Pagina 7 van: Bestelauto nr. 1 – 2019

7bestelauto nr. 1 – 2019
Het interieur werd licht aangepast, maar is wel voorbereid op de modernste digitale eisen.
Alert (bescherming bij het achteruitrijden van een par-
keerplaats) en Trailer Assist (maakt manoeuvreren met
een trailer eenvoudig). Verder maakt ook de dynamische
Road Sign Display-functie (beschikbaar in combinatie met
het navigatiesysteem) deel uit van het uitgebreide aanbod
van rijhulpsystemen. Bovendien zijn de bestelwagens met
enkele en dubbele cabine standaard uitgerust met het
nieuwe Cross Wind Assist-systeem dat de Transporter 6.1
stabiliseert bij een sterke windvlaag. Ook standaard: het
Post-Collision remsysteem en Hill Start Assist.
Digitaal
In de cabine van de Transporter zijn enkele nieuwe
functies te zien. Zo is er een 230 Volt-stopcontact
beschikbaar op de bestuurdersstoel, en een afsluitbaar
compartiment onder de dubbele bank aan passagiers-
zijde. Verder is een nieuwe manier bedacht om lange
goederen te laden, die nu onder de dubbele bank aan de
passagierszijde kunnen worden geschoven. De lengte van
de bagageruimte wordt hierdoor vergroot van 2.450 naar
2.800 mm en van 2.900 naar 3.300 mm bij de versie met
verlengde wielbasis. Voor zijn neus ziet de bestuurder van
de T6.1 een groot, volkomen digitaal display.
Postbode
De Transporter 6.1 is als bestelauto leverbaar met een
gescheiden vergrendelingssysteem voor de laadruimte.
Hiermee kan de laadruimte apart worden afgesloten van
de cabine. Er zijn twee mogelijkheden: de ‘Postbode’-
stand sluit alleen de laadruimte af en de ‘Werkplaats’-
stand vergrendelt alleen de cabine. Op termijn volgt het
‘Koerierspakket’, dat aan slijtage onderhevige onderde-
len, zoals dynamo, accu en aandrijfassen, extra robuust
uitvoert. De standaarduitrusting van de Transporter
6.1 is volgens VW aanzienlijk completer geworden,
met nieuwe H7-koplampen, heldere en energiezuinige
interieurverlichting met onder andere led-technologie
en het Composition Audio-radiosysteem met handsfree
Bluetooth-functie.
Volkswagen Bedrijfswagens heeft het interieur van de
Transporter 6.1 geheel afgestemd op de modernste digita-
le eisen. Als optie is de derde generatie van de modulaire
infotainmentmatrix (MIB3) verkrijgbaar, dat gebruik-
maakt van volledig nieuwe applicaties en online services.
De belangrijkste feature van de nieuwe elektronica is de
geïntegreerde simkaart (eSIM) die toegang verschaft tot
een nieuwe reeks online functies en diensten.
Elektrisch
De Transporter 6.1 krijgt nog altijd 2.0 liter turbodie-
selmotoren. De 2.0 TDI-motoren voldoen nu aan de Euro
6d-TEMP-emissienorm en leveren 90, 110, 150 of zelfs 199
pk. De twee sterkste motoren zijn optioneel te koppelen
aan 4MOTION-vierwielaandrijving. Er komt, dankzij de
samenwerking met ABT, ook een emissievrije Transporter
6.1 met 112 pk. Met een accucapaciteit van 77,6 kWh is
een actieradius van 400 kilometer volgens NEDC moge-
lijk. De elektrische T6.1 heeft volgens VW een laadvermo-
gen van 1.200 kg.
De Transporter 6.1 is naar verwachting in het vierde
kwartaal van 2019 leverbaar in Nederland. De exacte
specificaties en prijzen worden in aanloop naar de
Nederlandse marktintroductie bekendgemaakt. Het zou
goed kunnen dat deze Transporter de laatste is in zijn
huidige vorm. Zoals bekend heeft Volkswagen met Ford
afspraken gemaakt over het gezamenlijk ontwikkelen
van voertuigen, en daarbij zou de Ford Transit Custom
leidend worden in de vormgeving van een gezamenlijke
toekomstige van.
Een (bestel)auto is pas officieel ‘gebruikt’ als hij meer dan 1.000
kilometer op de teller heeft. Die uitspraak heeft het Hof van
Amsterdam gedaan in een zaak rond BPM.
Een ondernemer registreerde eind 2014 een Volkswagen Caddy be-
stelauto die hij uit het buitenland geïmporteerd had. Hij voldeed
6.775 euro aan BPM. Hij ging er vanuit dat er sprake was van een
gebruikte auto. De kilometerteller stond op 841 km.
De belastinginspecteur legde echter een naheffingsaanslag op van
4.326 euro, omdat de auto naar zijn mening nieuw was. De ondernemer
ging in beroep.
Het Hof Amsterdam stelde vast dat jurisprudentie uitwees dat een
nieuwe auto een auto is die ‘na de vervaardiging ervan niet of nauwe-
lijks in gebruik was geweest’. Uit een vorig arrest bleek al dat er enkel al
bij gereden kilometers in het buitenland sprake was van een ‘gebruikte
auto’. Het Hof legde de grens daarvoor in deze zaak bij 1.000 (buiten-
landse) kilometers. Op het moment dat deze kilometerstand was bereikt
zou de modale autokoper een auto niet meer als nieuw aanvaarden en
was daarom naar maatschappelijke opvattingen geen sprake meer van
een nieuwe auto.
Zit de kilometerstand wel onder de 1.000 km, maar heeft de auto
duidelijke andere gebruikssporen, dan kan hij ook als ‘gebruikt’ wor-
den aangemerkt. Daarbij moest het volgens het Hof gaan om zodanige
gebruikssporen dat een
modale autokoper niet
(meer) bereid zou zijn
om de auto als nieuw te
aanvaarden.
Het Hof meende
daarom dat de Caddy van
de ondernemer – gezien
de kilometerstand – niet
als gebruikt kan worden
gekenmerkt. De naheffing
blijft dus in stand.
Wanneer is een import (bestel)auto
‘gebruikt’?
06-07-08-09-10_nieuws.indd 7 02-05-19 13:56