Pagina 20 van: Bestelauto nr. 1 – 2021

20 bestelauto nr. 1 – 2021
MULTITEST
Opzet & conclusies
Het eentonnersegment, zeg maar het segment van de VW
Transporter, is vanouds zwaarbevochten. Er is voldoende nieuws
ook, met die T6.1 en de nieuwe Mercedes-Benz Vito. De Opel
Vivaro kwam ook naar onze test, zij het in dubbele-cabineversie,
en Ford leverde een Transit Custom af in een fl itsende Sport-
uitvoering, en met een motor van maar liefst 185 pk. Andere
mogelijke deelnemers als Fiat (Talento), Renault (Trafi c) en Nis-
san (NV300) konden of wilden niet participeren in deze test. En
de Citroën Jumpy, de Peugeot Expert en de Toyota ProAce zijn
equivalenten van de Opel Vivaro, en dubbelop testen heeft weinig
zin. We vroegen specifi ek om dieselmotoren, want het meren-
deel van de bestelauto’s wordt daar nog altijd mee geleverd,
de energietransitie ten spijt. Schoon (of op zijn minst schoner)
dieselen kan ook, met HVO (Hydrotreated Vegetable Oil, zie ook
pagina 34). Met HVO100 beperk je tot 89 procent CO
2
-uitstoot! Wij
konden voor onze test HVO20 tanken, met nog altijd 18 procent
besparing van CO
2
-uitstoot. Nadeel is wel dat HVO duurder is: wij
tankten per liter HVO20 11 eurocent per liter extra ten opzichte
van normale diesel. Fraai is wel dat alle hier geteste auto’s zowel
HVO20 als HVO100 kunnen tanken. Ook Volkswagen is begonnen
met een pilot met HVO100. Waarschijnlijk in juni van dit jaar
mogen alle Transporters en Caddy dan offi cieel HVO gaan tanken.
In onze verbruikstest merkten wij met HVO geen enkel verschil
in de praktijk.
Ons testkwartet bestaat uit auto’s die allemaal hun sporen in
bestelautoland allang hebben verdiend. Over smaak valt niet te
twisten, maar onze testauto’s hebben allemaal een onderschei-
dend uiterlijk. Mooi zijn op veel auto’s de led-dagrijverlichting.
In ons testkwartet ontbeert alleen de Mercedes-Benz Vito dat.
Led-verlichting is tegenwoordig ook aanwezig in de laadruimte.
Dat hebben al onze testauto’s. Het levert veel meer licht op
dan vroeger, en dat is zeker ’s ochtends of ’s avonds erg handig.
Alle auto’s in deze test zijn ook comfortabel en stil, al scoorde
de Transporter op onze decibelmeter wel erg goed. Snel is de
Volkswagen ook, maar dat is ook niet zo gek met 150 pk. De
Transit Custom is met 185 pk natuurlijk rap, maar ook dorstig.
Dan scoort de Volkswagen voor zijn vermogen aanzienlijk beter
in onze verbruikstest. De Opel scoort wat minder goed dan de
VW, de Mercedes-Benz Vito wint de verbruikstest met glans. Het
monteren van een eigen motor in combinatie met achterwiel-
aandrijving (als enige in deze test) is een slimme zet geweest van
Mercedes. De Vito is met zijn update weer helemaal terug. De
Vito en de Vivaro hebben allebei een transmissiebediening die
past bij deze tijd, met respectievelijk een hendel aan de stuurko-
lom en een draaiknop in de middenconsole.
In de laadruimte wint de Volkswagen Transporter als het
gaat om laadlengte (293 cm) en laadvolume. Bestel je bij VW een
lange wielbasis, dan betaalt zich dat terug in laadvolume. Er is
bij VW ook alleen keus uit korte of lange wielbasis. Bij Ford kun
je met een L2 ook dezelfde laadlengte krijgen. Bij Opel moet je
een L3 voor een vergelijkbare laadlengte hebben, een Vito is er in
L3 met maximaal 257 cm. Onder een uitsparing onder het schot
is dan nog wel 33 cm extra laadlengte voor latten of een ladder
te vinden. De laadvermogens van onze auto’s verschillen nogal,
door de verschillen in totaalgewicht. Let daar op bij aanschaf.
Soms is laadvermogen bij te kopen, net als trekkend vermogen,
zoals bij de Vito.
De verschillen in deze test zijn klein, en welke bestelauto de
beste is, ligt vooral aan de wensen van u zelf. Zeker is wel dat met
HVO als brandstof milieuvriendelijker te rijden is, en dat is winst
voor iedereen!
Specifi caties
Ford Mercedes-Benz Opel Volkswagen
Transit Custom 320 Sport Vito Vivaro Transporter
2.0 EcoBlue SelectShift 114 CDI L 2.0 Diesel DC Automaat 2.0 TDI Highline
Motor 4 cil. common rail diesel 4 cil. common rail diesel 4 cil. common rail diesel 4 cil. common rail diesel
Cilinderinhoud (cc) 1.995 1.950 1.997 1.968
Max. vermogen (kW/pk) 136/185 100/136 90/122 110/150
Koppel/bij toeren (Nm/tpm) 415/1.600 330/1.100 340/2.000 340/1.500
Wielbasis (cm) 293 320 328 340
LxBxH uitwendig (cm) 497 x 208 x 193 514 x 193 x 192 531 x 192 x 194 530 x 190 x 197
Frontaal oppervlakte (m2) 4,0 3,7 3,7 3,7
LxBxH laadruimte (cm) 249 x 172 x 141 257 x 167 x 136 190 x 160 x 132 293 x 165 x 140
Volume laadruimte (m3) 6,0 5,8 4,0 6,8
Afstand laadvloer-straat (cm) 60 55 63 57
Bruto laadvermogen (kg) 1.092 774 1.160 888
Eigen gewicht (kg) 2.008 2.026 1.855 1.912
Totaal toelaatbaar gewicht (kg) 3.100 2.800 3.015 2.800
Max. aanhangwagengewicht (kg) 1.800 2.500 2.200 2.500
CO
2
-uitstoot (gr/km, WLTP) 218 191 202 213
Emissieklasse Euro 6 Euro 6 Euro 6 Euro 6
Tankinhoud (l) 70 70 69 70
Prijs vanaf (€) 34.325,- 32.225,- 30.449,- 29.535,-
Prijs als getest (€) 37.995,- 40.382,- 36.440,- 34.770,-
* Prijzen excl. BTW/BPM/ afl everkosten
14-15-16-17-18-19-20-21_Multitest.indd 20 05-05-21 09:23