26 bestelauto nr. 1 – 2021
De neus van de Citroën e-Jumpy
is weinig spannend, de lakkleur is
mooi grijsblauw.
Winnaar in de praktijk
Citroën e-Jumpy
De wereld werd in 2020 verblijd met drie nieuwe
elektrische bestelauto’s: de Citroën e-Jumpy, de
Opel Vivaro-e en de Peugeot e-Expert. Het trio
won de titel International Van of the Year 2021.
Technisch zijn de auto’s allemaal gelijk, en daar-
om testen we nu alleen de Citroën.
Onze Citroën e-Jumpy is gespoten in ‘Gris Artens’,
lichtgrijs metallic dat in de zon af en toe wat blauwig
oplicht. Fraai zijn de 17 inch lichtmetalen wielen.
Niet zozeer fraai, maar wel handig zijn de optionele
sidebars, die vervelende schades kunnen voorkomen.
De neus van de e-Jumpy vinden we wat anoniem. De
led-dagrijverlichting is weggewerkt in het onderste deel
van de bumperpartij. Aan de rechterzijkant vinden we
een zijschuifdeur naar de laadruimte, achter twee ver
openslaande deuren. Omdat we met een wielbasis van
328 cm de middellange versie hebben van de e-Jumpy, is
er een laadvolume van dik 5 kuub. Er mag aan laadver-
mogen 1.025 kg mee.
TEST Tekst: Arjan Velthoven – Foto’s: Bestelauto
Head-up
Maar laden gaan we straks pas, eerst kijken we even
in de cabine. Daar komen we het bekende interieur tegen
dat ook in de gewone Jumpy zit. Veel bergruimte is er,
onder meer in de deuren. In het dashboard zien we geen
versnellingspook meer, maar enkel knoppen voor de
bediening van de automatische transmissie. Naast N, D en
R zien we ook stand B, voor extra regeneratie. Ernaast zit
een knop voor de drive mode – naar keuze in te stellen op
Normal (standaardstand), Eco (om energie te besparen) en
Power (als je iets meer vermogen wilt). Achter het stuur
zien we een overzichtelijk display met alle informatie
die je tijdens het rijden nodig hebt. Nog beter: het head
up display, een perspex plaatje waar nuttige info als de
snelheid, maximumsnelheid en navigatie-instructies op
staan. Aan de rechterkant van de bestuurdersstoel vinden
we de elektrische handrem, aan de linkerkant de knop
voor de regelbare stoelverwarming (optioneel). De sleutel
van de e-Jumpy kan in de zak blijven, want er is keyless
entry. Starten gaat met een druk op de startknop. De
e-Jumpy heeft een bijrijdersbank met een gedeeltelijk
neerklapbare leuning, waar met een elastiek documenten
kunnen worden bevestigd. De zitting is opklapbaar en
26-27_citroenejumpy.indd 26 05-05-21 09:25