Pagina 33 van: Bestelauto nr. 1 2022

33bestelauto nr. 1 – 2022
GeoJunxion levert datasets
websites waarop de overheid dat aankondigt, houden we
dagelijks bij. Als die aankondiging 24 uur van tevoren
wordt gepubliceerd, kunnen gebruikers ervan op aan
dat die op tijd in onze dataset is verwerkt”.
Om de datasets zo actueel mogelijk te houden,
staan ze in de cloud. GeoJunxion stelt aan klanten API’s
beschikbaar waarmee zij die datasets vanuit hun appli-
caties realtime kunnen oproepen. “Neem een factor als
het weer. Als je de impact daarvan wilt meenemen in de
applicatie, moet je gebruikmaken van actuele weersin-
formatie. Dat kan door gebruik te maken van de cloud.”
Webscraping
Met het vastleggen van verkeerzones heeft Geo-
Junxion een nieuw verdienmodel gevonden. Het bedrijf
stond tot twee jaar geleden bekend onder de naam AND
International Publishers en maakte in de jaren negentig
furore als kaartenmaker, bekend van onder meer de
cd-rom met AND Routeplanner. Omdat met het maken
van basiskaarten geen geld meer te verdienen is – Google
levert ze gratis – is het bedrijf op zoek gegaan naar een
nieuw verdienmodel. Die is gevonden in het verrijken
van basiskaarten met data over onder meer milieuzones.
“De vraag naar dit soort specifieke en dynamische data
neemt toe”, weet Spigt. “Natuurlijk kan een leverancier
van navigatiesystemen die data ook zelf verzamelen,
maar die data wijzigt dagelijks. Wie dat werk goed wil
doen, moet een speciaal team erop zetten. Wij beschik-
ken al over zo’n team.”
GeoJunxion maakt gebruik van slimme algorit-
mes en technieken zoals webscraping om websites
automatisch te checken op verandering in zones. “Wij
hebben 1.500 websites met data over verkeerszones
gedetecteerd. Als iets op die websites wijzigt, ontvangen
wij meteen een melding. Soms kunnen we de nieuwe
datasets van die websites plukken en inlezen in onze
database. Maar in landen als Spanje en Italië moeten we
vaak pdf’s doorspitten op zoek naar de relevante data”,
vertelt Vleeschouwers.
Zero-emissiezones
Vanaf 1 januari 2025 stellen de dertig tot veertig
grootste steden in Nederland zero-emissiezones in. Dat
GeoJunxion maakt polygonen, zoals deze milieuzone in Utrecht.
Met de juiste data weet je altijd of je wel of juist niet welkom bent in een
bepaalde stadszone.
De permanente lage-emissiezone in Antwerpen. De rood gemarkeerde trajecten rondom deze
zone worden alleen geactiveerd als de luchtkwaliteit slecht is.
De umweltzone in Frankfurt – de snelwegen die de stad doorkruisen, zijn daar geen onderdeel
van.
betekent dat vanaf dat moment alleen vrachtauto’s
en bestelauto’s zonder enige vorm van uitstoot deze
gebieden mogen binnenrijden. Voor zover GeoJunxion
dat kan beoordelen, loopt Nederland daarmee voorop.
“Op dit moment zijn Frankrijk, Italië en het Verenigd
Koninkrijk erg actief met milieuzones, maar dat zijn
geen zero-emissiezones”, weet Spigt.
GeoJunxion stelt alleen de datasets ter beschikking.
Het is aan de leveranciers van navigatie- en plannings-
systemen om hun software zo te programmeren dat hun
gebruikers een waarschuwing ontvangen als ze met een
verkeerd voertuig op het verkeerde moment een milieu-
zone doorkruisen. “Wie lokaal werkt, kan al die infor-
matie over milieuzones misschien nog onthouden. Maar
dat is niet te doen voor bedrijven die nationaal of zelfs
internationaal werken”, stelt Spigt, die besluit met een
advies aan alle bedrijven met bestelauto’s. “Vraag bij je
softwareleverancier na hoe die alle data in zijn systeem
up-to-date houdt. Zeker als straks de zero-emissiezones
actief worden, is dat cruciale informatie.”
De ritplanningssoftware van Conundra liet bij HelloFresh het grootste
besparingspotentieel zien.
32-33_ict.indd 33 12-05-2022 15:29