Pagina 6 van: Bestelauto nr. 1 – 2021

De Kangoo is echt volledig nieuw, van binnen en
van buiten. Hij heeft een robuust en tegelijk elegant
ogend front, met een rechtopstaande grille, voorzien van
chromen sierstrips. Ook de Kangoo heeft C-vormige led-
lampen. De zijkant van de Kangoo ziet eruit alsof hij naar
de sportschool is geweest, met iets bredere schouders en
afgeronde flanken. Ook aan de achterzijde ziet de Kangoo
er wat breder uit, met fraaie led-achterlichten. Renault
blijft innovatief met ‘Open Sesame’. Aan de rechterzijde
van de nieuwe Kangoo is (optioneel) de B-stijl verwijderd,
waardoor er een grote toegang ontstaat tussen cabine en
laadruimte. Dit is echt doordacht en biedt ook nieuwe
oplossingen. Renault liet tijdens de presentatie al een
draaibare Sortimo-kast zien die vanuit de laadruimte
de grote open ruimte kan worden ingedraaid. Het is
bijzonder jammer dat ‘Open Sesame’ door de Nederlandse
fiscale wetgeving in ons land niet leverbaar is.
NIEUWS
De nieuwe Kangoo ziet er wat gespierder uit dan voorheen.
Nieuwe Kangoo én
Express
Dubbelop Renault
Renault pakt dit voorjaar goed uit, met een
nieuwe Kangoo en een nieuw model in de
Express. Later dit jaar volgt nog de nieuwe
Trafic. Alle auto’s werden online gepresenteerd
en natuurlijk zat Bestelauto klaar voor alle
details.
Tekst: Arjan Velthoven – Foto’s: Renault
ACC
Het interieur van de Kangoo is nieuw ontworpen.
Gebleven is de vele opbergruimte, goed voor 60 liter in
totaal. Ook de Kangoo heeft een grote schuiflade in plaats
van een dashboardkastje, 7 liter groot. Centraal op het
dashboard staat een 8 inch display. De nieuwe Kangoo
heeft ook een elektrische handrem. Er bevindt zich een
7 inch scherm op de plek waar normaal de achteruitkijk-
spiegel zit. Uit ervaring met producten van andere mer-
ken weten we dat zo’n camera met scherm een veel beter
beeld van de situatie achter de auto weergeeft. De nieuwe
Kangoo zit ook vol met veiligheids- en assistentiesyste-
men. Interessant is de adaptive cruise control (inclusief
stop & go) en Lane Keeping Assist. De laadruimte van de
nieuwe Kangoo is 3,3 m3 groot. Dat is de standaardmaat,
de langere versie heeft een laadvolume van 4,2 m3. Het
laadvermogen bedraagt 600 tot 800 kg. Optioneel is het
laadvermogen tot 1.000 kg te verhogen.
E-Tech
De nieuwe Kangoo is verkrijgbaar met de automa-
tische 7-versnellingsbak EDC en een handgeschakelde
6-versnellingsbak, die worden gekoppeld aan de 1.3 TCE
benzinemotor (100 en 130 pk) of de 1.5 Blue dCi diesel-
motor (75, 95 en 115 pk). Twee Ecoleader-motoren – de
1.3 TCE 130 benzinemotor en de 1.5 blue dCi 95 diesel-
motor – maken ook deel uit van het modellengamma en
bieden een begrensde topsnelheid van 110 km/h om een
laag brandstofverbruik te garanderen. De Kangoo komt
er ook weer als volledig elektrisch model. Hij heet dan
E-Tech Electric. Deze versie krijgt een volledig elektrische
motor van 75 kW die een koppel van maximaal 245 Nm
levert. De nieuwe Kangoo E-Tech Electric is verkrijgbaar
in twee lengtes (standaard en lang) en is uitgerust met
een lithium-ionbatterij van 44 kWh, die een actieradius
biedt van ongeveer 265 km volgens WLTP.
Dag Dokker
Waar de Kangoo staat voor innovatie, is de Express
meer de basisversie van een kleine bestelauto. De Express
is een voortzetting van de Dacia Dokker, die van de markt
zal verdwijnen. De Express is gemaakt voor de beste
prijs-prestatieverhouding. Desondanks ziet de Express er
veel luxer uit dan de Dokker. Ook het interieur is nieuw
ontworpen, met in totaal 48 liter aan opbergruimte. Ook
de Express krijgt een (optioneel) achteruitkijkscherm in
6 bestelauto nr. 1 – 2021
06-07-08-09-10_nieuws.indd 6 05-05-21 09:15