Het is alweer een paar maanden geleden dat
Mercedes-Benz rond de Sprinter een heuse Innovation
Campus organiseerde. Van het voertuig zelf nog geen
spoor, maar wat-ie zou kunnen werd al wel verteld. De
bijeenkomst werd geopend door Matthias Winkenbach
van het MIT Megacity Logistics LAB uit de VS. Hij was
meteen duidelijk. “De bestelauto’s van de toekomst zijn
ontworpen om te opereren in de realiteit van connectivi-
ty. Ze halen zelf informatie uit hun werkveld.” Al eerder
presenteerde Mercedes-Benz haar AdVance-filosofie.
Het betekent dat de autofabrikant transformeert tot een
mobiliteitsdienstverlener. De bestelauto wordt onder-
deel van het Internet of Things. Doordat de nieuwe
Sprinter verbonden is met het internet kan hij veel
efficiënter worden ingezet bij bijvoorbeeld e-commerce.
Zo liet Mercedes-Benz in een van haar workshops op de
Innovation Campus zien dat de Sprinter kan worden
ingezet voor optimalisatie van de last mile bij bijvoor-
beeld online boodschappen doen. Met behulp van online
toepassingen kan de Sprinter ook optimaal – ’s nachts –
beleverd worden met bijvoorbeeld een nieuwe voorraad
ACTUEEL
Bestelauto wordt
onderdeel IoT
Mercedes-Benz is trendsetter
Het is misschien wel een van de opvallendste
conclusies in deze nieuwe Bestelauto: voor
het eerst is er een bestelauto waarbij niet het
voertuig, in dit geval de nieuwe Mercedes-
Benz Sprinter, maar alle technologische
services en mogelijkheden eromheen het
belangrijkst zijn. Hoe ziet de toekomst van
de bestelauto er dan uit?
Tekst: Arjan Velthoven
De nieuwe Sprinter ziet er van
buiten uit als een auto, maar hij
is onderdeel van het internet.
04-05_nieuwscommentaar.indd 4 03-05-18 08:09