Pagina 25 van: Bestelauto nr. 1 – 2019

25bestelauto nr. 1 – 2019
‘Er verdwijnt weinig naar Polen’
En dus geen klasse drie alarm krijgen of een tracingmo-
dule. Want dat zijn zaken die de verzekeraars vaak bij
een cascodekking eisen. Maar veel leasemaatschappijen
en grotere vlooteigenaren verzekeren alleen WA. Een
rekensom leert hen dat afsluiten van een allrisk verzeke-
ring, plus de extra kosten voor beveiliging op 500 tot
600 voertuigen duurder is dan de te verwachten schade
door diefstal of ongeluk. Daarmee neemt het bedrijfsle-
ven op de koop toe dat er zo nu en dan een van het erf
verdwijnt. Het is ingecalculeerd risico.”
Gereedschap
Ook het aantal inbraken uit bestelauto’s is fors
hoger dan uit personenauto’s. Registreerde de politie in
2018 op 9 miljoen personenwagen 55.000 inbraken, voor
inbraak uit de één miljoen bestelauto’s moesten de wets-
dienaren vorig jaar 77.935 keer de computer opstarten
voor een aangifte. “En de werkelijke cijfers kunnen nog
veel hoger zijn, omdat er in lang niet alle gevallen aan-
gifte gedaan wordt”, is de overtuiging van Smitskamp.
“Diefstal uit de auto is daarmee voor elke ondernemer
een veel groter risico dan een totale diefstal. Maar tege-
lijkertijd zien we dat hij of zij daar over het algemeen
verbazend lauw mee omgaat. Heel veel ondernemers
nemen niet eens de moeite om de gereedschappen, want
daar gaat het vaak om, goed te registreren. De algemene
teneur is dat ‘het toch weg is’. Maar wij vinden vaak bij
invallen enorme stapels gereedschap terug. Bij het me-
rendeel daarvan kan de politie de rechtmatige eigenaar
niet achterhalen omdat nagenoeg niemand de nummers
noteert.”
Blijkbaar ervaren veel ondernemers diefstal uit de
bestelauto als een soort jeuk: vervelend maar niet erg
genoeg om op te acteren. “Toch loont het al gauw om
je deuren beter te beveiligen. Daar zijn heel goede mid-
Veel onder-
nemers doen
weinig aan
beveiliging van
de laadruimte.
Terwijl er een
keur van sloten
op de markt is
waarmee dat
heel goed kan.
De bekende rode
achterdeurbevei-
liging op de trek-
haak is simpel te
omzeilen. Deze
versie niet.
delen voor”, meent Smitskamp. “Wat veel ondernemers
vergeten, is dat niet alleen de schade aan de bus en de
inhoud telt. Een schade betekent al gauw dat je een dag
niet kunt werken. Zet dat eens af tegen een iets betere
beveiliging en dan zie je dat de balans al gauw naar die
kant doorslaat. Grote bedrijven moeten hun apparaten
toch al één keer per jaar keuren. Daar zouden de num-
mers dus bekend mogen zijn. En wat een zzp’er betreft:
wat voor een moeite is zo’n registratie nu? Zoveel
gereedschap heeft hij nu ook weer niet.”
MERK Wagenpark Gestolen 2017 2018 Terug Terug % diefstalrisico
1 op
Volkswagen 244.370 623 517 168 32,5 473
Mercedes-Benz 152.049 438 532 155 29,1 286
Renault 103.970 85 64 31 57,8 1.625
Ford 98.937 77 69 48 69,6 1.434
Peugeot 83.862 70 59 31 52,5 1.421
Opel 82.387 81 57 40 70,2 1.445
Fiat 60.638 36 44 17 36,6 1.378
Citroën 59.586 37 41 25 61 1.453
Iveco 27.909 21 18 10 55,6 1.551
Nissan 20.620 7 10 6 60 2.058
Toyota 20.474 4 10 6 60 2.047
Hyundai 6.585 12 4 2 50 1.646
Bron: VBV
Diefstalrisico lichte bedrijfsvoertuigen 2018
24-25_veiligheidbouwauto39;s.indd 25 01-05-19 15:31