Pagina 27 van: Bestelauto nr. 1 2022

27bestelauto nr. 1 – 2022
Hyvia levert ook de pomp en de opslag.
Bij de chassis-cabine liggen de H2-cilinders tussen het chassis.
Dat maakt Hyvia tot een powerhouse waar een distribu-
tiebedrijf straks met één telefoonnummer zijn hele ope-
ratie niet alleen zero emissie kan laten rijden, maar zelfs
helemaal volcontinu off the grid kan laten draaien. Met
Hyvia heeft een ondernemer dus zero-emissiemobiliteit,
maar hij is ook onafhankelijk van de grid. “Een groot deel
van de meerwaarde zit in het feit dat een ondernemer
zijn voertuigen de hele dag kan laten werken en die dan
’s avonds binnen 5 minuten weer volgetankt heeft met
zelf opgewekte energie”, verduidelijkte Löw aan Bestel-
auto. “Daarmee omzeil je het probleem dat je via je PV’s
wel veel energie hebt, maar op de verkeerde momenten.
Namelijk overdag als ook je auto’s aan het werk zijn.”
Kabelnood
Löw onderstreept ook dat je met je eigen waterstoffa-
briek ook ongevoelig bent voor de in Nederland heer-
sende kabelnood en de voorlopig alleen maar groeiende
problemen rond de beschikbaarheid van voldoende
(groene) energie. Dit nog los van de momenteel uit de
bocht vliegende brandstofprijzen. “Daarbij heeft een
ondernemer met Hyvia maar één telefoonnummer nodig
voor een turnkey systeem van opwekking, omzetting
naar waterstof, opslag, distributie én de bijbehorende
voertuigen”, aldus Löw.
Meer dan wielen
Dat betekent dat ondernemers dus niet zelf om tafel
hoeven met meerdere Willy Wortel-partijen, zoals zo
vaak in de transitiebranche. Ook betekent het enorme
tijdwinst en dus een betere concurrentiepositie. Met één
eigen 1 mW elektrolyser kan hij zeker 50 bestelwagens
dagelijks 400 kilometer laten rijden en genoeg waterstof
overhouden om ook zijn vorkheftrucks en palletwagens
daarmee aan te drijven. Omdat hij die energie groen
opwekt met zonnepanelen en/of met een windmolen
op eigen terrein, is er overdag ook genoeg energie voor
binnen het gebouw zelf. Tijdens de avonduren kan een
stationaire fuelcell met zijn zelf opgewekte waterstof de
stroomvoorziening in het pand overnemen.
Die uitrol is iets waar Hyvia nog wel over na moet
denken. Als ondernemer ga je wel voor een bestelauto
naar de Renault Pro+-dealer, en Hoddenbach maakte dui-
delijk dat dat tegen het einde van het jaar ook voor een
waterstofmodel kan. Maar het is onwaarschijnlijk dat die
dealer straks de hele installatie levert. “Dat zal direct via
Hyvia gaan”, aldus Hoddenbach. “En er is al veel interesse
vanuit Nederland.”
Drie modellen
Waar het om de auto’s gaat, komt Renault met
drie modellen. Er komen een gesloten panel van, een
uitvoering voor personenvervoer en een chassis-cabine
op de markt. Die krijgen allemaal dezelfde 30 kW PEM
fuelcell en een compacte 33 kW batterij. De panel van en
de personenvervoeruitvoering krijgen zes 700 bar tanks
op het dak, goed voor 6 kg waterstof. Dat is goed voor een
actieradius van meer dan 400 kilometer. De chassis-cabi-
neversie komt later en krijgt twee brandstofcilinders in
het chassis en dus een kleinere actieradius. De training
voor de Renault Pro+ bedrijfswagendealers voor verkoop
en onderhoud wordt momenteel voorbereid. De auto’s
kunnen zowel waterstof tanken als eventueel de batterij
apart opladen. Een punt van aandacht is het laadvermo-
gen. Waar de Z.E. Master nog een 1.450 kg payload kan
aantikken, lijkt het er op dat de H2-versie niet veel verder
zal komen dan een 1.000 kg laadvermogen.
26-27_renaulthyvia.indd 27 12-05-2022 15:28