Pagina 29 van: Bestelauto nr. 1 – 2021

29bestelauto nr. 1 – 2021
Het interieur is ook nieuw en uitermate luxueus.
De laadbak is bij deze versie standaard voorzien van
een alu-cover en rollbar. Er mag 1.115 kg achterin!
Praktisch, luxe en stoer: de D-Max is het allemaal.
Prijs exclusief BPM/BTW
De ombouw van de dubbele cabine is
keurig gedaan door Veth.
laadlengte van 144 cm. De achterklep gaat met hydrau-
lische cylinders heel ‘soft’ open. Met open laadklep is
de laadlengte 207 cm. In de bak mag maar liefst 1.115
kg mee. Aan de trekhaak mag 3.500 kg. Dus de D-Max
V-Cross is dan wel uitermate luxe, hij is nog altijd een
echt werkpaard.
Dynamic
Dat wordt nog meer duidelijk als je kijkt naar zijn
technische basis. Het nieuwe Dynamic Drive Platform
van Isuzu bestaat onder andere uit een versterkte
structuur, gewijzigde wielbasis, aangepaste vering en
elektrische stuurbekrachtiging. Daarmee moet de D-Max
20 procent aan stabiliteit winnen. Dat is gelukt, want
rijden met de D-Max is een genot. Hij legt de 164 pk van
de 1.9 liter diesel snel op de weg. Het blijft ook mooi
stil binnen, enkel bij stevig optrekken laat de motor een
wat rauw geluid horen. Dat de D-Max offroad ook zijn
mannetje staat, is natuurlijk geen verrassing. Van twee-
naar vierwielaandrijving is regelbaar met een draai aan
de knop, en het nieuwe elektronische differentieelslot is
ook met een druk op de knop in te schakelen. Wie ruig
wil gaan doen met de D-Max, moet weten dat de aanrij-
hoek 30,5 graden is, en de afrijhoek 24,2 graden. Wie
door het water wil rijden, kan dat veilig doen tot een
doorwaadhoogte van 800 mm. Zo gek maakten wij het
niet, maar een beetje ‘V-Crossen’ door de Achterhoek
ging ook zonder problemen.
Piep
Veiligheids- en assistentiesystemen horen bij auto’s
tegenwoordig, maar Isuzu heeft de D-Max helemaal vol-
gestopt met deze ADAS-systemen, en ook nog standaard
vanaf het goedkoopste model. We noemen op: Automa-
tic Emergency Brake (AEB), Turn Assist, Attention Assist,
Adaptive Cruise Control (ACC), Blind Spot Monitoring
(BSM), Rear Cross Traffic Alert (RCTA), Traffic Sign
Recognition (TSR) en Lane Departure Prevention (LDP).
Dat laatste, LDP, in combinatie met ACC zorgt ervoor
dat de D-Max naar ons idee de eerste pick-up ter wereld
is die Level 2 autonoom kan rijden! Al kunnen al die sys-
temen ook wel irriteren, met allerhande piepjes. Of te
scherp afgesteld staan: de verkeersbordherkenning ziet
op de snelweg ook de borden op een parking (30 km/h
aub) en zelfs snelheidsstickers achter op landbouwwerk-
tuigen op een dieplader (40 km/h).
Dat neemt echter niet weg dat de D-Max een enorme
stap voorwaarts heeft gemaakt. We zijn benieuwd hoe
hij zich verhoudt met de concurrentie. Dat hopen we
later dit jaar te testen bij de kwalificatie voor de Interna-
tional Pick-up Award 2022.
Specificaties en metingen
Merk Isuzu
Type D-Max V-Cross
Motor 1.9 L diesel
Inhoud (cc) 1.898
Vermogen (pk) 164
Koppel (Nm/toeren) 360/2.000
Transmissie 6-traps automaat
Afmetingen uitwendig l x b x h cm) 527 x 187 x 179
Wielbasis (cm) 313
Laadruimte l x b x h (cm) 144/207 x 147 x 52
Tilhoogte (cm) 82
Eigen gewicht – leeg (kg) 1.985
Nuttig laadvermogen (kg) 1.115
Max. aanhangergewicht (kg) 3.500
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA) 58,3
Geluidsniveau bij 100 km/h (dBA) 64,5
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 8,7
Acceleratie 80-100 km/h (sec) 5,5
Brandstofverbruik (1l/km) 11,6
Emissieklasse Euro 6d
CO
2
-uitstoot WLTP (gr/km) 195 (NEDC)
Prijs vanaf (€) 41.475
Prijs zoals getest (€) 45.120
28-29_isuzudmax.indd 29 05-05-21 09:27