Pagina 5 van: Bestelauto nr. 1 2022

5bestelauto nr. 1 – 2022
Ford elektrifi ceert
Transit Custom
Waterstof
Er werden vorig jaar in Nederland 3.175
elektrische bestelauto’s verkocht. Het
marktaandeel verdubbelde zelfs ten
opzichte van 2020. Heeft Nederland dan
echt de weg gevonden naar de e-bestel-
ler? Mwah, niet echt, want de subsidiepot
raakte in 2021 niet eens leeg. En als ik
deze woorden schrijf, is er van de 22
miljoen euro die er voor dit jaar beschik-
baar is ook nog altijd dik 13 miljoen euro
over. Het is ook niet niks, overstappen
naar elektrisch rijden. Gelukkig snappen
steeds meer autofabrikanten de weife-
lende ondernemer en pakken hem bij de
hand bij elektrifi catie. Kijk in dit nummer
maar eens wat Ford Pro doet. Tegelijk
zie ik een groeiend aantal fabrikanten
toch ook neigen naar voertuigen met een
brandstofcel en dus waterstof. Stellantis
doet dat, en nu ook Hyvia met Renault.
Een interessante ontwikkeling, want met
waterstof heb je een range extender
waarmee je weer net wat kilometers
verder komt dan alleen met batterijen.
En nee, nu niet meteen beginnen over
energie-effi ciency en zo. Laat de industrie
zich maar ontwikkelen en dan mag u als
klant het antwoord geven. Ziet u wat in
die waterstof-bestelauto?
Arjan Velthoven
Hoofdredacteur Bestelauto
Jurylid International Van of the Year
de actieradius van maximaal 380 km
en de mogelijkheid van DC-snelladen.
Ford Pro rept van een ‘volledig’
trekkend vermogen, dus bezitters van
aanhangwagens kunnen uitkijken naar
de E-Transit Custom. Details of foto’s
van het accupakket, en ook het interieur,
heeft Ford Pro nog niet vrijgegeven. Net
als de E-Transit heeft de E-Transit Custom
ook de ProPower Onboard-technologie
die stroom levert voor gereedschap,
verlichting en andere werktools.
Keerpunt
“Dit is een keerpunt voor
ondernemers in Europa en opnieuw
een zeer belangrijke verwezenlijking
van onze Ford Pro-ambities”, zegt
Hans Schep, general manager Ford
Pro Europa. “Europa’s best verkochte
bestelwagen is zojuist volledig elektrisch
geworden en wordt ondersteund door
onze unieke Ford Pro one-stop-shop van
productiviteitsverhogende diensten.
De operationele voordelen die dit zal
opleveren voor bedrijven in heel Europa
kunnen niet genoeg worden benadrukt.”
Vier
Eerder dit jaar kondigde Ford aan dat
tegen 2024 de 2-tons E-Transit gezelschap
krijgt van vier nieuwe, volledig elektrische
bedrijfswagens als onderdeel van de
Transit-familie. Daartoe behoren ook
de Transit Custom en Transit Courier,
Met de E-Transit Custom moet ook op locatie elektrisch kunnen worden gewerkt.
evenals de personenversies Tourneo
Custom en Tourneo Courier.
De volledig elektrische E-Transit
Custom wordt in de tweede helft van
2023 in productie genomen en maakt
deel uit van het meest uitgebreide Transit
Custom-gamma dat ooit aan Europese
klanten werd aangeboden. Verdere
productdetails worden in september van
dit jaar bekendgemaakt.
Accufaciliteit
Alle Transit Custom-varianten zullen
worden gebouwd door Ford Otosan – de
joint venture van Ford in Turkije – in
hun vestiging in Kocaeli, de thuisbasis
van de Europese Transit-fabricage, die
wordt opgeleverd als onderdeel van de
eerder door Ford Otosan aangekondigde
investering van 2 miljard euro in
haar faciliteiten. Ford, SK On Co., Ltd.
en Koç Holding hebben onlangs ook
een intentieverklaring ondertekend
voor een toonaangevende joint
venture om een van Europa’s grootste
accufaciliteiten voor bedrijfsvoertuigen
te creëren, waarbij wordt gemikt op
een productiestart halverwege het
decennium en een jaarlijkse capaciteit in
de orde van 30 tot 45 gigawattuur.
De nieuwe E-Transit Custom zal op
termijn ook op de markt komen als de
opvolger van de Volkswagen Transport
T6.1. Details daarover zijn nog niet
bekend.
04-05_nieuwscommentaar.indd 5 13-05-2022 15:02