Pagina 32 van: Bestelauto nr. 1 2022

ICT Tekst: Marcel te Lindert – Foto’s: GeoJunxion, Marcel te Lindert
Let op: u nadert een
zero-emissiezone!
GeoJunxion levert datasets
Een navigatiesysteem dat alarm slaat als je
straks met je dieselauto een zero-emissiezone
binnenrijdt. Of een planningssysteem dat de
ritten in die zones alleen toewijst aan elektrische
bestelauto’s. GeoJunxion zorgt ervoor dat de
data over milieuzones en andere verkeerszones
digitaal beschikbaar zijn.
In het Spaanse stadje Rivas, onder de rook van
Madrid, ligt rondom elke school een zogenoemde lage-
emissiezone. Die term wekt enige verwarring, want op
de tijdstippen dat de schoolbel luidt, mag geen enkel
voertuig behalve dat van bewoners, hulpdiensten en
openbaar vervoer zich in de zone bevinden. Dus ook
geen bestelauto met lage of helemaal geen uitstoot. Het
lokale stadsbestuur vindt namelijk dat schoolkinderen
niet alleen recht hebben op schone lucht, maar ook op
een veilige omgeving.
Arjan Spigt (links) en Ivo Vleeschouwers van GeoJunxion: “Wij checken 1.500 websites op
wijzigingen van verkeerszones.”
De lage-emissiezones in Rivas zijn voorbeelden van
de meer dan 2.500 verkeerszones die GeoJunxion heeft
vastgelegd. Het bedrijf uit Capelle aan den IJssel verza-
melt informatie over deze zones en legt die vast in een
database. “In feite maken we polygonen oftewel veelhoe-
ken: van punt tot punt leggen we exact vast welke straat
wel of niet tot een specifieke zone behoort. Daarnaast
voegen we relevante gegevens toe, zoals bijvoorbeeld het
type voertuig waarvoor de beperking geldt. Vervolgens
voegen we meerdere zones samen tot een dynamische
laag die aan elke digitale kaart kan worden toegevoegd.
Denk aan de kaart van een navigatiesysteem”, vertelt Ivo
Vleeschouwers, CEO/CFO bij GeoJunxion.
School-safetyzones
GeoJunxion levert meerdere dynamische lagen aan
leveranciers van navigatiesystemen, planningssystemen
en andere applicaties die gebruikmaken van digitale
kaarten. Milieuzones vormen een actueel voorbeeld,
maar denk ook aan congestiezones: zones die bedoeld
zijn om op drukke momenten de hoeveelheid verkeer te
verminderen. “In Italië kennen ze daarnaast ZTL-zones.
Dat zijn zones in bijvoorbeeld historische binnensteden,
die het stadsbestuur gedurende bepaalde tijden
verkeersluw wil houden”, verklaart Vleeschouwers.
De term ‘dynamisch’ duidt op de aanvullende infor-
matie die per zone wordt vastgelegd. De meeste milieu-
zones zijn immers alleen verboden voor voertuigen met
motoren die te veel uitstoot produceren. “Wij zijn nu
bijvoorbeeld bezig met het vastleggen van school-safety-
zones: veiligheidszones rondom school. Daarbij houden
we rekening met schooltijden, weekenden, feestdagen
en vakanties. Dat stelt een leverancier van navigatiesys-
temen in staat om bestuurders alleen te waarschuwen
op dagen en tijden waarop dat relevant is.”
Luchtkwaliteit
Begin- en eindtijden en uitstootnormen zijn niet
de enige factoren die GeoJunxion meeneemt bij het
vastleggen van zones. “In Frankrijk, Italië, Spanje en
België bestaan tijdelijke zones die afhankelijk van de
luchtkwaliteit geactiveerd of gedeactiveerd worden.
In België is er zelfs een voor snelwegen. Op dagen dat
de luchtkwaliteit laag is, wordt de maximumsnelheid
verlaagd naar 90 of 60 kilometer per uur”, vertelt Arjan
Spigt, hoofd sales en marketing bij GeoJunxion. “De
32 bestelauto nr. 1 – 2022
32-33_ict.indd 32 12-05-2022 15:29