>>
bestelauto nr. 1 – 2022 19
Alle prijzen excl. BTW/BPM/afleverkosten
Snel naar de toekomst
Volkswagen Caddy 1st Edition 2.0 TDI
Volkswagen leunt altijd zwaar op haar historie, met natuur-
lijk het ‘Ben Pon ontwierp de Bulli’ als scheppingsverhaal. Maar
de historie van VW kent ook minder fraaie hoofdstukken, zoals
dieselgate. Om dat achter zich te laten is Volkswagen een pad van
vernieuwing ingeslagen, met elektrificatie als hoofdgerecht en
connectiviteit als sidedish. Een elektrische Caddy is er nog niet,
maar VW heeft wel de dieselmotor voorzien van dubbele AdBlue-
inspuiting, TwinDosing. Dat zorgt ervoor dat er minder NOx wordt
uitgestoten. De CO
2
-emissie is bijzonder laag voor een 2.0 diesel van
122 pk, het meeste van alle testauto’s. De Caddy is strak vormgege-
ven, met wat designitems van de ID-familie. De Caddy is niet het
grootst, maar scoort wel het hoogste laadvolume. Hij heeft ook het
hoogste laadvermogen, maar heeft met 2.250 ton ook het hoogste
totaalgewicht. Hij onderscheidt zich eveneens in het interieur.
Kijk maar eens naar het aparte lichtcluster links van het stuur, het
fraaie multimediascherm met app-structuur of het minipookje
voor de DSG7-transmissie. Dat laatste geeft trouwens, samen met
de elektrische handrem, een ruimtelijke sfeer in het interieur. Gek
toch hoe zo’n pook en handrem blijkbaar een barrière opwerpen.
Gezeten op de optionele, goed verstelbare bestuurdersstoel zien we
het slimme lampje voor de dodehoeksensor. Niet in de spiegel, wat
we bij veel andere auto’s zien, maar in de spiegelbehuizing, aan
de schaduwkant, aan de kant van de ruit. Slimme plek, altijd goed
zichtbaar. De Caddy heeft als enige geen documentenvak tegen het
dak van de cabine.
De Volkswagen rijdt heel strak en zakelijk, echt Duits, maar
toch heel comfortabel. De bochtenstabiliteit is formidabel. Maar
de Caddy staat dan ook op het MQB-platform en heeft een nieuwe
achterwielophanging. Fraai is de interieurverlichting, met led-licht.
De Caddy in deze test is de rijk uitgeruste 1st Edition. Er is veel
luxe, maar de prijs voor zoveel fraais valt ons nog mee. De auto is
inmiddels in deze opzet niet meer te krijgen. De Caddy is helemaal
klaar voor de toekomst. Nu nog zien of er ook een e-Caddy komt. Of
zou hij ID.Caddy gaan heten?
12-13-14-15-16-17-18-19-20-21_multitest.indd 19 13-05-2022 15:10