Pagina 16 van: Bestelauto nr. 2 – 2013

16 bestelauto nr. 2 – 2013
De Peugeot Expert draait al weer heel
wat jaren mee in dit segment, maar
werd vorig jaar licht cosmetisch aan-
gepast, met onder meer een nieuwe
grille. Dat heeft de auto wel goed ge-
daan. Peugeot had eigenlijk precies
gedaan wat Bestelauto vroeg, een
standaard auto leveren voor de test.
De Expert voor deze test was dan ook
een korte versie, een L1. In vergelij-
king met de andere testauto’s is hij
gemiddeld zo’n veertig centimeter
korter. Wie van de Expert een L2 be-
stelt, krijgt er 33 cm totale lengte bij.
De Expert die wij reden was hagel-
nieuw en heel basic uitgevoerd. Waar
veel van de andere auto’s luxe en
comfort ademen, is de Peugeot een
noeste werker. Niets mis mee, kijk
bijvoorbeeld maar eens naar de prijs
van deze auto. Natuurlijk is ook deze
Expert vol te stouwen met opties,
maar deze auto is een voorbeeld van
hoe het ook kan: bescheiden en goed-
koop. Maar daarom niet meteen min-
der goed. Zo zit er in de cabine een
mooi opbergvak boven het hoofd en
is de rugleuning uitklapbaar en is
Peugeot Expert L1H1 2.0 HDi
Noeste werker
Plus:
l Voordelige keus
l Acceleratie
l Brandstofverbruik
Min:
l Laadlengte
l Lawaaiig
l Zachte stoelen
Opel heeft de twijfelachtige eer tegen-
woordig in het bestelautosegment uit-
sluitend gerebadgede auto’s aan te
bieden. De Vivaro is natuurlijk afge-
leide van de Renault Trafic, maar deed
het in 2012 qua verkoop wel beter dan
het origineel. En dan heb je als Opel
gewoon een goede auto ‘gekocht’ en
die uitstekend in de markt gezet. Opel
kon de Vivaro alleen leveren als versie
met verhoogd dak. Niet erg, maar de
auto valt nu in ieder geval op de foto’s
al wat uit de toon. Als we gaan rijden
merken we ook dat de Vivaro ‘H2’ is,
want precies boven de voorruit ont-
staat behoorlijk wat windgeruis, wat
overigens niet terug te zien is op de de-
cibelmeter. Bestuurders van de Vivaro
ervoeren het geruis echter als hinder-
lijk. De Vivaro heeft fors wat opberg-
ruimte; we telden negen opbergvak-
ken. Er is een AUX- en USB-aansluiting,
plus een mooi TOMTOM navigatie-
systeem dat echter altijd met een af-
standsbediening moet worden bediend.
Onhandig tijdens het rijden. De Vivaro
die wij reden was ook al gericht op
beperking van emissie en brandstofver-
Opel Vivaro L2H2 2.0 CDTi
Heel goed opgelet
Plus:
l Veel opbergruimte
l Hoog laadvermogen
l Ruim toegankelijke zijschuifdeur
Min:
l Geen cruise control op Ecoflex
l Brandstofverbruik
l Windgeruis
7
bruik. Net als alle hier geteste auto’s
had de Vivaro een zesversnellingsbak,
maar ook een schakelindicator. Een
nuttige cruise control ontbrak dan
weer. Op het kentekenbewijs van deze
Vivaro prijkt echter de hoge waarde
van 207 gr/km aan CO2-uitstoot. In de
laadruimte blijkt dat zo’n hoog dak
veel voordelen heeft. Achterin deze
Vivaro kun je staan, en boven de ca-
bine is een mooie opbergplek voor
spulletjes. Door het hoge dak heeft de
Vivaro natuurlijk een hoog laad-
volume, maar hij wint ook als het gaat
om laadvermogen. Samen met de Ford
heeft hij de ruimst toegankelijke zij-
deur. Wat achterin opvalt is dat de ka-
belbomen heel netjes zijn weggewerkt,
en dat de achterdeuren zo makkelijk
180 graden te openen zijn. De Vivaro
heeft als enige testauto in dit kwintet
winterbanden. Hij is ook het lichtst ge-
motoriseerd, met een tweeliter motor
die 114 pk levert. Desondanks komt hij
in de acceleratietest goed mee. In de
verbruikstest scoort hij echter, natuur-
lijk mede vanwege het hogere dak, het
hoogste verbruik.
3
12-21_multitest.indd 16 29-03-13 14:29