8 bestelauto nr. 1 – 2022
De Fiat E-Scudo is variant vijf van dezelfde bestelauto, maar is even goed als de rest.
Eerste rit met Fiat E-Scudo
Elektrisch, maar ook met waterstof
Fiat Professional timmert lekker aan de weg
met de elektrificatie van haar gamma. Na de
E-Ducato is er nu ook de E-Scudo. Bestelauto
toog naar Turijn voor een eerste rit.
Fiat Professional heeft een rijke historie in Turijn.
Het Lingotto technisch centrum is wereldberoemd, al
was het maar vanwege de ovale testbaan op het dak. Die
is inmiddels geüpdatet en verrijkt met een duurzaam
aandoende tuin. Die geweldige historie heeft echter
niet kunnen voorkomen dat Fiat een partner zocht en
heeft gevonden in Stellantis, waar ook Citroën, Opel en
Peugeot bij horen.
Dat is te zien als we in het Lingotto kennis maken
met de nieuwe Scudo en E-Scudo. Dat model is namelijk
precies hetzelfde als de Citroën Jumpy, Peugeot Expert
en Opel Vivaro. En ook nog de Toyota Proace. Fiat Pro-
fessional heeft zijn best gedaan om de Scudo een eigen
RIJ-IMPRESSIE Tekst: Arjan Velthoven – Foto’s: Bestelauto, Fiat Professional
look te geven, met een andere grille en het klassiek
aandoende beeldmerk FIAT erin verwerkt. En toch geeft
het een beetje een wrang gevoel, want is dit nu echt een
nieuwe bestelauto?
Voldoende
Ja en nee. Laten we maar gaan rijden, dan vertellen
we het onderweg wel. We stappen in een grijze E-Scudo,
een gesloten bestelauto met een iets verlengde wielbasis
en zowaar wat lading achterin. Volgens het specificatie-
blad hebben we 75 kWh aan accu’s onder ons hangen,
daar moeten we 330 km ver mee komen. Zo ver gaan we
helemaal niet rijden, dus geen enkele reden tot range
anxiety. Ook niet als je kiest voor de 50 kWh-versie van
het accupakket, want dan kom je nog altijd 230 km
ver, meer dan voldoende voor de gemiddelde mkb’er in
Nederland.
Look
Heeft Fiat aan het uiterlijk nog iets veranderd voor
een eigen look, in de cabine ziet alles er precies hetzelf-
08-09_fiatescudo.indd 8 12-05-2022 15:23