Pagina 13 van: Bestelauto nr. 2 – 2013

13 bestelauto nr. 2 – 2013
MULTITEST
■
De Ford Transit Custom werd vorig najaar tijdens de
IAA gekroond tot International Van of the Year, en
niet voor niets natuurlijk. ‘De jury waardeerde in de
Ford Transit Custom het ontwerp, de gebruiksaspec-
ten en het streven naar een “lagere cost of owner-
ship”’, zo schreef Bestelauto na de uitreiking. Dat zijn
mooie woorden, en zeker die lagere kosten moeten
bestelautorijders als muziek in de oren klinken.
Want met de huidige stand van de economie is letter-
lijk elke cent die je in de portemonnee houdt er een-
tje. Bestelauto mocht al eerder in de nieuwe Ford
Transit Custom rijden en was onder de indruk. Bij
een eerste test durfden we zelfs de term ‘de nieuwe
maatstaf’ te gebruiken. Heel mooi natuurlijk, maar
de nieuwe Transit Custom is in Nederland nog niet
eerder vergeleken met zijn directe concurrenten. En
dat mag best eens, om te zien of het nu echt ‘die
nieuwe maatstaf’ is. Maar ook omdat het eentonner-
segment nog altijd goed is voor een groot deel van de
verkopen in de bedrijfswagens onder de 3,5 ton.
Al jarenlang deelt de Volkswagen Transporter in Ne-
derland wat betreft verkoop de lakens uit in dit seg-
ment. De huidige Transporter, de T5, draait ook al
heel wat jaren mee en hoewel er al tijden gefluisterd
wordt dat er ‘spoedig’ een T6 zal komen, is dat door
Volkswagen zelf nog altijd niet meegedeeld. Wel pre-
senteerde Volkswagen onlangs op de Autosalon van
Genève een interessante, volledig elektrisch aange-
dreven conceptauto die zomaar model zou kunnen
staan voor een toekomstige Transporter. Ook de Mer-
cedes-Benz Vito draait al weer heel wat jaren mee,
maar van deze bestelauto worden her en der al geca-
moufleerde modellen van de opvolger gesignaleerd.
Ford, Volkswagen en Mercedes-Benz ontwikkelen en
bouwen hun bestelauto’s zelf, andere fabrikanten
hebben deals voor het delen van platformen, moto-
ren en nog veel meer. Het gevolg daarvan is dat u een
Renault Trafic kan kopen, maar ook een zelfde Opel
Vivaro of Nissan Primastar. Hetzelfde geldt voor de
Fiat Scudo, die ook verkrijgbaar is als Citroën Jumpy
en Peugeot Expert. Ten overvloede komt autogigant
Toyota later dit jaar ter vervanging van de Hi-Ace
ook nog eens met een versie hiervan, alleen dan met
Toyota-logo op de neus, de Pro-Ace. Al deze ‘gedeelde’
auto’s ontlopen elkaar maar weinig, maar op het ge-
bied van aftersales en andere zaken aangaande
dealer(netwerk) kunnen er wel degelijk verschillen
zijn. Die zijn ook terug te vinden in de verkoopcijfers.
Zo verkocht de Opel Vivaro vorig jaar meer exempla-
ren dan ‘moederauto’ Renault Trafic. Bij de combina-
tie Sével-Nord (genoemd naar de fabriek in Frankrijk)
ging de Peugeot Expert het meest over de toonbank.
Daarom hebben we in deze test gekozen voor de best
verkopende modellen van het afgelopen jaar. Zijn er
dan nog meer aanbieders? Ja, Hyundai, met de H300.
Helemaal geen slechte bestelauto, maar door Hyun-
dai in Nederland slecht in de markt gezet en daarom
ook nooit goed verkocht.
In het vroege voorjaarszonnetje zetten wij de Ford, de
Mercedes-Benz, de Opel, de Peugeot en de Volkswa-
gen op een rij en zoeken de verschillen.
Multitest eentonners
Een leven vol uitdaging
Foto’s: Fotostudio Jan Lieftink www.janlieftink.nl
Locatie: Bakkerij Wiltink, Doetinchem
12-21_multitest.indd 13 29-03-13 14:29