Pagina 27 van: Bestelauto nr. 1 – 2018

Ook Transit Connect en Courier vernieuwd
In navolging van de Transit Custom zijn ook de Transit Connect en Transit
Courier vernieuwd. Het uiterlijk van de auto’s is gelijkgetrokken met dat van
de Transit Custom. Het interieur van de Transit Connect is licht gewijzigd. Het
meest opvallende is dat in de luxere versies een centrale unit in het midden
van het dashboard is geplaatst met een optisch zwevend, 6 inch tablet met
touchscreen. Ook de Transit Courier heeft een 6 inch nieuw bedienings-
scherm, maar dat zit in een unit die echt in het dashboard is ingebouwd. Zo-
wel de Transit Connect als de Transit Courier is leverbaar met een nieuwe 1.5
liter EcoBlue dieselmotor, die voldoet aan Euro 6.2. Tevens is er een nieuwe
versie van Fords meermaals bekroonde 1.0 EcoBoost benzinemotor.
27bestelauto nr. 1 – 2018
Het interieur is
licht opgefrist.
De zesgangs
automaat bevalt
goed.
De Transit
Custom heeft
dit opvallende
nieuwe ‘tablet’-
display en tal
van slimme
technologische
snufjes.
Ook de 130 pk versie waarmee we rijden is echt beter geworden.
Alleen maar beter
we hebben dan wel even de tijd om naar het nieuwe
interieur te kijken. Dat kenmerkt zich door een groot
tablet-achtig infoscherm midden in het dashboard. Daar
is alle info rond navigatie en multimedia terug te vinden
die je nodig hebt. Bediening is nu, met dit grote touch-
screen, veel makkelijker dan voorheen. Het interieur on-
derscheidt zich verder door de vele opbergruimte, zo’n
25 liter. Jammer is dat het rubberen opstaande randje
naast het stuur verdwenen is. Daar kon je altijd mooi de
smartphone neerzetten. Wel gebleven zijn de grote f les-
senhouders in het dashboard: super handig!
Speed Limiter
Later op de dag kunnen we ook nog rijden met een
andere variant, met een 2.0 liter EcoBlue diesel van 130
pk en een handgeschakelde versnellingsbak. Ook dat
bevalt prima. De Transit Custom heeft nu overigens
een aantal geavanceerde functies voor bestuurdersas-
sistentie, en is de eerste bedrijfswagen met Intelligent
Speed Limiter, waarmee de snelheid automatisch aan
de toegestane maximumsnelheid wordt aangepast, en
waarbij het Traffic Sign Recognition-systeem wordt
gebruikt om verkeersborden met snelheidsbeperkingen
te detecteren. We vinden het wel lastig om in te stellen.
Het nieuwe model beschikt tevens over het Blind Spot
Information System van Ford met Cross Traffic Alert,
dat bestuurders waarschuwt bij het achteruitrijden
vanaf een parkeerplaats voor naderende auto’s die
achter de auto langs rijden. Deze nieuwe functies zijn
een aanvulling op de uitgebreide reeks technologieën
die al aanwezig zijn in de Transit Custom, waaronder
het noodremsysteem Pre-Collision Assist met Pedestrian
Detection, Lane Keeping Alert, Side Wind Stabilisation
en Adaptive Cruise Control.
De Ford Transit Custom heeft ook in zijn nieuwe
verschijning weer een ECOnetic-motor, maar die kunnen
we helaas nog niet rijden. Terug op de parkeerplaats
kunnen we maar één ding concluderen: de Ford Transit
Custom was al een heel goede bestelauto, en hij is alleen
maar beter geworden.
Scan de QR-code voor het
vlog over deze rij-impressie.
26-27_fordtransitrij-impressie.indd 27 03-05-18 08:24