Pagina 29 van: Bestelauto nr. 1 – 2019

29bestelauto nr. 1 – 2019
belangrijk, maar ook veiligheid en comfort spelen een
grote rol.” Van alle kandidaten is Mercedes-Benz de
meest geschikte gebleken. “Hun voertuigen zijn in aan-
schaf beslist duurder, maar over de hele looptijd is de
TCO het beste. Dat komt ook omdat Mercedes-Benz dea-
lerbedrijven ons een vaste restwaardegarantie aanbiedt.
En het merk kent een Sterservice onderhoudscontract.
Dat past ons uitstekend, want daardoor kunnen alle
voertuigen door het hele land hun onderhoud krijgen en
dat is voor ons efficiënter.”
Onderhoud vooraf betaald
Etienne de Maat had echter nog een vraag waarover
Mercedes wel even moest nadenken. “Wij willen een
onderhoudscontract waarbij we echt ontzorgd worden.
Dus wil ik meteen bij de aanschaf van de auto het onder-
houd in één keer afrekenen voor de hele looptijd. Dan
weet ik wat een auto over zijn looptijd kost en heb ik
geen tussentijdse prijsverhogingen. Ook moet de dealer
het onderhoud voor ons inplannen. Daar zagen ze eerst
niets in, maar ook op dat punt zijn we bij elkaar geko-
men. DAEL betaalt de onderhoudsrekening voor 200.000
km vooruit. En als de auto er na vier jaar uitgaat, kijken
we of er nog wat overblijft, of dat we moeten bijbetalen.
Ik vind dat ideaal, want weet jij hoeveel dat op honderd
voertuigen over vier jaar aan administratie en handling
scheelt?”
Niet leasen
DAEL zet in op ononderbroken mobiliteit. “Daarom
hebben wij de voertuigen ook maar vier jaar. Dan
hebben we steeds het nieuwste en dus vaak ook het
schoonste en zuinigste wagenpark. Maar ook als er een
keer iets geweest is met een voertuig, gaat hij er al heel
snel uit. Wij willen niet met stilstand te maken krijgen,
omdat een probleem terugkomt. Dat is ook de reden
waarom wij niet leasen. Wij rijden gemiddeld 35.000
kilometer per jaar. Dat is sowieso een kilometrage
dat bij een leasemaatschappij de wenkbrauwen doet
fronsen. Daarbij is die 35K een gemiddelde, dus dan kun
je de hercalculatiebui al zien hangen. Verder heb je als
je koopt ook nooit discussies over gebruikssporen of
schade. En een eigen auto zet je ook goedkoper tijdelijk
stil als de werkzaamheden even teruglopen. Maar het
liefste zou ik helemaal geen voertuigen, maar alleen
kilometers kopen.”
Inmiddels heeft DAEL ook een aantal van de nieuw-
ste generatie Sprinters. “Wat we van de monteurs horen,
is niets dan lof. Het is écht weer de next generation in
rijgedrag, en de jongens zeggen ook dat hij veel stiller is.
Wij zijn niet zo van de hele luxe uitvoeringen. Als er iets
extra’s op komt, moet dat een duidelijke meerwaarde
hebben. Dus kopen we wel de beste bestuurdersstoel en
cruise control, en ook rijden we op all weather banden.
Dat is mogelijk iets minder zuinig, maar bespaart toch
veel tijd en geld omdat je geen wisselweken hebt voor
honderd voertuigen. Wij rijden ook bewust handgescha-
keld en niet met de standaard automaat. Vooral in de
Sprinters is dat zuiniger, omdat de overbrenging van de
automaat niet goed past bij zware trekgewichten.”
ULU en MB-Pro
Bij de aanschaf van de nieuwste Sprinter doet DAEL
mee aan een pilot met Mercedes-Benz Pro. De Maat: “Dat
is het LCV connectivity programma van Mercedes dat
voertuigen met de basis verbindt, maar waarmee ook de
dealer kan meekijken en ziet wanneer een auto service
nodig heeft. Maar dat programma is net begonnen en
zit alleen op de nieuwste voertuigen. Dan zou het bij
ons nog vijf jaar duren tot ons hele wagenpark daarop is
aangesloten. Daarom hebben we ULU op de auto’s gezet.
Dat is een universeel voertuigmanagementsprogramma.
Het is chauffeursgebonden en geeft naast plaatsbepa-
ling en status ook heel veel ritinformatie zoals snel-
heid, verbruik, tijd, acceleratie, cruise control, remmen
en stationair draaien. Dat bracht ons op het idee een
interne competitie te organiseren om een veilige rijstijl
te stimuleren, wat ook bijdraagt aan de CO
2
-reductie van
ons wagenpark. We hebben alle bestuurders in zestien
teams verdeeld met één captain. Maandelijks maken we
de resultaten per ploeg bekend én de individuele beste
chauffeur. De mensen van het winnende team van het
kwartaal krijgen een leuke bonus. En de beste chauffeur
overall ook.”
Daarnaast ondersteunt DAEL het MVO-gedrag op de
weg ook door de voertuigen drie keer per jaar binnen te
halen en te wegen. “Want monteurs kunnen hamsteren,
maar elke onnodige kilo kost brandstof. En we heb-
ben via Mercedes-Benz een coach die de bestuurders op
dezelfde manier als de vrachtwagenchauffeurs traint op
zuinig rijden. Dat werd nog niet veel gedaan, maar bij
ons werkt dat uitstekend.”
DAEL houdt een competitie om de monteurs veiliger en zuiniger te laten rijden. Met per kwartaal een hele mooie bonus.
28-29_wagenparkdaelsprinter.indd 29 01-05-19 15:31