13bestelauto nr. 1 – 2021
profiel kunt afrijden, een winterband doet zijn werk
echter maar tot 4 millimeter. Dat draagt niet bij aan een
hoge kilometrage.” Bij allseasons heb je hetzelfde pro-
fielprobleem: beneden 4 millimeter werkt het seizoen
winter niet meer. En dat was toch al minder dan dat van
een 100 procent winterband. “Je kunt dat ook zien: veel
allseasons hebben twee slijtindicatoren: een op 4 en een
op de wettelijke 2 millimeter. Zit je tegen de winter op
2, dan heb je pech en moet je voortijdig wisselen. Zit je
aan het einde van de winter op 4, dan kun je veilig de
banden oprijden in de zomer en pas voor het nieuwe
winterseizoen vervangen”, aldus Verkade.
Dat weten ze ook bij Terberg. “Wij rekenen daarom
in de leaseberekening dat je met allseasons meer moet
vervangen”, aldus Schouten. “Ook wij wisselen bij 4 mil-
limeter in november voor nieuw. En laten ze juist staan
als ze na de winter nog vier strepen hebben.” Maakt dat
all seasons voor een bedrijf duurder in het gebruik dan
een dubbelset? “Of dat zo is, weet ik niet. Maar uiter-
aard moeten wij de kortere standtijd wel doorbereke-
nen”, zegt Schouten.
Minder schades
Er is nog weinig onderzoek naar de relatie ver-
keersveiligheid en allseasonbanden. Waar bijvoorbeeld
verzekeraar Achmea al in 2010 aantoonde dat auto’s op
winterbanden in de winter voor minder schades zorgen
Winterbanden en
allseasons heb-
ben vaak twee
slijtindicatoren:
op 4 en op 2
millimeter.
Allseasons doen het een groot deel van het jaar uitstekend. Je moet ze wel sneller vervangen.
dan voertuigen op zomerbanden, is dat voor allseasons
nog niet onderzocht. Ook is er weinig bekend over het
verschil in brandstofverbruik tussen een dubbelset en
allseasons. “En dan is er nog de CO
2
-uitstoot”, weet
Schouten. “Dat is nu nog geen issue bij bestelautoban-
den. Maar dat wordt het wel. En als we binnenkort meer
elektrisch gaan rijden, is het wéér anders. Dan gaat
rolweerstand plotseling veel meer tellen.”
12-13_banden.indd 13 05-05-21 09:18