Pagina 11 van: Bestelauto nr. 2 – 2013

Iveco Daily hybride
Stil en schoon door
de stad
hoogvolume servicewagen ontwik-
keld, plus een kipper en oprijwagen.
Ervaring hetzelfde
Aan de buitenkant van de Iveco Daily
50C, waar we als eerste mee rijden, is
niets te zien. Enkel het accupakket
rechts onder het chassis en de netjes
weggewerkte stekkeraansluiting ver-
raden dat het hier om een voertuig
met elektrische tractie gaat. We rijden
weg van het terrein van Veldhuizen
met de dieselmotor. De ervaring is
hetzelfde als met eender welke Iveco
diesel bestelauto dan ook. Beide moto-
ren zijn overigens gekoppeld aan een
handgeschakelde zesversnellingsbak.
Anders wordt het pas als we nabij de
binnenstad van Utrecht elektrisch wil-
len gaan rijden. Daarvoor dienen we
eerst te stoppen. Met de voet op het
koppelingspedaal drukken we een
met een gele sticker gemarkeerde
knop op het dashboard in. Nu wordt
de dieselmotor ontkoppeld en de elek-
tromotor aangekoppeld. Als we de
voet van het koppelingspedaal halen,
Met B-rijbewijs op een 7,5-tons bestelauto, het kan met de Iveco Daily Hybride.
Het accupakket, hier het zware Odyssey
pakket, is netjes rechts onder het chassis
weggewerkt.
rij-impressie
blijft dat strak op de vloer liggen. Kop-
pelen hoeven we met de elektromotor
niet meer, maar schakelen nog wel.
Dus bedienen we de versnellingsbak
op gehoor. Dat vraagt gewenning,
maar het gaat al snel goed. Ook een
rit later met de 70C verhuiswagen
gaat uitstekend. Het blijft overigens
opvallend hoe uitstekend er met om-
vangrijke voertuigen als deze te ma-
noeuvreren valt. Als laatste rijden we
een korte rit met de oprijwagen, die is
geladen met een 3.900 kg wegende
knikmops. De oprijwagen heeft een
netto laadvermogen van 3.800 kg,
maar als we puur elektrisch gaan rij-
den halen we bij lange na de 60 km/h
niet en slinkt de accucapaciteit zien-
derogen. Het is daarom wellicht raad-
zaam de Daily hybride niet tot de
maximale last vol te laden als je iets
van de beloofde actieradius wilt halen.
Uitproberen
Het is echter nog vroeg om de Daily
hybride al te veel te bekritiseren. Er
wordt nog veel proefgereden om te
zien waar verbeteringen te behalen
zijn. De eerste gebruikers zijn er ook
al. Zo gaat Ikea in Amsterdam tussen
magazijnen rijden met een Daily hy-
bride. Ook gaan er tien exemplaren
rijden bij Veldhuizen in de verhuur.
“Bedrijven die een Iveco Daily hybride
willen uitproberen kunnen er één een
weekje huren. Voordat er gereden
mag worden moeten de bestuurders
bij ons wel een film bekijken van een
half uur over hoe je om moet gaan
met de hybride techniek en hoe de
zwaardere voertuigen zich gedragen
in het verkeer. Ook krijgt men uitleg
over hoe ladingen tot 4.000 kg vastge-
zet moeten worden”, aldus Pieter
Veldhuizen.
Accupakket
Een Iveco Daily hybride vereist een
meerinvestering ten opzichte van een
conventionele Daily van tussen de
13.000 en 19.000 euro. Het verschil zit
‘m vooral in het accupakket. Het
Odessey pakket is met 7.200 euro
ruim 4.000 euro duurder dan het pak-
ket met de tractiebatterijen. De hy-
bride Daily’s komen in aanmerking
voor subsidie. De rijksoverheid geeft
een subsidie van 3.000 euro, de
provincie Limburg zelfs 6.000 euro.
Verder heeft de Hybride Daily vrijstel-
ling van BPM en in alle gevallen vrij-
stelling van fiscale bijtelling, wat
bedrijven en bestuurders veel admini-
stratieve rompslomp scheelt. ■
Arjan Velthoven
Kon. Wilhelminaweg 259 | 3737 BA Groenekan | T. 0346-259600 | www.veldhuizen.eu | info@veldhuizen.eu
ONTWIKKELD VOOR B-RIJBEWIJS
Volgens Regelement
Rijbewijzen, art. 15 lid 4b
mogen “hybride electrische
motorvoertuigen” van meer
dan 3.500 kg bestuurd
worden met rijbewijs B.
Omdat de Daily 70C21
Hybrid voldoet aan deze
richtlijn mag tot 3200 kg
lading vervoerd worden met
rijbewijs B.
Tevens kunt u door het
rijden op stroom besparen
op brandstofkosten en kunt
u onbeperkt in steden rijden.
Iveco 75 C21
– 3,0 liter TDI 210Pk
– laadklep 1.500 kg
huurprijs € 650,=/week
HybridBestelauto.indd 1 19-3-2013 14:50:23
advertentie
Met een druk op de knop wordt gescha-
keld tussen diesel- en elektromotor.
glement Rijbewijzen een nieuw lid
aan artikel 15 toegevoegd, waar in
staat dat een elektrisch voertuig of
een hybride elektrisch voertuig tot
een totaalgewicht van 7,5 ton met
B-rijbewijs mag worden bestuurd. Dat
biedt kansen voor al die bedrijven of
chauffeurs die aanhikken tegen dat
dure C-rijbewijs, maar wel veel willen
laden”, legt Veldhuizen uit. Voor dis-
tributieactiviteiten is er de Iveco Daily
hybride 50C, met een laadvermogen
van 2.700 kg. Daarnaast is er een 70C
‘Verhuiswagen’, die echter ook mak-
kelijk voor de wat zwaardere distribu-
tie kan worden ingezet en 3.200 kg
mee mag nemen. Voor specifieke
doeleinden heeft Veldhuizen ook een
11 bestelauto nr. 2 – 2013
07-08-09-10-11_nieuwstesten.indd 11 29-03-13 14:32