Pagina 31 van: Bestelauto nr. 1 – 2018

31bestelauto nr. 1 – 2018
De Master Z.E.
is bedoeld voor
in stedelijke
gebieden.
Master Z.E. remt dan namelijk op de motor en zet die
remenergie om in batterijcapaciteit. Als we later door
bergachtig terrein rijden, zien we de actieradius sneller
teruglopen. Toch maken we ons nergens zorgen over,
want onze rit duurt maar 70 km, veel minder dan
de totale actieradius. We horen regelmatig kritische
geluiden van lezers over dat ‘zo’n elektrische auto niets
voor mij is’. Dat gaat dan vaak om de actieradius, ‘want
die is 120 km en ik rij op een dag wel 300 km’. Sommige
bedrijven zullen misschien nog even moeten wachten,
maar veel andere kunnen met een actieradius van 120
km hun werk prima doen. Het daggemiddelde van de
bestelauto in Nederland komt veelal niet boven de 50
km uit. Renault benadrukt echter ook dat de Master Z.E.
primair is voor in de stad, of hoogstens de regio: the last
mile (of le dernier kilomètre, zo u wilt). Daarmee richt
Renault zich heel duidelijk op bijvoorbeeld de bezorgers
van DHL, PostNL en UPS, die hele wijken doorkruisen
met e-commerce-bestellingen.
De Master Z.E. wordt geproduceerd in het Franse
Batilly, in samenwerking met PVI. Renault nam in 2017
het Franse PVI (Power Vehicle Innovation) over. PVI is
gespecialiseerd in het ombouwen van de conventionele
aandrijf lijn van seriemodellen naar een elektrische
aandrijf lijn of een aandrijf lijn op aardgas. Deze over-
name betekent dat Groupe Renault zijn strategie voor
het elektrificeren van zijn gamma lichte bedrijfswagens
versneld kan uitvoeren.
Angsthazerij
Als wij de Master Z.E. na 70 km weer parkeren,
hebben we een rustige rit achter de rug, waarbij de
snelheid niet boven de 90 km/u uitkwam. Van de actie-
radius hebben we nog 64 km over, wat betekent dat we
met regenereren toch mooi 11 km actieradius hebben
toegevoegd. Bepaald geen reden voor angsthazerij dus.
Opladen kan overigens altijd nog, met de krachtigste
lader is dat van leeg naar vol in 6 uur gedaan.
Renault Pro+, zoals het bestelautomerk officieel
heet, wil haar diensten met Easy Connect verder uitbrei-
den. Easy Connect for Fleet is een f leetmanagementtool
met connected diensten voor zakelijke gebruikers. Met
een communicatie-adapter worden tal van gegevens,
zoals kilometerstanden, actieradius, locatie, brandstof-
verbruik, bandenspanning en eventuele waarschuwin-
gen voor een technisch probleem verstuurd naar de
f leetmanager. Wagenparkbeheerders hebben zodoende
de volledige controle over hun voertuigen. Easy Connect
for Fleet wordt later dit jaar leverbaar op alle Renault
bedrijfsauto’s.
Subsidie
De Renault Master Z.E. is per direct te bestellen. De
prijslijst begint bij 60.200 euro voor een L1H1 gesloten
bestelauto. De L2 chassis-cabine is er vanaf 60.100 euro,
zonder opbouw natuurlijk. De prijzen zijn inclusief de
batterijen, die bij de Master Z.E. niet apart gehuurd kun-
nen worden. Er zit een garantie van vijf jaar of 100.000
km op.
De aanschafprijs ligt fiks hoger dan die voor de die-
selgestookte Master. Renault zegt echter dat de Master
Z.E. geen volumemodel is en dat de prijs concurrerend
is met andere elektrische bestelauto’s. Hoe dan ook, er
zijn ook in 2018 weer subsidieregelingen waarbij fiks be-
spaard kan worden op de investering in een elektrische
bestelauto.
De Renault Master Z.E. is per direct te bestellen.
Importeur Renault Nederland verwacht rond deze
zomer de eerste modellen af te leveren. Renault NL wil
geen verkoopvoorspellingen doen, maar geeft al wel aan
dat er serieuze interesse is van diverse grote partijen in
Nederland.
Scan de QR-code voor het
vlog over deze rij-impressie.
30-31_renaultmasterze.indd 31 03-05-18 08:28