15 bestelauto nr. 2 – 2013
MULTITEST
De Mercedes-Benz Vito draait in zijn
huidige vorm al weer heel wat jaren
mee. De laatste update dateert van
2010, maar de basis van dit model
werd zelfs al in 2005 gepresenteerd.
De Vito is echter nog altijd een speler
van belang in het eentonnersegment,
en hij ziet er nog altijd potent uit.
Dat is zeker het geval bij onze test-
auto, met veel chrome, een prachtige
grille, xenon verlichting, voor en ach-
ter parkeersensoren, dakrails en
mooie lichtmetalen velgen. Al dat
moois heeft echter ook een prijs; zon-
der al die extra’s is de Vito in basis-
uitvoering helemaal niet zo duur. En
dat terwijl hij voor zijn leeftijd nog
allerminst gedateerd is. De Vito toont
zich ook in het interieur nog mo-
dern. Zo zien we een uitklapbare rug-
leuning met bekerhouders, een
cruise control en een brandstof- en
emissiesparende Eco-stand. Dat laat-
ste komt, omdat deze Vito uitgerust
is als ‘groene’ BlueEfficiency. Ook
een startstopsysteem en een scha-
kelindicator behoren daartoe. Mo-
dern is de Vito ook als het gaat om
rijden en weggedrag, daarin kan hij
nog mee met de besten, nee, hij be-
hoort daar toe. Vooral het sturen gaat
vederlicht. Jammer zijn wel de lage
voorruit en de kleine spiegels van de
Vito, die het zicht op medewegge-
bruikers wat beperken. Het blijft in
de cabine van de Vito mooi stil. Waar
we ons wel weer aan ergerden is de
ouderwetse handrem met pedaaltje.
Dat kan toch al lang anders! De Mer-
cedes doet het wat laadvolume en
laadvermogen net wat minder dan de
rest. Met deze 2,8-tons versie en een
hoog eigen gewicht blijft er 749 kg
over aan te laden gewicht. De laad-
ruimte van onze Vito was wel prach-
tig ingericht, met onder meer
ladingvastzetrails. Op onze testroute
bleek de Vito dankzij een uitstekend
geijkte snelheidsmeter heel snel, en
maar iets minder zuinig dan de
meeste concurrenten. Door zijn iets
kleinere brandstoftank is de actiera-
dius ook wat minder groot. Al met
al laat de Vito in deze test zien de
concurrentie nog prima aan te kun-
nen.
Mercedes-Benz Vito 113 CDI KA XL
Nog lang niet moe
Plus:
l Aansprekend uiterlijk
l Ecologische aanpassingen
l Geluidsniveau
Min:
l Laadvermogen
l Plek handrem
l Kleine spiegels
7
3
12-21_multitest.indd 15 29-03-13 14:29