Pagina 6 van: Bestelauto nr. 1 2022

Ford is leidend in deze samenwerking en daarom
werd de Ranger het eerst gepresenteerd. De nieuwe
Ranger heeft een verbeterd chassis en ophanging, maar
ook betere dieselmotoren, waaronder een V6 turbodiesel.
Zoals het een moderne auto betaamt, zit de Ranger ook
vol met slimme connectiviteit. Dat uit zich onder meer in
een groot 10 of 12 inch display in de cabine. De nieuwe
Ranger ziet er veel stoerder, Amerikaanser eigenlijk, uit
dan zijn voorganger. Er is een nieuwe grille en C-vormige
koplampen, en een duidelijke schouderlijn met bredere
wielkasten. Voor het eerst biedt Ford Ranger matrix led-
koplampen. Aan de achterzijde zijn de achterlichten in
harmonie ontworpen met de kenmerkende styling aan de
voorzijde. In het interieur is de cabine als een personen-
auto, met hoogwaardige, zacht aanvoelende materialen
en een prominent centraal touchscreen dat past bij Fords
kenmerkende SYNC4-connectiviteits- en entertainment-
systeem. Onder de nieuwe carrosserie bevindt zich een
verbeterd chassis met een 50 mm langere wielbasis en
een 50 mm bredere spoorbreedte dan de vorige Ranger.
De nieuwe Ranger wordt leverbaar met drie motoren: een
2.0 liter viercilinder inlijn diesel met een enkele of dub-
bele turbo èn een 3.0 liter V6 turbodiesel. De nieuwe Ford
Ranger wordt gebouwd in Ford-fabrieken in Thailand en
Zuid-Afrika en kan eind 2022 worden besteld. De eerste
Heel stoer: de nieuwe Ford Ranger. Nog even wachten: de Amarok.
Nieuwe Ranger en
Amarok komen eraan
Weer samenwerking Ford en VW
De samenwerking tussen Ford en Volkswagen
begint nu echt haar vruchten af te werpen.
Ford heeft inmiddels de nieuwe Ranger en
ook de ruige Ranger Raptor gepresenteerd.
Volkswagen volgt snel met de definitieve
Amarok.
afleveringen van de nieuwe Rangers worden begin 2023
verwacht.
Wielbasis
De nieuwe Volkswagen Amarok komt eind dit
jaar op de markt. Volkswagen teast al een tijdje met
designstudies en gecamoufleerde auto’s, het echt
nieuwe model zagen we nog niet. We zijn wel benieuwd
in welke mate VW van de Ranger (want dat is het) een
echte onderscheidende Amarok weet te maken. Wat al
wel duidelijk is, is dat de nieuwe Amarok langer wordt.
De totale lengte is 535 cm en dat is iets meer dan
19 cm langer dan de vorige Amarok. De wielbasis is met
327 cm in totaal 17,5 cm gegroeid. Daardoor is er meer
ruimte in de dubbele cabine, al moeten we nog maar
zien of die in Nederland op de markt komt. Aangezien
de wielbasis van de nieuwe Amarok meer groeit dan zijn
totale lengte, worden de overhangen van de carrosserie
kleiner. Dat heeft volgens VW een positief effect op de
terreincapaciteiten.
Rijhulpsystemen
Het laadvermogen van de nieuwe Amarok komt uit
op 1,2 ton en het trekkend vermogen bedraagt 3,5 ton.
Afhankelijk van de markt zullen er één benzinemotor
en vier dieselvarianten beschikbaar zijn, met een inhoud
van 2.0 tot 3.0 liter. Een V6 komt er ook weer. De Amarok
wordt leverbaar met achterwielaandrijving, inschakelba-
re en permanente 4WD. Een groot aantal voorgeconfigu-
reerde rijmodi met meerdere niveaus helpt de chauffeur,
ook in niet alledaagse situaties. Meer veiligheid wordt
geboden door meer dan 30 rijhulpsystemen, waarvan er
meer dan 20 volledig nieuw zijn voor de Amarok. Verdere
details en prijzen volgen bij de marktintroductie.
.
6 bestelauto nr. 1 – 2022
NIEUWS
06_nieuws.indd 6 13-05-2022 14:56