Pagina 33 van: Bestelauto nr. 1 – 2019

33bestelauto nr. 1 – 2019
matica-oplossing van ABAX. In elke bestelauto is onder
de voorruit een GPS-unit gemonteerd, die voortdurend
de GPS-coördinaten doorstuurt. De planners kunnen op
hun scherm een geografische kaart openen, die realtime
de posities van de voertuigen doorgeeft. “Natuurlijk we-
ten we op basis van de planning ook waar de verschillen-
de mensen aan het werk zijn. Maar op het moment dat
ergens een waterleiding is gesprongen, is het erg handig
om op een kaart te zien wie het dichtst in de buurt is”,
stelt Kemphorst.
Intersell had hiervoor een ander telematicasysteem,
maar dat was minder gebruiksvriendelijk. Het inbouwen
van die units in het dashboard kostte veel tijd en geld,
terwijl de software alleen met de nodige kennis was te
bedienen. “Installatie van de ABAX-unit is een f luitje
van een cent. We hoeven alleen de unit op de voorruit
te plaatsen en die met twee draadjes te verbinden aan
de accu. Als we een nieuwe bus aanschaffen, kunnen
we dat zelf zonder ABAX te hoeven inschakelen”, aldus
Kemphorst, die benadrukt dat het ABAX-systeem ook
op kantoor veel tijd scheelt. Niet alleen de kilometers,
maar ook de verblijftijd per project wordt nauwkeurig
vastgelegd.
CO
2
-uitstoot
Sinds begin dit jaar maakt Intersell ook gebruik van
ABAX Driving Behaviour. Deze module registreert per
voertuig hoe hard de chauffeur optrekt, afremt en door
de bocht rijdt. Op basis van deze data berekent de mo-
dule een score per chauffeur. Het rijgedrag is gekoppeld
aan de Google-kaarten die in de software van ABAX zijn
geïntegreerd. Als een chauffeur te hard afremt, is op de
kaart te zien waar en wanneer dat plaatsvond. “Aan het
eind van elke week krijg ik een rapportage met de scores
van onze vakmensen”, vertelt Kemphorst.
Over de reden om de module voor rijstijlanalyse
aan te schaffen, is Kemphorst duidelijk: CO
2
-uitstoot.
Het rijgedrag bepaalt in belangrijke mate het brand-
stofverbruik. “Klanten vragen naar onze plannen om
de CO
2
-uitstoot te reduceren. Vorige week hebben we
een tender gewonnen voor onderhoud van de woningen
van een woningcorporatie met een looptijd van vijf jaar.
Belangrijk element in die tender: de CO
2
-uitstoot. We
moeten hiermee wel aan de slag. Het is niet voor niets
dat we onlangs als een van de eersten in Nederland een
elektrisch aangedreven Opel Vivaro hebben besteld.”
Zwaardere motor
Naast de CO
2
-uitstoot hoopt Intersell ook de schade-
en onderhoudskosten te reduceren. “Sommige bussen
Hendrik Kemphorst van Intersell: “Om het rijgedrag daadwerkelijk te
beïnvloeden, moeten we meer interactiemomenten met de chauffeurs
creëren.”
Als een spoedklus binnenkomt, zien de planners meteen welke medewer-
ker het dichtst in de buurt is.
met een lage kilometerstand gaan met gemak tien jaar
mee. We merken echter wel dat het rijgedrag een enor-
me impact heeft op de onderhoudskosten van die bus-
sen. Denk bijvoorbeeld aan de slijtage van de banden.
We hebben bijvoorbeeld één medewerker uit Friesland
die lange stukken op de snelweg rijdt. Dat zijn heel an-
dere kilometers dan die van een collega die alleen in de
binnenstad van Amsterdam rijdt en voortdurend moet
optrekken en afremmen”, stelt Kemphorst.
Die data vormen ook weer een belangrijke input
bij de aanschaf van nieuwe bussen. “In de bussen die
we voor reparatie en onderhoud inzetten, ligt vaak iets
meer voorraad en gereedschap. Wij hebben gemerkt dat
we voor die klussen beter een bus met een iets zwaar-
dere motor kunnen aanschaffen”, aldus Kemphorst, die
ook veiligheid noemt als argument voor het monitoren
van het rijgedrag. Intersell wil geen vakmensen die te
hard door woonwijken of dorpen rijden. “Nu kunnen we
medewerkers stimuleren om netjes te rijden.”
Meer interactie
Of de inzet van ABAX Driving Behaviour daadwerke-
lijk leidt tot lagere brandstof-, onderhouds- en schade-
kosten, kan Kemphorst nog niet zeggen. “Daarvoor is de
tijd te kort. Aan het eind van de eerste maand hebben
we de chauffeur beloond die als beste scoorde. Aan het
eind van de tweede maand hebben we de grootste stijger
in de schijnwerpers gezet. Maar om het rijgedrag daad-
werkelijk te beïnvloeden, moeten we meer interactiemo-
menten met de chauffeur creëren.”
Tags op gereedschap
Intersell overweegt om ook data van andere senso-
ren draadloos via het ABAX-systeem te ontsluiten. Per
ABAX-unit is het mogelijk om data van acht sensoren
uit te lezen en samen met de GPS-coördinaten door te
sturen. Die sensoren kunnen RFID-tags op kostbare
gereedschappen zijn. Als een stuk gereedschap in een
woning blijft liggen, geeft het ABAX-systeem een seintje.
“Het gebeurt regelmatig dat vakmensen gereedschap
meenemen. Dan moeten ze tags op die gereedschappen
scannen zodat wij weten wat in welke auto ligt. Maar
dat wordt vaak vergeten, waardoor gereedschap zoek-
raakt”, weet Kemphorst. “Op dat vlak liggen nog kansen
voor verbetering.”
Bij Citybox herkent Louis Seesing dat beeld iets min-
der. “Maar dat komt ook omdat wij een andere logistiek
hebben dan Karhof. Wij hebben een uitgebreid dealer-
net, en al het onderhoud gebeurt daar. Dus het kan heel
goed zijn dat wij dat voor het grootste deel niet zien.”
32-33_ictabax.indd 33 02-05-19 16:12