Pagina 33 van: Bestelauto nr. 1 – 2018

33bestelauto nr. 1 – 2018
uitstekend.” Dat de Crafter nu vervangen wordt door de
MAN TGE is voor Dennis de Ligt maar een kleine stap.
“Het komt niet zo vaak voor dat je als je van merk wis-
selt, bij dezelfde dealer kunt blijven. Dat maakte het wel
heel makkelijk. Daarbij is de maatvoering van de beide
voertuigen hetzelfde. Hoe het onderhuids geregeld is,
weet ik niet precies, maar voor mij is alleen de grille
anders: daar staat MAN op. En daar was het ons om te
doen. We hebben ook wel eens naar de Mercedes-Benz
Sprinter gekeken. Dat is ook een degelijk Duits product.
Maar wel weer duurder én dan heb je weer drie merken
op de stoep staan. Bovendien hoefden we nu niet onze
intimmering te veranderen.”
“Onze bezorgdienst is onmisbaar voor het gemak
van onze klanten”, vertelt Dennis de Ligt over de
dagelijkse routine rond de bestelwagens. ”De jongens
gaan ’s morgens weg met een 30 tot 50 adressen. Meer
heeft geen zin, want daarmee zitten de auto’s aan hun
maximum laadvermogen. Wij rijden 33.000 km per
week met al onze voertuigen. Gemiddeld per bestelauto
80.000 kilometer per jaar. Als je weet dat wij alleen al
meer dan 850 kilometer plint op voorraad hebben en
zo’n 90 voetbalvelden aan vloer en ondervloer dan weet
je dat een bestelauto bij ons hard moet werken. Wij
doen gemiddeld drie jaar met een voertuig. Dat is voor
zowel ons als de dealer een goede oplossing. Wij kopen
de voertuigen met een compleet reparatie- en onder-
houdscontract en we spreken met Roordink van tevoren
een vaste inruilwaarde af. Dat is makkelijk calculeren.”
Dat wil niet zeggen dat De Ligt niet probeert de kosten-
kant zo laag mogelijk te houden. “Afgezien van de com-
municatiewaarde is het wagenpark voor ons uiteindelijk
een kostenverhogende factor. We hebben die auto’s om
een totaalpakket te kunnen leveren. Maar we letten
natuurlijk wel op de centjes. Dat is dit jaar echt tot
zwaartepunt verklaard. Het begint al met het plannen
van de optimale route. We werken daarvoor al jaren met
De MAN TGE
gaat binnen het
wagenpark van
PPC de VW Craf-
ter vervangen.
TomTom Webfleet, maar daar benutten we nog niet alle
functionaliteiten van. We zijn dit jaar ook voor het eerst
met een mentorsysteem gaan werken. Wat mij voor
ogen staat, is dat elke chauffeur geregeld een dag een
coach/mentor meekrijgt. Dan doen ze die rit samen. De
bedoeling is dat onze chauffeurs daardoor meer binnen
onze MVO-gedachte gaan rijden.”
We hadden al een kleine incentive in de vorm van
‘De chauffeur van de maand’. Die kiezen we tot nu toe
op basis van foutloos werken en goede bezorging. Daar
komt nu rijgedrag bij. Hoewel ons schadeverloop niet
echt hoog is, kan de coaching qua brandstof het verschil
maken. De achtergrond daarvan is dat we veelal met
jonge chauffeurs werken en de doorstroom redelijk
groot is.”
Carrière
Daarmee bedoelt Dennis niet dat de chauffeurs het
bedrijf verlaten. “Nee, dat rijden is voor velen een opstap
naar een carrière binnen PPC”, legt hij uit. “We groeien
en hebben aan de logistieke kant binnen steeds nieuwe
mensen nodig die bijvoorbeeld expeditiemedewerker
worden. Als je bij ons eerst chauffeur bent geweest, is
dat een logische stap, want dan ken je de producten.
Onze nieuwe chauffeurs zijn jongens die bij koeriers-
diensten in de buurt gewerkt hebben. Die zetten we
eerst op kleine bestellers, waarna ze kunnen doorgroei-
en naar onze grote bestelauto’s.” De kleine auto’s rijden
bij PPC in de express-service. “Dat is de afdeling die de
spoedjes verzorgt. Wij rijden namelijk op vaste dagen
uit. Dat is gratis. Maar als een klant omhoog zit, kan
hij het voor een vast bedrag nog dezelfde dag laten
afleveren. Daarvoor gebruiken wij de Dacia Dokkers.
Eigenlijk is dat een zwaar ondergewaardeerde auto: hij
kost weinig en is werkelijk onverwoestbaar. Wij rijden
er zonder problemen meer dan twee ton of vier jaar
mee.”
32-33_ppcfleetmanagementman.indd 33 03-05-18 08:29