Pagina 25 van: Bestelauto nr. 1 – 2021

25bestelauto nr. 1 – 2021
Business Portal biedt realtime inzicht in de status van een laadpaal, het laadgedrag en het
energieverbruik.
EVBox levert laadoplossingen, maar helpt ook bij installatie en subsidie.
zijn techlabs, want de ontwikkelingen in deze markt
gaan snel. We kunnen particuliere en zakelijke laad-
oplossingen bieden met zowel wisselstroom (AC) als
gelijkstroom (DC) van 3,7 tot 350 kW, en heel veel daar
tussenin.”
Thuis of op het bedrijf
Een breed aanbod dus, en dat blijkt ook wel als we
kijken naar de mogelijkheden. Die variëren van het Elvi
AC laadstation voor thuisgebruik via de Businessline (AC)
en Iqon (dubbelaansluiting AC) voor bedrijven tot de DC
snelladers Troniq en Ultroniq. “Welke laadoplossing heb
je nu nodig bij jouw elektrische bestelauto? Dat hangt na-
tuurlijk helemaal af van de persoonlijke situatie. De om-
vang van je wagenpark heeft er mee te maken, maar ook
of je de bestelauto op het bedrijf laat staan of meeneemt
naar huis”, legt Van den Burg uit. “Thuis laden kan met
maximaal 22 kW. Meer dan één voertuig tegelijkertijd bij
je huis laden is eigenlijk niet aan te raden, dus daar moet
je wel op letten, zeker als je wellicht ook nog een elektri-
sche personenauto hebt, nu of in de toekomst. Voordeel
van een laadpaal thuis is dat je makkelijk in de nacht
kunt laden. Dat is goedkoper. Voor een vol accupakket
heb je thuis 4 tot 8 uur nodig. Heb je een 11 kW laadsta-
tion, dan ben je wel 6 tot 8 uur kwijt, met 22 kW kunnen
de accu’s in 4 uur weer vol zijn. Daarvoor volstaat in de
meeste gevallen dus de nacht. Ook bij de meeste bedrij-
ven is een 22 kW aansluiting het best hanteerbaar. Hier
moet soms wel overdag geladen worden. Daarom is load
balancing hier handig. Deze optie zorgt ervoor dat het
netwerk niet overbelast raakt en al je elektrische appara-
ten in het bedrijf of kantoor gewoon blijven functioneren
als de bestelauto aan de laadunit hangt. Een DC snellader
kan wel bij een bedrijf worden geïnstalleerd, maar dit
is erg kostbaar en het vraagt ook aanpassingen aan de
elektriciteitsaansluiting. Snelladen zien wij eigenlijk als
een optie voor onderweg, bij een snellaadstation, tijdens
een pauze of koffiestop. Deze fastcharging stations heb-
ben laadcapaciteiten die uiteenlopen van 50 tot 350 kW.
Daarmee zitten je accu’s, afhankelijk van het voertuig, in
20 tot 45 minuten al voor 80 procent vol.’
Laadvermogen
Dat klinkt prachtig natuurlijk, maar hoe snel je de
accu’s vol laadt, hangt ook af van het laadvermogen
van het betreffende voertuig. “Van het accupakket dus”,
verduidelijkt Van den Burg. “Zo laad je met een 1-fase
aansluiting veel minder snel dan met een 3-fase aanslui-
ting. Gelukkig krijgen moderne bestelauto’s steeds vaker
een 3-fase aansluiting. En de accutechnologie ontwikkelt
zich ook nog steeds, dus in de toekomst kan er in theorie
steeds sneller worden geladen.”
Monitoring
EVBox levert niet alleen maar laadoplossingen, maar
verzorgt ook via gecertificeerde installateurs de instal-
latie, adviseert over subsidiemogelijkheden en verleent
verdere support. Een van de tools die ondernemers hel-
pen bij het wagenparkbeheer van elektrische auto’s is het
nieuwe Business Portal. Dat is een krachtig dashboard
dat realtime inzicht biedt in de status van een laadpaal,
het laadgedrag en het energieverbruik. In de huidige
markt van laadbeheersoftware hebben wagenparkbeheer-
ders een beperkt overzicht van het totale energieverbruik
van hun wagenpark en de prestaties van bijbehorende
laadpalen. Locatiemanagers missen de controle over hun
stroomtoevoer, de laadpunten en parkeerplaatsen. Busi-
ness Portal biedt bedrijven en beleidsmakers de middelen
om deze problemen te voorkomen. De Business Portal
helpt wagenparkbeheerders en locatiemanagers om
betere beslissingen te nemen en hun laadinfrastructuur
te optimaliseren op basis van uitgebreide data. “Daar-
voor maakt het niets uit of je één, een paar of duizenden
laadpunten en elektrische auto’s beheert”, zegt Jason
van den Burg. “Op één dashboard heb je met Business
Portal het overzicht over alle laadgegevens. Met Business
Portal controleren gebruikers het energieverbruik van de
laadpalen, het laadgedrag en de gegenereerde inkomsten.
“Ja, inkomsten”, aldus Van den Burg. “Want je kunt op
de laadpaal bij jouw bedrijf, zeker als het de enige is op
bijvoorbeeld een bedrijventerrein, ook derden hun auto’s
laten opladen. Zo krijgen zij volle accu’s, en verdien jij als
eigenaar weer iets van je investering terug!”
24-25_evbox.indd 25 05-05-21 11:13