Pagina 10 van: Bestelauto nr. 1 – 2021

NIEUWS
10 bestelauto nr. 1 – 2021
Deze supermarkt eSprinter kan de komende jaren zomaar ingezet gaan
worden door Albert Heijn cs.
Tekst: Arjan Velthoven – Foto’s: Mercedes-Benz
gesloten bestelauto’s tot chassis-cabinevarianten met laad-
bakken – naadloos kunnen worden geïmplementeerd met
behulp van één enkel platform. Het moet zorgen voor een
actieradius die minimaal verdubbelt, en het laadvermogen
stijgt ook met de helft. Het is goed mogelijk dat er met de
nieuwe generatie eSprinter ook een aanhanger kan worden
getrokken, maar dan wel een van beperkt gewicht. Een 3,5-
tons aanhanger is niet iets voor een elektrische bestelauto,
schat Mercedes-Benz in.
Deur
Met het nieuwe platform is meer mogelijk, liet Mercedes
al meteen zien met twee conceptvoertuigen. De ‘eGrocery
Concept’ is echt gemaakt voor supermarktbezorgingen,
zoals AH, Jumbo en ook Picnic dat doen. Er zijn diverse
accuvarianten leverbaar, en daarom is deze eSprinter wat
TCO-vriendelijker. Bij deze nieuwe eSprinter is de koel-
unit wel weggewerkt in de auto en krijgt deze zijn energie
van het accupakket. De indeling van de laadruimten met
kratten past heel goed bij hoe supermarkten hun goederen
rondbrengen. Doordacht is ook de ‘CEP delivery concept’,
bedoeld voor pakketbezorgers. De indeling van de laad-
ruimte, met opklapbare rekken waar dozen gerangschikt
kunnen worden, zagen we al vaker. Nieuw en handig is de
‘Speed Delivery Door’, die op de plek van de zware zijschuif-
deur makkelijk en snel opent en zo veel ergonomischer is.
Bij beide concept eSprinters geldt dat ze optimaal te configu-
reren zijn door het modulaire platform.
Goed nieuws is er ten slotte ook nog te melden voor de
eVito. Het verschil in actieradius tussen de eVito gesloten
bestelauto (150 km) en de eVito Tourer Long Range (360
km) leidde tot de vraag van klanten waarom het grotere
accupakket ook niet leverbaar was op de gesloten bestelau-
toversie. Mercedes-Benz wilde nog geen details mededelen,
maar spoedig komt er nieuws over een hogere range van de
eVito bestelauto.
Geen enkel automerk ontkomt aan elektrificatie, en
Mercedes-Benz gaat momenteel helemaal hard. In 2022
heeft het merk uit Stuttgart van al haar bestelauto’s een
elektrische variant, dus óók van de nieuwe Citan. Zover is
het nog niet. De eVito en de eSprinter kennen we natuurlijk
als gesloten bestelauto, maar tijdens de workshop lag de na-
druk juist op de mogelijkheden van carrosseriebouw. Zoals
bij de eVito voor gekoeld vervoer, waarvan het koelsysteem
onder de vloer is gebouwd en zijn energie haalt uit de voer-
tuigaccu. Systeem plus accu’s wegen 300 kg, en dan blijft
er nog altijd 700 kg aan laadvermogen over. Dit systeem is
ontwikkeld met Kerstner, voor de eSprinter Pharma werkt
Mercedes-Benz samen met Thermo King. Diens E-200 elek-
trische koelunit zit wel op het dak, want hij is te groot om
elders in het voertuig kwijt te kunnen. De eSprinter Pharma
kan zelfs meerdere temperatuurzones aan. Nadeel van de
ombouw van de elektrische Mercedessen is dat de niet al te
ruime range soms nog verder beperkt wordt. De prachtige
ambulance op basis van de eSprinter is knap gebouwd, maar
hij houdt een range over van 93 km. Voldoende voor alle
patiëntenvervoer, zegt Mercedes-Benz. Trekkend vermogen
heeft de eSprinter in zijn huidige versie niet.
Platform
Er zijn dus nu al diverse ombouwvarianten van de
elektrische Mercedessen, maar die worden in de toekomst
nog beter bruikbaar. Voor de tweede generatie eSprinter, die
in 2023 op de markt komt, heeft Mercedes-Benz het Electric
Versatility Platform, een platform met drie modules. In de
frontmodule zitten alle hogevoltagecomponenten voor de
aandrijving, zoals de oplaadunit en de AC/DC-converter.
Deze module zit standaard in alle eSprinters, onafhankelijk
van de wielbasis, de grootte van de batterij en de carros-
serie. De accumodule is weggewerkt onder de vloer van
het voertuig. Er komen drie verschillende batterijcapaci-
teiten. Samen met de twee beschikbare wielbases geeft dat
voldoende ruimte tot keus. De derde pijler van de modulaire
opbouw is de elektrisch aangedreven achteras. De compacte
en krachtige elektromotor is geïntegreerd in de achterste
module en zo ontworpen dat alle modelvarianten – van
Deze of toch de volgende eSprinter?
Veel mogelijk in carrosseriebouw, maar…
De Mercedes-Benz eSprinter zagen we al
voor het eerst in 2018, maar pas vorig jaar
zomer kwam hij op de markt. Behalve als
gesloten bestelauto is hij er ook in tal van
slimme ombouwvarianten. Dat geldt trouwens
ook voor de eVito. Dat bleek uit een online
workshop van Mercedes-Benz, waar het
Duitse merk ook al concepten van de volgende
eSprinter liet zien, die in 2023 op de markt
komt.
06-07-08-09-10_nieuws.indd 10 05-05-21 09:17