Pagina 5 van: Bestelauto nr. 1 – 2018

5bestelauto nr. 1 – 2018
Deze graphic laat zien hoe de Sprinter ‘connected’ is.
Een autonome, modulaire ‘pod’, dat kan zo maar de
toekomst van de bestelauto zijn. Dit is de Toyota
e-Palette.
Elektrisch is HOT!
De elektrische bestelauto is zo langza-
merhand een hype aan het worden. Niet
alleen de aanbieders, de autofabrikanten,
hebben er de mond van vol, maar het
begint ook ‘een dingetje’ te worden in
uw hoofd. Ja, geef maar toe, ik heb het
zelf gezien. Waar? Op Bestelauto.nl, waar
de zoekterm ‘elektrische voertuigen’ al
enkele maanden goed is voor de best
bezochte pagina. Klinkt bizar, maar het is
echt waar. Daarom leek het me goed om
het beschikbare aanbod van de nieuwste
elektrische bestelauto’s dit voorjaar
even op een rij te zetten in een multitest.
Kwam van een koude kermis thuis. Want
al die fl ink gepushte auto’s staan nog
lang niet bij de dealer, zelfs niet bij de
importeur. Op een auto als de Volkswa-
gen eCrafter of de Mercedes eSprinter,
met een beetje subsidie mogelijke game-
changers, moeten we misschien nog wel
wachten tot volgend jaar. Een vreemde
Chinese eend in de bijt als SAIC Motors
kan daarom zo maar spekkoper zijn dit
jaar. Zeker is wel dat deze Bestelauto
vol staat met elektrische bestelauto’s.
We hebben ze bekeken, gereden en
getest. Want elektrisch is HOT, dat is wel
duidelijk!
Arjan Velthoven
Hoofdredacteur Bestelauto
Jurylid International Van of the Year
verf voor de schilder, of auto-onderdelen
voor partsleveranciers. Met Mercedes-
Benz Pro Connect wil Daimler een f leet-
managementoplossing bieden waarmee
berijder en eigenaar vrijwel altijd met
elkaar in verbinding staan. Daarmee kan
het werk geoptimaliseerd worden, maar
bijvoorbeeld ook het onderhoud van het
voertuig. Duidelijk is in ieder geval dat
de digitalisering van de maatschappij
zeker niet voorbij gaat aan de bestelauto,
en hoe hij gebruikt wordt. De vraag is
alleen: is de gebruiker al helemaal klaar
om een bestelauto als de nieuwe Sprinter
op deze manier in te gaan zetten?
Autonoom
Wie dit nu al hoofdschuddend zit
te lezen, moeten we maar vast voorbe-
reiden: connectivity en apps zijn nog
maar het begin. Voertuigtechniek en
internettechnologie veranderen mo-
menteel razendsnel en gaan de logistiek
grondig veranderen. Niet morgen, ook
niet overmorgen, maar wel op de lange
termijn. Twee conceptvoertuigen van
Toyota en automotiveconcern Schaeffler
zijn onafhankelijk van elkaar ontwik-
keld, maar wijzen in dezelfde richting
als het gaat om toekomstige voertuigen
in stedelijke omgeving. Ook ZF ontwik-
kelde een soortgelijk voertuig. Het gaat
om autonome voertuigen, die bestaan
uit een basischassis en een verwisselbare
carrosserie. Die carrosserie kan worden
ingericht voor personenvervoer (taxi),
maar ook als bestelauto of zelfs, in het
geval van de Toyota e-Palette, als rijdend
pizzarestaurant of schoenenwinkel. Na-
tuurlijk voorzien van elektrische aandrij-
ving en geheel autonoom. Een bestuurder
is dus niet nodig. De Schaeffler Mover
beschikt ook nog eens over de ‘Intelligent
Corner Module’, geïnstalleerd op alle vier
de wielen. Dit omvat een wielnaafmotor,
wielophanging inclusief het veersysteem
en de actuator voor het elektromecha-
nische stuursysteem. Het stuursysteem
van de wielmodule is ontworpen als een
elektromechanisch steer-by-wire-systeem.
Het gekozen ontwerp van de wielophan-
ging maakt een stuurhoek tot 90 graden
mogelijk en een draaicirkel van 5 meter.
Zit u nog steeds te hoofdschudden? Dat
mag, maar weet dan wel dat bijvoorbeeld
Toyota al een e-Palette Alliance heeft
opgericht, waarin onder meer Amazon,
DiDi, Pizza Hut en Uber zitten. Deze
bedrijven zullen Toyota helpen bij de
praktische toepassingen van de e-Palette,
de ontwikkeling van open source plat-
formen en de verdere ontwikkeling van
de benodigde technologie. De autonome,
superslimme bestelauto komt er sneller
aan dan wij allemaal denken.
Lees een rij-impressie van de
Mercedes-Benz Sprinter, inclusief de
Pro Connect app, vanaf pagina 24.
04-05_nieuwscommentaar.indd 5 03-05-18 08:09