen dealers dus, hooguit agen-
ten, maar vooral online verkoop. Dat scheelt 10 tot 20
procent aan kosten”, zegt Jedeloo. Hij zegt wel te weten
waarom de grote autofabrikanten zo lang doen over de
introductie van hun grote elektrische bestelauto. “Dat
zijn de volumemodellen, en elektrische versies daarvan
hebben veel minder onderhoud nodig, 50 tot 60 pro-
cent. Die inkomstenbron neemt dus fors af en dat is een
serieuze bedreiging voor hun onderdelenafzet en hun
dealers. Mede daarom duurt het zo lang”, zegt Jedeloo.
Grote fleets
SAIC gaat met de Maxus elektrische bestelauto voor
een ‘soft launch’. “Er zijn momenteel veel OEM’s die de
mond vol hebben over grote elektrische bestelauto’s,
het segment met 10-12 kuub laadvermogen, maar ze
kunnen of nog niet leveren of enkel op kleine schaal”,
aldus Jedeloo. “Wij willen nu auto’s inzetten bij de top
200 grote f leetowners in Europa. Ook in Nederland. De
20-21_saicmaxus.indd 20 03-05-18 08:21