Pagina 27 van: Bestelauto nr. 1 – 2021

27bestelauto nr. 1 – 2021
De elektrische Jumpy heeft een slim interieur met veel opbergruimte.
328 kg lading legden we achter in de laadruimte voor onze verbruikstest.
Spannende tijden bij de Fastned: wat verbruikt de e-Jumpy?
Prijs exclusief BPM/BTW
Keyless entry, een startknop, een
drive mode en knoppen voor de
automatische transmissie kenmerken
de e-Jumpy.
geeft toegang tot een grote bergruimte. Handige plek om
laadkabels op te bergen.
Praktijk
De Citroën e-Jumpy blijkt na onze eerdere rit met
een Vivaro-e ook nu weer een van de beste nieuwe
elektrische bestellers, met een fijn weggedrag en
betrouwbare techniek. Onze testauto heeft een 136 pk
sterke elektromotor met een accupakket (netjes weg-
gewerkt onder de auto) van 75 kWh. Dat is goed voor
een actieradius van 330 km. Althans, zo staat het in de
brochure. We willen graag in de praktijk uitproberen
wat de actieradius is.
Bestelauto rijdt daartoe onze vaste route voor
elektrische bestellers, grotendeels door de stad en over
provinciale wegen, en een klein stuk over de snelweg.
Eerst rijden we de 53 km lange route zonder belading in
de laadruimte. De auto is helemaal volgeladen, volgens
de boordcomputer goed voor 288 km onbezorgd rijden.
Na 53 km is er nog 228 km actieradius over, dus we
hebben 60 km verbruikt tijdens onze rit. We leggen de
e-Jumpy weer aan de snellader en moeten 12,35 kWh
bijladen om de accu’s weer vol te krijgen. Gemiddeld
verbruik: 23,3 kWh/100 km. Met de 50 kW snellader van
Fastned en onze DC-laadmogelijkheid zit de auto in iets
meer dan 39 minuten weer vol stroom.
Dan dezelfde rit, maar dan met 328 kg lading achter
in de laadruimte. Weer de accu’s volgeladen bij Fastned,
nu zegt de boordcomputer dat we 276 kilometer kunnen
rijden. We rijden wederom 53 km en eindigen de rit met
een actieradius van 206 km. 70 km van de actieradius
verbruikt op 53 km dus. De e-Jumpy gaat weer aan de
laadpaal en heeft nu 14,46 kWh nodig om de accu’s
weer vol te krijgen. Gemiddeld verbruik: 27,3 kWh/100
km, fiks meer dus dan zonder belading. Het kost in dit
geval een kleine 45 minuten om de accu’s weer vol te
krijgen. In beide gevallen, bij de beladen en onbeladen
rit, zit de boordcomputer een paar kWh/100 km onder
het reële verbruik. Ook opvallend, de e-Jumpy met dik
300 kg lading voelt heel zwaar aan. Zeker in bochten
heb je soms het geval een blok beton rond te sturen.
Hoe zou dat voelen als je volledig beladen bent, met
1.025 kg achterin?
Subsidie
Het neemt niet weg dat de Citroën e-Jumpy een
prima elektrische bestelauto is, die netjes presteert en
heel makkelijk te besturen is. Wie er een wil aanschaf-
fen moet minimaal 28.300 euro meenemen, maar dan
krijg je wel een XS (L1) model met een 50 kWh accupak-
ket voor 230 km actieradius. Wie de auto wil rijden zo-
als in deze test beschreven, moet minimaal 40.700 euro
betalen. Onze testauto, in hip metallic en met tal van
opties, kost 46.593 euro. De e-Jumpy komt net als alle
andere nieuwe elektrische bestelauto’s in aanmerking
voor aanschafsubsidie.
Specificaties en metingen
Merk Citroën
Type e-Jumpy Driver
Motor Elektromotor
Transmissie Automaat traploos
Accupakket (kWh) 75
Vermogen (pk) 136
Koppel (Nm) 260
Afmetingen uitwendig l x b x h (cm) 496 x 192 x 193
Wielbasis (cm) 328
Laadruimte l x b x h (cm) 243 x 160 x 133
Tilhoogte (cm) 52
Eigen gewicht – leeg (kg) 2.000
Nuttig laadvermogen (kg) 1.025
Max. aanhangergewicht (kg) 1.000
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) 64,0
Geluidsniveau bij 100 km/u (dBA) 67,5
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 7,7
Acceleratie 80-100 (km/h) 4,8
Brandstofverbruik (kWh/100 km,
onbeladen)
23,3
Brandstofverbruik (kWh/100 km,
328 kg beladen)
27,3
CO
2
-uitstoot WLTP (gr/ km) 0
Prijs vanaf (€) 41.419
Prijs zoals getest (€) 46.593
26-27_citroenejumpy.indd 27 05-05-21 09:26